Gå til innhold

Mikrobryter - forstå datablad


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg er på utkikk etter en mikrobryter som fungerer slik at det skal en viss kraft til å trykke inn og at den er fjærbelastet slik at den går tilbake til utgangsposisjonen når kraften forsvinner. Jeg har funnet frem til en bryter som virker interessant, men klarer ikke å se om denne har de egenskapene som jeg har beskrevet.

 

https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/assets/datasheets/03586609.pdf

 

Takker for alle innspill!

 

-t

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste mikrobrytere har denne egenskapen. De er fjærbelastet i enten normalt åpen eller normalt lukket posisjon.

 

Kraften som skal til for å aktivere brytreren er avhengig av fjærens fjærstivhet samt den nødvendinge vandringen før bryteren aktiverer (Kraft = fjærstivhet x lengdeendring)

 

Så fort kraften som rettes mot bryterene (underforstått en lineær bevegelse og at det ikke benyttes noen kraftarm) overstiger den kraften som fjæren motsetter, så vil bryteren aktivere, og så fort kraften som rettes mot bryteren blir mindre enn den kraften som fjæren motsetter så vil bryteren deaktivere. Dog så er dette teoretisk, irl så vil det jo være litt friksjon, dødgang osv... dette vil gjøre at man vil typisk ville måtte bruke mer kraft for å aktivere bryteren, samt når den er aktivert så vil man kunne "lette" en del på kraften før bryteren vil deaktivere.

 

Hvordan man skal tolke databladet til den bryteren du oppgir skal jeg ikke på stå at jeg er 100% sikker på...

 

  • Operating force - max. = 5,3 [N] tilsvarer ca 540 [g] og angir vel den kraften som du må trykke på knappen med for å aktivere den

  • Release force - min. = 1,5 [N] tilsvarer ca 153 [g] angir vel den kraften som man min. må opprettholde for å holde bryteren aktivert. En kraft lavere en denne vil deaktivere bryteren.

  • Total travel force - max. = 8 [N] tilsvarer ca 815 [g] angir vel kraften som må til for å oppnå full vandring i bryterens mekanikk.

  • Permitted overtravel force - max. = 30 [N] tilsvarer ca 3,05 [kg] angir vel max kraft før driten tar kvelden

 

Uten at jeg skal påstå at dette er helt korrekt... hehe

 

Hva skal du bruke dette til? Mulig det finnes en rekke andre løsninger..

Lenke til kommentar

Takk for at du tok deg til til å skrive et godt svar til meg!

 

Holder på med et prosjekt på skolen der jeg skal utvikle en mekanisk sikkerhetssak for en roterende maskin. Når maskinen overstiger et visst turtall skal kraften på en sikkerhetsbryter fjærnes.

 

Er egentlig ute etter en bryter som ser slik ut:

 

mikrobryter.JPG

Lenke til kommentar

Det er riktig som du forstår det og det må være en mekanisk løsning.

Jeg har en løsning på den mekaniske biten som er festet til akslingen, som er et system bestående av en fjær og en bolt som påvirkes av sentripetalkraften.

 

Så nå holder jeg på med den "stasjonære" delen og den elektriske bryteren som jeg må finne.

 

Her er et (muligens) bedre bilde

bryter2.JPG

Endret av Tanus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...