Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Hvor fort kan en lett motorsykkel kjøre?


WasaDu

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å ta lettmotorsykkel-lappen eller mopedlappen etter jeg har konfirmert meg. Men jeg vet ikke hvilken av de jeg skal velge ! Så derfor lurer jeg på hvor fort en lettmotorsykkel kan kjøre og hvor fort en moped kan kjøre ? Ca-tall :) Helst ikke skriv noe om hestekrefter og motorstyrke og slike ting som jeg ikke skjønner meg på ;)

 

På forhånd takk ! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981287349

Lett motorsykkel: Motorsykkel som har motor med slagvolum over 50 cm3 og/eller ytelse over 1,84 kW ECE, og/eller som er konstruert for en hastighet over 50 km/t, men som har slagvolum ikke over 100 cm3, ytelse ikke over 5,15 kW ECE og som har en konstruktiv hastighet ikke over 80 km/t.

Altså, du har lov å kjøre i 80 km/t som er maks for lett mc, men en lett mc kan lett gå opp i 120 km/t.

Lenke til kommentar

Lett motorsykkel: Motorsykkel som har motor med slagvolum over 50 cm3 og/eller ytelse over 1,84 kW ECE, og/eller som er konstruert for en hastighet over 50 km/t, men som har slagvolum ikke over 100 cm3, ytelse ikke over 5,15 kW ECE og som har en konstruktiv hastighet ikke over 80 km/t.

Altså, du har lov å kjøre i 80 km/t som er maks for lett mc, men en lett mc kan lett gå opp i 120 km/t.

 

Lett motorsykkel er da opp til 125cc

Lenke til kommentar

Hvor fort kommer halt annpå, 4 taktere runder 120 max, men 2 taktere med litt trim runder 150. Men er hverken lovlig eller bra for motoren.

 

Det er også en god pris forskjell på lappene, moped rundt 8 og lett 13-20.

Trimming skal vel ikke diskuteres her?

 

Nei sant det :)

Lenke til kommentar

Iskall, har du kilde?

Du kan lese det på lovdata.no

 

Kan du finne det litt mer konkret? Har aldri hørt noe om feks 80 km/t grense, og står i vognkortet mitt at maks konstruktiv hastighet er 110. (Vet ikke om det er for motorsykkelen selv eller regler i Norge). Du har tydeligvis ikke kopiert teksten da du først skrev feil med kubikk volum.

Lenke til kommentar

Lett motorsykkel: Motorsykkel som har motor med slagvolum over 50 cm3 og/eller ytelse over 1,84 kW ECE, og/eller som er konstruert for en hastighet over 50 km/t, men som har slagvolum ikke over 100 cm3, ytelse ikke over 5,15 kW ECE og som har en konstruktiv hastighet ikke over 80 km/t.

Altså, du har lov å kjøre i 80 km/t som er maks for lett mc, men en lett mc kan lett gå opp i 120 km/t.

 

Den var nok ikke helt oppdatert mannen.. Du er vel klar over at det er 125 cc som er dagens lettmotorsykler??

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349

 

Lett motorsykkel: Motorsykkel som har motor med slagvolum over 50 cm3 og/eller ytelse over 1,84 kW ECE, og/eller som er konstruert for en hastighet over 50 km/t, men som har slagvolum ikke over 100 cm3, ytelse ikke over 5,15 kW ECE og som har en konstruktiv hastighet ikke over 80 km/t.

Altså, du har lov å kjøre i 80 km/t som er maks for lett mc, men en lett mc kan lett gå opp i 120 km/t.

 

 

Den var nok ikke helt oppdatert mannen.. Du er vel klar over at det er 125 cc som er dagens lettmotorsykler??

Desverre, har aldri eid en tohjulsykkel.

Kan godt hende den er utdatert, jeg hjalp bare trådstarter med spørsmålet sitt og postet det jeg fant på lovdata.no sine nettsider.

Men nå er jeg klar over det :)

 

 

Lenke til kommentar

Det er også en god pris forskjell på lappene, moped rundt 8 og lett 13-20.

 

Da jeg tok mopedlappen kosta det litt over 2000, nå bor jeg på bygda, men kan da aldri tenke meg at det kan ha gått opp til 8000 på så få år, tok mopedlappen i 2004..

Lenke til kommentar

Jeg har A1-lappen (Lett motorsykkel), og lurte også på hvilken jeg skulle velge. Mye motorvei/høyhastighetsvei i området her, så landet til slutt på lettsykkel.

 

Forskjellen i pris på A1 og M146 (moped) er ekstremt stor, som mwftw over meg sier koster mopedlappen rundt 6000-7000kr, mens lettsykkellappen koster kanskje 15000kr og oppover. Selv betalte jeg nærmere 30 tusen, grunnet ganske mange kjøretimer. I tillegg er jo lettsyklene så klart dyrere enn mopedene. Totalt regnet, på utstyr, sertifikat, sykler og opplæring, har jeg brukt ca. 110 tusen kroner på dette.

 

Om det er slik at du skal kjøre til skole og kompiser, og bor på et tettsted eller du ikke skal bruke motorvei så mye, ville jeg kjøpt moped. Om det er slik at mange av veiene har en fartsgrense på 60km/t og oppover, ville jeg sterkt vurdert å ta lettsykkellappen.

 

Edit: Mopedene går vel i rundt 50km/t på flaten, de har dog ikke lov å kjøre raskere enn 45km/t. Lettsyklene har en toppfart på ca 90-130km/t. Trimmet kan man få en moped opp i 80-100km/t, men det blir så klart tilsvarende med vedlikehold og slitasje. I tillegg er ikke bremsene ment for slikt, så om man ikke krasjer blir man sikkert tatt av politiet.

 

Lettsykler (motorsykler generelt) kan deles inn i 2-takt og 4-takt. 4-takterne vil man ikke få særlig effektøkning av, om man trimmer. 2-takterne derimot kan få drastisk forbedret akselerasjon og toppfart om man trimmer. En Aprilia RS kan kanskje få en toppfart på 160-170km/t trimmet.

Endret av Sitronsaft
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...