Gå til innhold

[Løst] Skjøte på ny 3,5mm minijack


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg tenkte jeg skulle fikse AUX-in ledningen i bilen til en kompis, da den orginale 3,5mm minijacken på ledningen er defekt, og har dårlig forbindelse. Dette skulle nå være en smal sak tenkte jeg, og fant fram en 3,5mm-skjøtekabel og klippet av enden på både AUX-in ledningen, og skjøtekabelen.Jeg fant ikke noe sted hvor jeg kan kjøpe 3,5mm-minijacker som jeg kan åpne og koble ledningene selv, så dette var den raskeste og enkleste løsningen jeg kom på, da jeg hadde alt liggende. Jeg satt uansett igjen med dette resultatet:

26098.jpg

 

Jeg fant ikke noe sted hvor jeg kan kjøpe 3,5mm-minijacker som jeg kan åpne og koble ledningene selv, så dette var den raskeste og enkleste løsningen jeg kom på, da jeg hadde alt liggende.

 

For det første: Jeg håpte inderlig at kablene skulle være bare å skjøte sammen, så satt jeg igjen med en litt lengre AUX-in ledning igjen. AUX-ledningen er grei (rød/svart/jord), men skjøtekabelen skjønner jeg ikke hvilken som er jording. Hvit eller blå? Jeg har koblet rød på rød, og prøvd å putte både hvit og blå på jording. Hvilken farge skal hvor?

 

For det andre: Uansett hva jeg gjør klarer jeg ikke å få god lyd i begge kanalene. Enten får jeg god lyd i venstre, eller så får jeg god lyd i høyre. Uansett om jeg kobler svart på hvit eller blå får jeg skurrete og bassløs lyd i andre høyttaler. Kan det ha noe med kabelen å gjøre? Merket meg en forskjell i merkingen på 3,5mm-kabelen:

26099.jpg

26100.jpg

 

Jeg har vanskeligheter med å se for meg at det kan være kabelen som er problemet, siden jeg antar at kablene er standarisert, og denne forlengeren hadde jo fungert utmerket som en forlengerkabel mellom den eksisterende AUX-jacken og en evt. lydkilde.

 

Dette ble plutselig mer stress enn jeg hadde håpet på. Er det noen som har noen innslag? Det skal nevnes at skjøtekabelen jeg bruker er fra DealExtreme, så den er av lavest mulig kvalitet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Måleinstrument har jeg ikke. Jeg prøvde jo meg frem og håpte på å finne en løsning via "prøve og feile"-metoden, men etter jeg har rød på rød får jeg ikke klar lyd uansett om jeg har hvit-jord og blå-svart eller omvendt. Noen fornemmelse om hvor jeg kan kjøpe en 3,5mm jack som jeg kan koble på de orginale ledningene?

Lenke til kommentar

Jepp, kjørte ut på claseren i sted da jeg fant en stereoplugg der, kjøpte meg loddepenn og loddetinn, og loddet på den orginale ledningen. Isolerte med neglelakk og limte ledningen fast i pluggen med superlim. Fungerer prima! Tråden kan stenges, og takk for all hjelp, jeg har ihvertfall lært noe :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...