Gå til innhold

Er jakt greit?


Anbefalte innlegg

Gjest medlem-1432

Hva mener du egentlig? at hjortebestanden kommer til og dø ut? Nei?

 

At individer kommer til og dø av sykdom? Muligens, hvis bestanden blir alt for stor. Men det kommer neppe til og skje siden vi har rovdyr. Vet ikke helt hva du vil fram til her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men det kommer neppe til og skje siden vi har rovdyr.

Å jasså? Av rovdyr som tar hjort så kan vel bestandene telles på en hånd (om man overdriver litt), det finnes under 100 ulver i norge, og antallet bjørner er heller ikke spesielt imponerende, og når man tar bort de to som trusler så er det hjorteparadis her. Det som skjer er at det vil bli veldig mange hjort, de vil spise opp all maten i skogen - ødelegge skogen, trekke nærmere og nærmere mennesker for å finne mat i hager, i søppelkasser, i parker.

 

Dette har skjedd mange steder i verden med forskjellige dyrearter.

Lenke til kommentar

Jeg så på filmen, og så egentlig ikke annet enn glorifisering av vegetarisme, og tips til hvordan man skal unngå å bli deppa/stressa/utbrent pga. livsstilsvalget sitt.

 

Filmen handlet således ikke om jakt, og ga meg ellers lite.

Endret av Quote
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Fordi du har steng av sinnet ditt.

 

Flimzes: Jeg er også for og bevare rovdyrbestanden vår, i stedet for å utrydde den som vi nesten gjør.

Lenke til kommentar

Hva mener du egentlig? at hjortebestanden kommer til og dø ut? Nei?

 

At individer kommer til og dø av sykdom? Muligens, hvis bestanden blir alt for stor. Men det kommer neppe til og skje siden vi har rovdyr. Vet ikke helt hva du vil fram til her.

Det finnes veldig, veldig få rovdyr i Norge som kan ta hjort. Ikke ønsker jeg rovdyr i hagen min heller. Rovdyr dreper uansett viltet sitt på en veldig lite human måte. Vet du det?

 

Det blir først, som Flimzes påpeker, en utrolig stor økning (snakk om +40 000-50 000 dyr i år, hvis jakt hadde blitt forbudt. Enda større økning til neste år, 100 000 kanskje?)

 

Økningen fører til stor skade på skog og jorder, trekker seg nærmere mennesker, UTROLIG STOR ØKNING AV VILTPÅKJØRSLER osv. osv.

 

Til slutt kommer sult og sykdom. Se på reven med skabben. Veldig, veldig mange rev ble smittet, og ventet en pinefull død til vinteren fordi den hadde mistet all pelsen. Takket være en stor innsats for jegere som har skutt rever med skabb, er problemet nesten borte og revebestanden er oppe igjen.

 

Jeg har selv sett det vi snakker om, noe jeg tror du ikke har.

 

Fordi du har steng av sinnet ditt.

 

Flimzes: Jeg er også for og bevare rovdyrbestanden vår, i stedet for å utrydde den som vi nesten gjør.

Åja, så den maya-musikken var til for å åpne sinnet mitt? ...

 

Rovdyrbestanden blir bevart - og regulert slik det er i dag.

Lenke til kommentar

Hvorfor svarer du ikke på det vi kommer med?

 

Da er du egentlig automatisk for du at tusenvis av foreldre skal være redde for å la barna være ute i skogen, av frykt for å møte på f. eks. bjørn. Da kan du si farvel til vårt kulturlandskap, som i dag kan ferdes trygt og brukes til veldig mye.

 

Naturen er ikke som den blir fremstilt i Bambi.

 

Hvorfor er det mer moralsk rett at en bjørn river opp magen til et, enn at et menneske gjør det samme - på en enda mer human måte. Det å IKKE jakte, kaller jeg for en utrolig sløsing av ressurser. En sløsing av ressurser som gjør mer vondt enn godt.

 

Det eneste argumentet du har er moral, vel og merke DIN moral - for moral er som sagt umulig å fastslå. Vi jegere kan komme med regulering og opprettholdelse, mat som gir næring, en natur som blir opprettholdt - samtidig som vi slipper farene som rovdyr innebærer både for oss og vår levemåte.

Lenke til kommentar
Hvorfor er det mer moralsk rett at en bjørn river opp magen til et, enn at et menneske gjør det samme - på en enda mer human måte. Det å IKKE jakte, kaller jeg for en utrolig sløsing av ressurser. En sløsing av ressurser som gjør mer vondt enn godt.

 

Det eneste argumentet du har er moral, vel og merke DIN moral - for moral er som sagt umulig å fastslå. Vi jegere kan komme med regulering og opprettholdelse, mat som gir næring, en natur som blir opprettholdt - samtidig som vi slipper farene som rovdyr innebærer både for oss og vår levemåte.

 

Akkurat. Hjorten gir nok rimelig faen om den blir skutt av en jeger, spist av en ulv/bjørn, eller kjørt over av en bil. Relativt raskt død anyways.

 

 

Så om hjorten ikke tar skade av det, vi får enkel mattilgang, så ser jeg virkelig ikke noe problem med å ta av dette flotte matfatet. Noe annet ville vært å kaste bort førsteklasses mat.

 

Tipper elgen/hjorten setter mer pris på det, enn at beiteområdene blir omdannet til åkere, og det blir satt opp enda flere sperringer etc... slik at den heller sulter i hjel.

 

Jakt er strengt talt langt mer naturlig enn noe slikt.

 

:whistle:

 

Quote: Så det ligger i vår natur og drepe? Hvis man tar bort industridyr og slakterier, og folk måtte nedjakte sitt eget dyr og drepe det og tilberede det. Så tror jeg kun det er en veldig liten andel av jordens befolkning som i det hele tatt hadde vært i stand til det.

I vår natur sier du?

 

Hva får deg til å tro det? Såklart, det ville kanskje gått et par år (2-3 år kanskje... toppen) for å opparbeide/lære opp en god mengde mennesker. Og ettersom mennesket er sosialt, så trenger og burde heller ikke alle være jegere. Det holder at et par i nabolaget/stammen etc... (hva du ønsker å kalle ansamlingen mennesker) kan jakte. Hvis du fjernet all kjøttproduksjon, og det ble fritt frem for å jakte, så er jeg rimelig sikker på at en mer enn nok stor andel hadde stilt seg opp for å lære. I Norge anyhow.

 

Og i nøden, så tviler jeg på at noen hadde brydd seg stort om HVORDAN man tok livet av viltet. Mennesket er verdens mest effektive jegere, og har vært det i flere titusener av år, og en ganske stor andel av den norske befolkningen i dag har altså holdt og brukt et gevær eller rifle (enten det er gjennom hobby, militæret eller vært på jakt). Du trenger f. eks ikke være skarpskyter for å treffe med en automatrifle.....

 

De fleste kan fiske, og enda flere kan nok få fisk ved bruk av dynamitt, garn, feller etc.. Det er ikke rocketScience, og jeg nekter å tro jeg er eneste som ikke hadde hatt noen store problemer med å skaffe meg fisk eller kjøtt på delvis egenhånd. Til tross for at jeg verken er fisker eller jeger. Jeg prøver virkelig ikke å skryte på meg noe her, men SÅ vanskelig er det da ikke.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Mattilgang? jegerne får litt gratis kjøtt, og resten havner overpriset i butikkene. Forbukerne velger sjelden det kjøttet, i forhold til masseprodusert ku og gris.

Lenke til kommentar

Mattilgang? jegerne får litt gratis kjøtt, og resten havner overpriset i butikkene. Forbukerne velger sjelden det kjøttet, i forhold til masseprodusert ku og gris.

Du tuller nå... Du sier at jegerne bare beholder "litt"? Vennligst kom med kilder, istedenfor å kaste ut påstander her og der.

 

ALLE jegerne jeg kjenner beholder kjøttet. Jeg har aldri hørt om noen som har solgt til butikker, men at det skjer - det skal jeg ikke benekte. Vi selv har tre frysere fulle av god og saftig hjortekjøtt som blir brukt til kjøttboller, biff, stek, julepølser og kjøttdeig. En del blir også gitt til familie og venner.

 

Man sitter igjen med rundt 3000 tonn med hjortekjøtt hvert år.

Endret av Quote
Lenke til kommentar
Mattilgang? jegerne får litt gratis kjøtt, og resten havner overpriset i butikkene. Forbukerne velger sjelden det kjøttet, i forhold til masseprodusert ku og gris.

 

Ja, og hvorfor? Jo fordi det er dyrere. Men det blir jo spist. (eller mener du at vi rett og slett spiser for LITE kjøtt?!)

 

 

 

Og hvorfor er det dyrere? Jo fordi det ikke er nok.

Problemet: for mange mennesker i forhold til jaktdyr

Løsning: kveg og gris på gårder som et tillegg

 

 

 

 

Å stoppe å dra på jakt derimot, ville jo krevd at vi avler opp enda flere kuer og griser. Stopper vi derimot helt å spise kjøtt, så kaster vi bort masse mat. Ergo, ingen løsning i det hele tatt.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Jepp. Typisk jeger. 3 frysere fulle, så må store deler av kjøttet hives, for og lage plass i fryseren til nestes sesong med jakt, eller pga kjøttet blir gammelt.

 

Da blir det for dumt og bruke argumentet at man jakter for og spise. :roll:

Lenke til kommentar

Jepp. Typisk jeger. 3 frysere fulle, så må store deler av kjøttet hives, for og lage plass i fryseren til nestes sesong med jakt, eller pga kjøttet blir gammelt.

 

Da blir det for dumt og bruke argumentet at man jakter for og spise. :roll:

Haha! Nå tar du deg virkelig vann over hodet Gypsy.

Men fyfy til de som kaster kjøtt. Det er jeg enig i. Og det er det vel ikke en sjel i verden som er uenig i. Tror du virkelig de har brukt masse energi og krefter på å slakte et dyr, dra det ut av skogen, og kappe det opp i biter, samt bruke flere tusen kroner på frysere og strøm av morroskyld? Såklart ikke.

 

Jeg velger å tolke det som: Spis mer kjøtt!

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432
Mattilgang? jegerne får litt gratis kjøtt, og resten havner overpriset i butikkene. Forbukerne velger sjelden det kjøttet, i forhold til masseprodusert ku og gris.

 

Ja, og hvorfor? Jo fordi det er dyrere. Men det blir jo spist. (eller mener du at vi rett og slett spiser for LITE kjøtt?!)

 

 

 

Og hvorfor er det dyrere? Jo fordi det ikke er nok.

Problemet: for mange mennesker i forhold til jaktdyr

Løsning: kveg og gris på gårder som et tillegg

 

 

 

 

Å stoppe å dra på jakt derimot, ville jo krevd at vi avler opp enda flere kuer og griser. Stopper vi derimot helt å spise kjøtt, så kaster vi bort masse mat. Ergo, ingen løsning i det hele tatt.

 

 

Jeg har en annen løsning: Bønner, linser, soya, og diverse andre dyrkbare produkter i stedet for kjøtt. Man får dyrket fram mer mat på en mer miljøvennelig måte, og man får utnyttet ressursene bedre. Mer mat - mindre sult. Og mindre lidelse for andre levende skapninger selvsakt. :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

 

Haha! Nå tar du deg virkelig vann over hodet Gypsy.

Men fyfy til de som kaster kjøtt. Det er jeg enig i. Og det er det vel ikke en sjel i verden som er uenig i.

 

Jeg velger å tolke det som: Spis mer kjøtt!

 

Nei nå tolker du helt feil! for og prøve å provosere kansje? fordi du vet at det ikke er det jeg mener.

 

Og absolutt alle jegere/familier jeg kjenner, har det problemet med kjøttet de får. Det blir mer enn de greier og spise. Dem dreper helt unødvendig.

Lenke til kommentar

Jeg har en annen løsning: Bønner, linser, soya, og diverse andre dyrkbare produkter i stedet for kjøtt. Man får dyrket fram mer mat på en mer miljøvennelig måte, og man får utnyttet ressursene bedre. Mer mat - mindre sult. Og mindre lidelse for andre levende skapninger selvsakt. :)

Og så tenker du å kaste bort alt kjøttet som blir skapt hver dag i de norske skoger? Høres ikke veldig bra utnyttelse av ressursjene spør du meg. Et blandet kosthold vil gi deg fordeler fra begge veier, og synes selv både jeg og de jeg omgis med klarer dette helt fint, ellers takk. ;)

 

Ellers, lykke til med å dyrke opp nok mark, samt bønner, linser og soya i Norge på en effektiv måte. (uten at jeg har peiling på hvor kresne disse grønnsakene er på norsk jord)

 

 

 

Lenke til kommentar

Jepp. Typisk jeger. 3 frysere fulle, så må store deler av kjøttet hives, for og lage plass i fryseren til nestes sesong med jakt, eller pga kjøttet blir gammelt.

 

Da blir det for dumt og bruke argumentet at man jakter for og spise. :roll:

Du kaster ut påstander. Du unngår å svare på spørsmål. Vi svarer likevel. Du finner et par punkt du føler du klarer å kaste ut nye påstander om, og det hele begynner på nytt igjen. Jaja.

 

Det at vi har tre frysere fulle, er vel og merke etter jaktsesongen. Kjøtt varer forresten veldig lenge når man har det i fryseren. Vi har laget middag av kjøtt fra 2005 som har smakt like godt som kjøtt fra 2010. :)

 

Vi har således aldri kastet noe kjøtt da vi har mange venner og en stor familie som mer enn gjerne tar i mot.

 

Jeg har en annen løsning: Bønner, linser, soya, og diverse andre dyrkbare produkter i stedet for kjøtt. Man får dyrket fram mer mat på en mer miljøvennelig måte, og man får utnyttet ressursene bedre. Mer mat - mindre sult. Og mindre lidelse for andre levende skapninger selvsakt.

 

Så du mener at det å begynne å dyrke bønner, linser, soya og andre produkter er bedre enn å jakte rent miljømessig? Dette er enda mer miljøskadelig, da jakt er den MEST miljøvennlige måten å skaffe kjøtt på. Det er umulig å dyrke dette i stor skala i Norge på grunn av klimaet. Da snakker man masseimport, og det er jo såklart miljøvennlig.

 

Dyrene lever på det skogen gir den. Jeg tror således at hjorten hadde vært veldig glad i å besøke og spise opp de jordene du snakker om. Hva kunne du gjort med det? :)

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Haha! Nå tar du deg virkelig vann over hodet Gypsy.

Men fyfy til de som kaster kjøtt. Det er jeg enig i. Og det er det vel ikke en sjel i verden som er uenig i.

 

Jeg velger å tolke det som: Spis mer kjøtt!

 

Nei nå tolker du helt feil! for og prøve å provosere kansje? fordi du vet at det ikke er det jeg mener.

 

Og absolutt alle jegere/familier jeg kjenner, har det problemet med kjøttet de får. Det blir mer enn de greier og spise. Dem dreper helt unødvendig.

 

ja, jeg vet sånn halveis hva du mener, men så virkelig ikke argumentet ditt. Det virket da vitterlig mot sin hensikt. For fråtsing er et problem som ikke er altfor uvanlig i Norge, men dette treffer da like hardt grønnsaker som viltdyr.

 

Selv så passer jeg mye bedre å kjøttet i fryseren og kjøleskapet (at det ikke går ut på dato), og kaster tilnærmet aldri kjøtt. Grønnsaker derimot, kaster jeg altfor mye av. (rett og slett fordi det er vanskeligere å holde ferskt)

 

 

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Det var egentlig ment i stedet for kjøttindustrien. Store deler av den, i hvertfall.

 

Dere varierer mellom og snakke om jakt, og om kjøtt/slakt, og sier dere noe om vanlig kjøttindustri, så svarer jeg noe som er myntet også dit, og da blir det feil at dere/du drar inn jakt igjen, og skylder på at jeg ikke svarer på det jeg skal!

 

Men nå går det bare i surr for meg uansett.

 

God natt, håper jeg kan få muligheten til og berike dere sinn i morgen og! ;)

 

Haha :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...