Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

"Venneløs" - Hvordan få venner?


Anbefalte innlegg

Nå er russetiden snart i gang, og jeg sitter her uten ordentlige venner, men med billett til to treff, og vil ikke droppe russetiden etter å ha brukt mye penger på kontigenter og klær. Jeg vil virkelig være ute med venner, hater å være inne, og har som regel vært en av de som har vært ute hele tiden, frem til i vinter...

 

Helt fra jeg var liten har jeg vært veldig utadvent, har blitt kjent med nye folk, og alltid vært den dumsnille som har tatt med venner som ikke kjenner hverandre sammen. Resultatet er det samme hver gang. De blir gode venner, og jeg blir blir satt til side som en reserve som bare kontaktes når det er noe spesielt, de skal være "snille" eller de ikke har noen andre ledige. Som regel faller jeg for det, siden jeg ikke orker å være inne for meg selv hele tiden.

 

På skolen er jeg også en av de som snakker med omtrent alle, uten å være god venn. Jeg har et par skolevenner jeg snakker ganske mye med, men ingen av de har noe interesse av å være med meg på fritiden fordi de har andre venner eller "er opptatt".

 

Jeg vet virkelig ikke hva som er problemet, for jeg har sagt til samtlige av vennene mine at jeg er der for de uansett, noe jeg står for. Jeg har hjulpet folk som har slitt mange ganger. Jeg gjør alt jeg kan for å holde på vennene mine, men ingenting holder. Nesten alle vet om mine problemer tidligere med det psykiske, og samtlige vet at jeg faktisk har forsøkt å ta livet mitt (det er flere år siden nå, og har ikke hatt noen tegn på problemer etter det før nå!). Det siste har blitt at de ikke alltid gidder hente meg (jeg har ikke lappen), siden jeg bor en halvtime unna... han som bor lengst vekk. Det tar 15-25 minutter å kjøre hit, men det blir for langt.

 

I høst hadde jeg god kontakt med veldig mange, og hadde vel oppunder 10 stk jeg så på som nære venner jeg ville være mye med bare på skolen. Med de fra andre skoler osv var vel tallet oppe i 15. Det resulterte i at jeg kjøpte billett til russetreff, russeklær og var klar for bil. Det ble ikke bil på oss, og nå sitter jeg her, med minimal kontakt med to av de.

 

Nå er jeg veldig klar over at jeg driver å drar med meg en depresjon rundt, det har jeg hatt i perioder de siste 5 årene, men denne varer og varer. Nå har den vart siden januar, og det blir ikke noe bedre. Nå har jeg fortalt det til flere, i håp om at en eller kanskje to kan hjelpe meg ut av den, for de vet de klarer det om de vil, siden alt bygger på at jeg er ensom og venneløs (akkurat den delen har jeg ikke fortalt).

 

Vet egentlig ikke om det er noe mer å fortelle om situasjonen... men så er spørsmålet mitt: Hvordan kan jeg få venner, om det så bare er periode-venner jeg kan være med i russetiden så jeg slipper å gå alene, drikke alene eller ende foran dataen hver kveld? Jeg har egentlig ikke flere mulige blant de jeg har kontakt med, for det er tydelig at jeg ikke kommer til å være med de med mindre jeg treffer de et sted jeg er, så jeg trenger nye, noe som er uhyre vanskelig på slutten av videregående. Har et par jeg skal treffe i russetiden fra andre steder, men de kan jeg jo ikke få vært med her jeg bor!

 

Slik situasjonen er nå kunne jeg gjort veldig mye drastisk, har faktisk vært på tanken av å rømme, ta overdose på et eller annet, eller hva som helst slik at jeg kunne kommet meg bort og kanskje eventuelt bli lagt inn et sted så jeg hadde sluppet problemene jeg tenker på hele tiden. Likevel lar jeg være fordi jeg prøver å skape et sosialt liv, men blir bare trykket lenger og lenger ned hele tiden. Verst er det etter jeg har vært ute med folk en gang, og de kommer med dårlige unnskyldninger i flere uker (det skjedde i dag også...). Jeg klarer hele tiden å holde meg borte fra slike drastiske handlinger, men jeg orker ikke å gå rundt til alle døgnets tider å være deppa, og når det er så lite skole som det har vært i det siste blir det bare verre, for det er bare flere timer på å være deppa.

 

Postet av anonym: 314f890753888ab1d93d45133d0aa417

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor har du ikke kontakt med gamle venner lenger?

Serr, ikke ta alt så alvorlig, det går fint å komme seg gjennom russetia uten å ha masse gode venner. Man er jo venner med alle på fylla, bare å være der ting skjer og drikke seg i form.

Beste er jo å bli med noen som trenger folk til russebil/buss?

Lenke til kommentar

Hvorfor har du ikke kontakt med gamle venner lenger?

Fordi, som jeg har skrevet... Jeg er reservevennen de ikke ønsker kontakt med. De gamle vennene jeg kunne tatt kontakt med bor ikke her lenger, og det er praktisk umulig å treffe de utenom ferier osv, ettersom det krever flytur, togtur eller tosifret antall timer i bil hver vei.

 

Serr, ikke ta alt så alvorlig, det går fint å komme seg gjennom russetia uten å ha masse gode venner. Man er jo venner med alle på fylla, bare å være der ting skjer og drikke seg i form.

Ikke ta det så alvorlig at jeg i over ti år har vært den "gode vennen" som blir satt til side? Av alle vennene jeg har hatt noen gang, er det to som aldri har satt meg til side, og ingen av de er igjen her. Jeg har heller ikke råd til å måtte betale for sjåfør/taxi i russetiden til steder jeg drikker alene, og kan risikere å være alene hele kvelden.

 

Beste er jo å bli med noen som trenger folk til russebil/buss?

Har hørt med alle jeg kjenner som er på bil... Alt er fult, eller så skal de ha 9-13k for at jeg kan kjøpe meg inn, noe som er umulig med tanke på at det er omtrent det dobbelte av det jeg har igjen.

 

Postet av anonym: 437c6aec66fdf1876abc0ca6d9819009

Lenke til kommentar

Høres ut som dårlige venner anyway, bruk de for det de er verdt i russeita så finner du nye til høsten. ;) Man kan henge med "venner" og ha det gøy selvom de ikke er ekte venner.

Kan ikke foreldre/søsken kjøre deg ut? Evt be vennene dine, om du kanskje chipper inn med litt bensinpenger?

Vet det er kjipt å bli satt som reservevenn, men syns ikke du skal ta folk så høytidlelig og bare prøve å ha det gøy i russetiden, og det trenger man ikke gode venner for. Å bare møte opp og ha godt humør er alt som skal til! Så blir du garantert kjent med nye folk.

 

Men blir naturligvis bedre om du får noen gode venner i russetiden, bare prøv å bli kjent med nye folk? Hør med folk du ikke kjenner om de trenger folk til russebil/buss? Men seff må du ha råd til å betale det det koster.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...