Gå til innhold

Er det en ulempe med "task killers" til Android?


Anbefalte innlegg

Advanced Task Killer Free :D

Task killers bør du absolutt ikke bruke, sier de som har greie på det. For det første helt unødvendig, og for det andre kan den gjøre telefonen treigere.

 

Android fikser minnehåndteringen beste på egen hånd. So they say. :yes:

 

Edit: Leif

Endret av GraBalder
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg bruker en task killer, er det ikke fordi jeg er redd for og gå tom for minne, men fordi jeg ikke vil ha mange programmen som kjører i bakgrunnen og trekker strøm. Det gjør også telefonen min betydelig raskere, mulig jeg har magisk telefon som går på stoffer, men task killers virker etter min erfaring

Lenke til kommentar

Når jeg bruker en task killer, er det ikke fordi jeg er redd for og gå tom for minne, men fordi jeg ikke vil ha mange programmen som kjører i bakgrunnen og trekker strøm. Det gjør også telefonen min betydelig raskere, mulig jeg har magisk telefon som går på stoffer, men task killers virker etter min erfaring

 

Det blir raskere sånn når du bare slår av et program, men det gjør den tregere etter hvert.

Det er ikke noen som er redde for at den tar minne, men hva er vitsen med å slå av programmer for å bruke mindre programmer og få mobilen raskere når denne gjør akkurat dette?

Lenke til kommentar

Her er det også snakk om veldig ekstrem bruk av task manageren. Drepe alt av services, og bruke den for og drepe programmer som kjører veldig ofte.

 

Så det er altså snakk om hvor hyppig de er i bruk. Bruker du den konstant kommer jo dette til og virke dårligere enn om du bruker den innimellom. Den bruker jo krefter på å drepe programmene som kjører.

 

Om man er mer forsiktig med task killeren, som og kun bruke den etter du har surfet på nett, eller når du er ferdig med og lytte på musikk med spotify, osv kommer man ikke til og ha noen negativ effekt

Lenke til kommentar

Jeg har en HTC Hero, som ikke er spesielt rask i utgangspunktet, derfor "dreper" jeg apps.

Hva gjør den tregere etterhvert? Kom med kilder takk

Her har du et par:

 

Why you don't need a task killer

 

Task-killers explained and why you should not use them

 

+1

 

Byxxi:

Hva om du bruker den 20 ganger i uka over lengre tid? Nei, det er ikke bare med ekstrem bruk.

Lenke til kommentar

Jeg har en tendens til og skru mobilen min av og på igjen 2-3 ganger i uka, så hvordan det virker har lite og si for meg. Task killers gjør det de skal. Jeg ser virkelig ikke noen negative sider med de, bortsett fra om man er dum nok til og avslutte tjenester som lar deg motta sms/samtaler og diverse andre ting.

 

edit:

 

som skrevet her

 

If you really know what you're doing, you may benefit from using a task killer to stop the one or two inefficient-but-loved apps on your phone.

Endret av Byxxi
Lenke til kommentar

Jeg har en tendens til og skru mobilen min av og på igjen 2-3 ganger i uka, så hvordan det virker har lite og si for meg. Task killers gjør det de skal. Jeg ser virkelig ikke noen negative sider med de, bortsett fra om man er dum nok til og avslutte tjenester som lar deg motta sms/samtaler og diverse andre ting.

 

Det å bruke dem er negativt. Uansett hvor lite du bruker den så gjør den små forskjeller.

Lenke til kommentar

Hvordan er det negativt? Det gjør at mobilen din har mindre og jobbe med, derav bedre levetid på batteriet. Som jeg sa, jeg har en HTC Hero, og uten bruk av task manager blir den ganske sluggish ekstremt fort. Så etter min mening virker task manageren akkurat som den er ment.

Lenke til kommentar

Jeg bruker også task-killer, og har utelukkende positiv erfaring med dem, det store problemet er de som setter task-killerne til å jobbe på en automatisk basis som lukker programmer etter en forhåndsdefinert tid. Å drepe programemr som du vet blir liggende aktive etter bruk er utelukkende positivt.

Lenke til kommentar

Gjerne utdyp deg mer, hvordan blir de brukt feil, og hvordan vet folk når om det er positivt eller negativt?

 

Som at folk killer programmer som ikke bør killes. Killer for mange programmer på kort tid er ikke veldig bra. Men å kille programmer uansett er heller ikke bra siden Task killer bruker minne på å kille andre programmer. Men forstår uansett ikke hvorfor folk bruker task killers på Android når Android har en meny som viser programmer som kjører i Applikasjoner taben. Der får også info om minne den bruker og man får enda litt mer info.

Lenke til kommentar

Man trenger ikke task killer på Android. Prosesser på Android er ikke det samme som på Windows. Det du tror "kjører" står egentlig i "standby", det har altså ingenting å si om det kjører eller ikke. Unntaket er om du bruker dårlige apps, da kan det hende du er nødt til å drepe dem, noe du uansett kan gjøre uten task killers.

 

Å drepe programemr som du vet blir liggende aktive etter bruk er utelukkende positivt

Dette er typisk eksempel på en dårlig app som jeg personlig aldri ville installert. Apps som ikke ber om denne tillatelsen vil det heller ikke være noe poeng i å drepe med en task killer. Når man installerer en app i Android Market kan du se om appen trenger tillatelse til å "holde enheten våken". Om den gjør dette og IKKE gir deg noen mulighet til å skru av denne funksjonaliteten er det best å holde seg unna. Har selv aldri hatt noe problem med slike apps, men de finnes sikkert.

Lenke til kommentar

Når du går ut av et program i android, vil programmet fryses. Det vil ikke bruke noe cpu, og dersom det blir mangel på minnne, vil systemet avslutte appen automatisk.

 

På den andre siden: Dersom du konstant dreper apps, vil du, for det første, bruke resursene taskkilleren bruker, og for det andre, være nødt til å starte appen på nytt neste gang du skal bruke den. Altså vil telefonen bli tregere i form av at man er nødt til å starte appen fra skratch, heller enn å kun "tine" den.

 

Batteritid er jo da heller ikke noe problem, da fryste apps ikke bruker cpu. Derosom en app kjører i bakgrunnen, skal ikonet vises i panelet. (Det er faktisk umulig å omgå dette uten root)

Lenke til kommentar

Årsaken til den utstrakte task killer - bruken ligger kanskje i at folket tenker PC og Windows, der man alltid har bekymret seg for at RAM fylles opp, og så tror man at minnehåndtering i Android funker på samme måte. Det gjør den altså ikke!

 

Anbefaler å lese gjennom linkene jeg postet lenger oppe, der er forklart hvordan Android jobber med minnehåndtering.

Lenke til kommentar

Når du går ut av et program i android, vil programmet fryses. Det vil ikke bruke noe cpu, og dersom det blir mangel på minnne, vil systemet avslutte appen automatisk.

 

Batteritid er jo da heller ikke noe problem, da fryste apps ikke bruker cpu. Derosom en app kjører i bakgrunnen, skal ikonet vises i panelet. (Det er faktisk umulig å omgå dette uten root)

Om dette alltid var tilfelle hadde man ikke trengt task-killers, men slik er det altså ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...