Gå til innhold

Hvordan kan jeg bruke pc'n som vekkeklokke?


T.O.E

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Er det noen som vet om et program til pc som fungerer som klokkealarm? Jeg har testet ut noen som jeg har funnet, men de fungerer ikke når pc'n er avslått, noe som ødelegger poenget ettersom jeg vil bruke den som vekkeklokke. Jeg klarer ikke sove med pc vifta dure ved siden av meg.

 

Danke :)

 

(ps. Emnet er muligens feilplassert. Veit ikke helt hvor dette hører hjemme)

Endret av T.O.E
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, du må da nesten finne et hovedkort som har en eller annen form for vekke-funksjonalitet som kan gå mens operativsystemet er satt i sovemodus. Jeg kjenner ikke til noe slikt, men det er ikke umulig å tenke seg at det finnes.

Men det må være en funksjon i maskinvaren, ikke et program du bare kan installere.

 

Når PC-en er i sovemodus ligger operativsystemet fullstendig dødt. Den holder kun strøm nok til å vedlikeholde minne og andre helt enkle proseesser. Derfor vil ikke et program i seg selv kunne gjøre dette.

 

edit:

kanskje jeg er litt kjapp. Noen ATX hovedkort ser ut til å støtte noe slikt:

http://www.malloc.de/tools/wakeup_clock.html

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

Takker for hjelpen! Men, whoa, avansert! Jeg syntes det er rart om det ikke finnes noe program som simplifiserer det for oss?

Du mener at du skal ha et program som skal kunne kjøre på en maskin som er avslått. Jaja, du får fortsette å lete. Gi beskjed når du finner et sån derre magisk program :mrgreen:
Lenke til kommentar

Vel, det er hovedsakelig fordi mange mobiler aldri skrur seg helt av. Eneste måten å virkelig skru den av på, er å ta ut batteriet. Det er derfor en mobil som har vært avskrudd lenge kan være tom for strøm. Dette er innebygget i maskinvaren, som nevnt tidligere.

 

En PC skrur seg derimot i utgangspunktet helt av. Det er ingen prosesser som går. Selvfølgelig er det mulig for produsentene å lage en maskin som kan "skrus av" og samtidig ha visse prosesser gående i bakgrunn, men det har en såpass begrenset målgruppe at det ikke er noe de har lagt vekt på å utvikle i særlig grad. Som du selv nevner, så finnes det jo faktisk en mulighet, om enn ganske avansert. Tror nok ikke at det finnes enklere alternativer. Dette er nok ikke en særlig ettertraktet egenskap, dessverre :)

Endret av KindX
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hei!

 

Er det noen som vet om et program til pc som fungerer som klokkealarm? Jeg har testet ut noen som jeg har funnet, men de fungerer ikke når pc'n er avslått, noe som ødelegger poenget ettersom jeg vil bruke den som vekkeklokke. Jeg klarer ikke sove med pc vifta dure ved siden av meg.

 

Danke :)

 

(ps. Emnet er muligens feilplassert. Veit ikke helt hvor dette hører hjemme)

 

 

jeg husker da jeg var rundt 16 at jeg lette etter det samme, jeg fant til slutt et program som selv om dataen er slått av setter den på, men det var 2 deler du trengte, programmet som kan starte din data et spesifikt tidspunkt, også må kode litt sånn at et visst program, la oss si Winamp som skal spille musikk og vekke deg, så dette blir ca rekkefølgen

 

1. Programmet starter din data på et visst klokkeslett som du setter

2. du må legge inn en "kjøre" kode som sier at så så lang tid etter dataen starter så starter f. eks Winamp og starter og spille musikk

 

eneste problemet er at det er snart 3-4 år siden, men jeg husker jeg fant det egentlig ganske fort, og husk

 

 

google er din venn

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Har ingen formeninger om programvaren selv, men ifølge CNET vil  programmet Free Alarm Clock kunne vekke pc-en i fra hvilemodus.

 

Free Alarm Clock adds alarm functionality to your computer, letting you create multiple alerts that can wake you up or remind you when it's time to do something. [...] Each alarm can be set to go off only on certain days of the week, and users can select whether they want the alarm to loop, snooze, turn on the monitor, or wake up the computer from sleep mode. We especially liked the options for customizing the alarm sounds; there are 11 built-in options, including bells, birds, a flute, and a cuckoo clock. Users can also use their own audio files to create custom alarms, which is always a nice touch.

 

http://download.cnet...4-12871540.html

Endret av BlueBench
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...
Gjest medlem-82119

http://www.jetaudio.com/products/jetaudio/info_screenshot.html

 

Jetaudio er jo en mediaplayer med vekkerur.

 

Alarm & Timer blank.gif You can set various actions for internal alarm and timer function.

You can close jetAudio, shut-down Windows, enter to Stand-by mode, stop playback,
start playback, start recording at specified time.

If you set timer, you can sleep while listening music.
jetAudio will automatically turn-off your PC!
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...