Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Feriepenger, utbetalingsrett


Kiwi-Kun

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har ett spørsmål ang. feriepenger og kravet arbeidstaker har til utbetaling av disse.

 

Såvidt jeg har forstått så har arbeidstaker krav på utbetaling av feriepenger til enhver tid etter 01.01.xx (xx er det aktuelle årstallet)

 

jeg har også forstått at feriepengene skal settes på en egen konto, beregnet utifra min årslønn og skatt.

 

Kan jeg få litt utdypning, spesiellt på dette med når jeg har krav på dem?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har lest opp og ned, men ettersom jeg ikke er så klok på juss så klarer jeg ikke finne det jeg leter etter.

 

Jeg er ikke en retard. Jeg klarer å lese, jeg klarer til og med å google og de linkene oppført her hjelper meg ikke.

Kan noen vennligst SVARE, med ORD og IKKE en LINK, om hvorvidt jeg har LOV/RETT til å få pengene mine utbetalt etter 01.01, eller om jeg er plikta til å vente til arbeidsgiver har lyst til å betale meg.???

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Det var voldsomt vanskelig å forstå: " Reglene om utbetaling av feriepenger kan fravikes ved tariffavtale."

 

Mao, det står i lønnsavtalen din når du har krav på å få utbetalt feriepengene dine.

Lenke til kommentar

Det står i klartekst i paragraf 11 i ferieloven, du trenger så absolutt ikke å være klokk på juss for å forstå:

Feriepenger som er opptjent hos arbeidsgiver det foregående opptjeningsår, utbetales siste vanlige lønningsdag før ferien. Arbeidstaker kan likevel kreve at feriepengene utbetales senest 1 uke før ferien tar til.

 

vis dette bare gjelder at du vil ha feriepengene dine fordi du vil, ikke noe med at du skal slutte så er det denne delen som vel er det mest hensiktsmessige å lese:

§ 11. Utbetaling av feriepenger

(1) (Alminnelige regler)

 

Feriepenger som er opptjent hos arbeidsgiver det foregående opptjeningsår, utbetales siste vanlige lønningsdag før ferien. Arbeidstaker kan likevel kreve at feriepengene utbetales senest 1 uke før ferien tar til.

 

Deles ferien, skal feriepengene fordeles tilsvarende. Den del av feriepengene som overstiger lønn for vanlig arbeidstid i ferien, kan likevel utbetales i forbindelse med avvikling av hovedferie eller sammen med lønn for juni måned.

(2) (Feriepenger for ikke avviklet ferie)

 

Er feriefritid overført til et påfølgende ferieår, utbetales feriepengene for den overførte del først når ferien tas, jf bestemmelsene i nr. 1.

 

Feriepenger for ferie som på grunn av forhold som er nevnt i § 9 nr. 1 og 2 verken er avviklet i løpet av ferieåret eller overført til det påfølgende ferieår, utbetales første vanlige lønningsdag etter ferieårets utløp.

(3) (Utbetaling ved opphør av arbeidsforhold)

 

Opphører arbeidsforholdet, skal alle opptjente feriepenger utbetales siste vanlige lønningsdag før fratreden. Den del av feriepengene som ikke lar seg beregne innen dette tidspunkt, kan utbetales i forbindelse med det avsluttende lønnsoppgjør.

 

I utbetalingen kan det gjøres fradrag med et beløp som utgjør 1,4 prosent av det feriepengegrunnlag som er opptjent hos vedkommende arbeidsgiver i det forkortede opptjeningsår 1 mai – 31 desember 1988.

og som det står på slutten av paragaf 11:

Reglene i nr. 1 – 5 kan fravikes ved tariffavtale.
Lenke til kommentar

Feriepenger utbetales, kort fortalt, ved uttak av ferie eller som del av sluttoppgjør.

 

For visse arbeidstakere, hovedsaklig fast ansatte, kan man gjennomføre trekk av lønn tilsvarende antall feriedager i juni mot utbetaling av feriepenger samme måned. Dermed får man ordinær lønn i ferien.

 

Det var voldsomt vanskelig å forstå: " Reglene om utbetaling av feriepenger kan fravikes ved tariffavtale."

 

Mao, det står i lønnsavtalen din når du har krav på å få utbetalt feriepengene dine.

 

Her bør du vel sette deg inn i hva tariffavtale innebærer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...