Gå til innhold

er dette riktig oppsett av en rask spill pc?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Den gamle pc'en min begynner å dra på årene og starter å lagge under de "heftigste" krigene i SC2 når jeg spiller online og 8 pers braker løs med alt de har. :p

 

Gamle pc'en er som følgende:

 

CPU: Intel Core 2 Quad Q8200

RAM: 4GB Kingston HyperX

SK: 2x 4850 i crossfire

HDD: Noen gamle IDE disker(flaut)

 

 

Skal bytte ut min gamle spill pc med en ny en og har plukket ut noen komponenter fra komplett:

 

CPU: Intel i7 2600k

HK: ASUS Sabertooth P67

RAM: Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB

SK: ZOTAC GeForce GTX 580 1536MB PhysX CUDA

PSU: Chieftec Super Series 750W PSU

HDD1: Corsair Force Series 120Gb SSD

HDD2: Western Digital VelociRaptor® 450GB

 

 

Hvordan ser dette oppsettet ut? Koster spenn, så vil ikke gjøre noe bomkjøp som gjør at jeg må bytte ut noe med en gang.

 

Har erfaring med at harddiskene er flaskehalsen i systemet, og har derfor valgt SSD til os og en raptor disk til spill og tunge programmer.

 

Har en annen filserver til streaming av film og musikk.. eneste som er viktig er at spill og tunge programmer kjører raskt av raptor disken.

 

Holder fast på Kingston HyperX minne som jeg har brukt i alle spillmaskinene jeg har hatt opp gjennom tidene, 3-4 maskiner. Veldig fornøyd. aldri vært bort i HW problem som har skyldes ram'en.

 

Kvitter meg med Radeon kortene. Har bestandig hatt GeForce kort, men prøvde Radeon den ene gangen.. aldri igjen. Mulig dette er en bagatell, men CCC funker jo ikke som det skal?! har forsøkt i 9mnd å løse dette problemet med div info fra forumer, ATI/AMD support, men ingen lykke. Hvis jeg må avinstalere og instalere CCC for hver gang jeg skal aktivere/deaktivere Crossfire, så gidder jeg ikke radeon mer iallefall.

 

Maskinen skal ikke OC... Brukes til spill, film og vanlig surfing. Noen ganger tunge programmer som CAD og Photoshop.

 

Så spm

1. Er dette et bra oppsett hvor alle komponentene vil jobbe effektivt sammen?

2. er psu sprek nok til å trekke systemet?

3. Hvor lenge er estimert levetid på denne maskinen mtp ytelse/spill i framtiden? (kan ved senere kjøpe et kort til å kjøre SLI)

4. Hvor mye økning i ytelse CIRKA i prosent vil jeg få, kontra den gamle pc'en?

5. Holder 120Gb SSD disk til Win 7 Ultimate?

6. Leste noen rykter angående problemer med Sandy Bridge, vil valgt system være påvirket av dette?

 

Takk for alle svar. :)

Endret av YellowFellow
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aldri sett grunnen til å kjøpe Raptor disk, bruk pengene heller på en ekstra ssd, trenger du 450gb til spill/programmer? Uansett så ville jeg da heller valgt 2 gode disker på 500gb i raid 0. (f.eke 2x http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=621179#reviews vil yte bedre.

 

Ellers ser jeg ikke noe galt med oppsettet. Vanskelig å si hvor mye ytelsesforbedring. Hele systemet er langt foran og bare selve grafikkytelsen er 250% bedre i følge syntetisk tester som 3D mark vantage.

Endret av Ekinorak
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har kjöpt og får levert akkurat det opsettett som du beskrev imorgen. Bare att jeg har en h70 vannkjöler till cpu:en og en 1tb samsumg spinpoint f3 istede for velocoraptoren (billigere o bedre till pagring i min mening. Du har jo alerede 120gb ssd. Gtx 580 er jo verdens raskeste singel gpu så det kan jo ikke gå feil. Kjöp msi twin frozr eller dc II rekommenderer så får du bedre kjöling og kan klocke litt når behovet kommer i fremtiden. Rekommenderer også att du kjöper en bra cpu kjöler så du kan utnytte 2600ks fulle potentiale. Det er jo tross alt en gaming processor.

Lenke til kommentar

takk for svar.

 

Glemte å nevne at det som lastes ned blir lagret på spill maskinen, også vidre kopiert over nettverket til filserveren.. derfor viktig at jeg har en raptor disk som har rask lese evne. Filservern kjører 4x 1TB WD black i raid og opplever ikke noe ytelses svikt på den siden iallefall.. streamer AVATAR(filmen) i blueray til 4 maskiner samtidig uten at det lagger for noen.. 3 over nettverk(Gbit) og en over internett(100mbit).

 

kjøpte med en Noctura CPU kjøler.. håper denne klarer å holde CPU på en grei temp under gaming.

 

Ogås bytta jeg ut ram'en.. vet ikke om det var lurt, men ble billigere.. ram'en jeg havnet på var Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL9 Kit. Grunnen til at jeg endra ram'en var at da fikk jeg kjøpt denne pakken istedenfor: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=622989. Dvs ca 500kr spart ift Kingston HyperX.. de 500kr dekte nesten opp for overnevnt cpu kjøler. ;)

 

Bestilt nå nettop.. Skal en tur til Tønsberg imorra, så da blir det en rask tur innom Pick-Up point til Komplett i sandefjord.

Lenke til kommentar

Noctua-kjøleren vil kræsje med Vengeance-RAMen du har kjøpt, men du kan jo rive av kjøleribbene...

 

hmm.. fyren på support til komplett sa at det skulle gå med små marginer.. :S får se når jeg får hentet varene.. kanskje jeg må bruke en vinkelsliper og shave av noen mm av ribbene..

 

men takk for svar. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...