Gå til innhold

Hvorfor er Torchlight populært, men få har hørt om Fate?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som så mange andre er jeg en stor fan av action-rollespill som Diablo, Titan Quest og Sacred, så jeg prøvde (selvfølgelig) Torchlight da det kom og likte det jeg så. Men ved en tilfeldighet fant jeg en serie kalt Fate og prøvde det fjerde spillet i serien. Kort sagt kom Fate i 2005, og en frittstående expansion kalt Fate: The undiscovered realms dukket opp i 2008, og enda en dukket opp året etter kalt Fate: The traitor soul. Fate: The Cursed King dukket opp i mai i år og er så vidt jeg vet et "ekte" oppfølger, dvs den regnes ikke som expansion.Torchlight på sin side dukket ikke opp før i 2009, etter de tre første Fate-spillene.

Det er flere grunner til hvorfor jeg nevner dette. Nå har jeg ikke spilt de tre første, men jeg har spilt demoen avdet fjerde. Først kan vi jo ta en titt på grafikken.

Torchlight

Fate: The Cursed King

Fate har kanskje litt dårligere grafikk, men stilen er mistenkelig lik.

Andre ting verdt å nevne seg:

- Fate har kjæledyr, akkurat som Torchlight.

- I Fate kan du pensjonere karakteren du spiller. Gjør du det kan du velge å spille en etterkommer og få diverse bonuser osv. I Torchlight 2 er en av nyhetene at man kan pensjonere karakteren og starte med en etterkommer som får bonuser...

- Hele plottet foregår i en enkelt by, og vi drar ned i en dungeon (eller flere) og banker en og annen boss. Torchlight foregår i en enkelt by, og vi drar ned i en dungeon (eller flere i Torchlight 2) og banker en og annen boss.

Andre ting å merke seg er hvor like de er å spille. Jeg aner ikke om Fate har kopiert Torchlight eller om Torchlight har kopiert Fate, men da jeg spilte Fate: Cursed King tidligere i dag fikk jeg helt klart en følelse av at jeg spilte Torchlight. Ikke at det er negativt, selvsagt. Fate: Cursed King koster en hundrelapp og er bare på 350mb. Det høres lite ut, men Torchlight er på 500mb. Og når det er sagt har Fate: The Undiscovered Realm over to millioner (!) levels in dungeonen, så du vil sitte en stund. :p

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Man kan pensjonere karakteren sin i Torchlight også, etter at du har slått siste-bossen. Så det er vel ikke en nyhet i Torchlight 2, hvis ikke vi tenker på to forskjellige ting da. Har ikke spilt Fate og er fan av ARPG spill, så jeg skal sjekke det ut.

EDIT: Rettskrivning.

Endret av Xifi
Skrevet

Fate hadde tre spill ute før Torchlight kom, så "hvem som har kopiert hvem" er ganske lett å svare på. Men for all del, begge to er svært bra spill. Men liker man Torchlight bør man absolutt prøve Fate også. Det er demo av alle fire, så det koster jo ingenting. :)

Skrevet (endret)

Torchlight fikk haugevis av publisitet fordi det er laget av de orginale Diablo-skaperne. Musikken i TL er så lik Diablo sin gitarmusikk at man får frysninger på ryggen av nostalgi. Masse gratis presse i spillmagasiner og nettsider bare pga det. Fate har vel få hørt om, hvis det ikke ble generert noe buzz rundt spillet. Med små utviklere som ikke har råd til masse reklamering blir de fort glemt igjen.

Ser det fikk jevnt over gode kritikker

http://www.metacritic.com/game/pc/fate/critic-reviews

Men det forsvant vel bare i mengden hvis ikke publisheren pusha det noe særlig. Jeg hørte ikke om det før nå, og jeg har lest blader som PC Gamer UK hver måned siden 1999. Mulig det har vært reviewet eller nevnt, men ikke noe mere..men fikk helt klart lyst å prøve det nå.

Jeg så kommentarer som

"How dare you compare this game to Diablo? This is like the web based flash version of diablo for kids."

Endret av Bytex
Skrevet

Det sier vel sitt av Fate: Traitor Soul (nr 3) ikke er rated på metacritic engang..mao har ingen andre enn blodfans hørt om det.

Skrevet

Torchlight fikk haugevis av publisitet fordi det er laget av de orginale Diablo-skaperne.

Likevel er det bare en kopi av Fate på veldig mange måter.

Det sier vel sitt av Fate: Traitor Soul (nr 3) ikke er rated på metacritic engang..mao har ingen andre enn blodfans hørt om det.

Og der har du poenget med hele tråden. Fate er mer eller mindre identisk med Torchlight, så hvorfor har ingen hørt om det? Det blir som om f.eks Valve skulle rappet Torchlight, endret grafikken litt, lagt til noen få ting og kalt det sitt eget spill.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...