Gå til innhold

Feil å selge objektiv? Canon 28mm 1.8 og 100mm 2.8


Anbefalte innlegg

Hei, jeg tenker på å selge mine to Canon objektiv, 28mm 1.8 USM og 100mm 2.8 USM.

Selv ser jeg ikke bruksområdet i 28mm, da jeg føler den ikke er vid nok, dog nok tele. Nå mot lyse tider, føler jeg heller ei behov for ett lyssterkt objektiv.

 

100mm macroen er jeg mest i tvil om, da jeg ser på dette som ett godt objektiv, både kvalitet og brennvidde.

 

Jeg har Canon 17-85 IS USM og Canon 55-250 IS, og føler da 28mm og 100mm ikke er nyttige i denne sammenhengen.

 

Burde jeg selge alle tre og heller kjøpe meg en bedre telezoom? Som Canon 70-200mm USM?

 

EDIT: Eller en Tamron 70-200 2.8?

Endret av Bolivar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er bare du selv som kan ta en sånn avgjørelse basert på hvilken kriterier du legger i fotografering du bedriver.

 

Umulig for meg og sikkert andre her å vurdere hvilken du burde selge eventuelt beholde, kanskje litt opplysninger om hva du fotograferer vil gi en bedre innsikt.

Lenke til kommentar

Først av alt: Det er aldri riktig eller galt å selge objektiver.

 

Har selv solgt unna objektiver jeg ikke brukte noe særlig lenger - de hadde gjort sin nytte for meg, og ikke så jeg for meg at de ville brukes mye igjen heller. (Solgte fastoptikk i L-serien, og da jeg solgte dem var det mange som undret seg; selge kremoptikk?)

 

Det handler rett og slett om prioriteringer. For meg er det ikke vits i å oppbevare objektiver for tusenvis for den dagen de kanskje blir gode å ha. Har heller det som blir brukt i det daglige og lærer å kjenne dette svært godt.

 

Bruker du ikke fastoptikken så selg den. De er begge gode objektiver, men det hjelper jo ingenting om de ikke blir brukt. Tror du en tung, lyssterk telezoom blir mer med på tur, så kjøp det.

 

Forøvrig kommer du også langt med det du har, stativ og en blits (+ gjerne reflektor) (om du ikke lever av pressefotos, da er det greit å ha øverste klasse for pålitelighet). Hvorfor ikke se hvor mye du kan få ut av dine to zoomer (om det er dem du bruker mest)? Det er i alle fall svært lærerikt. Skulle jeg byttet ut noe så ville jeg ha vurdert 17-55 2.8 IS i stedet for 17-85 (forutsatt at du har ef-s-hus. Den zoomen er knallbra. Svært nærme min favoritt; 24-70L, i ytelse.

 

Lykke til og ikke minst bruk mer tid på å finne motivet og finslipe teknikk enn å gruble over utstyret!

Lenke til kommentar

Kansje jeg burde selge alt, dvs. 17-85mm, 100mm, 28mm 55-250mm for så å kjøpe meg en 15-85 is usm og 70-200 usm... da har jeg to gode objektiver av god kvalitet... Satser å kjøpe brukt, selv om jeg vet at 15-85 er vanskelig å få tak i.. invendinger?

Lenke til kommentar

Feil å selge objektiver? Neppe. For egen del er objektiver kun bruksting og jeg har ikke bruk for flere støvsamlere enn det normalt er i en kåk ellers, dermed har jeg kun objektiver som jeg bruker.

 

Bruker du ikke objektivene så hva skal du med de? Men å spørre andre blir litt feil fordi kun du selv vet om du egentlig har bruk for det eller det objektivet.

 

Tor

Lenke til kommentar

Om det er riktig eller galt må du nesten avgjøre selv.

Men for egen del angrer jeg som en hund på at jeg solgte en 17-40L, en sigma 50mm f1,4 og en TS-90.

Først etter de var ute av huset, så jeg hvor mye de egentlig hadde vært i bruk.

Nå er en ny 17-40 og en Sigma 50mm i sekken og jeg skal ha en ny TS90 etterhvert. Ryktet sier at det kommer en TS90L etterhvert, så får vi se...

 

Så moralen er: Ta noen runder på disken din og se på bildene du faktisk har tatt med objektivene du vil bli kvitt før du selger dem...

 

 

 

Edit: kom på at jeg nylig kjøpte en Sigma 50 mm for andre gang også... :)

Endret av Grøseth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...