Gå til innhold

Dell tilbud!


Hmm..

Anbefalte innlegg

Jeg klikka meg nettopp inn på delll sitt 10% rabatt tilbud...

Hadde egentlig tenkt å vente til høsten med bærbar pc-kjøp, men nå er jeg ikke så sikker lenger..

 

Jeg får:

 

Inspiron 500M med DVD/Cdrw, 30GB HD, 256MB ram og trådløs nettverk til 8546kr!

 

Lurer på å kjøpe nå, men er litt usikker på minnet. Vil ha 512MB, men er jo dyr oppgradering. Noen her som har prøvd rimeligere brikker fra komplett i denne maskinen?

Lurer også på grafikkløsningen. Er den god nok til ø kjøre spill som WC3?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ok, fant det nå.

 

Noen som vet om billigere / standard minne passer på denne maskinen?

 

og er det noen som vet når acer travelmate 290 (centrino) kommer til norge? (ser at den selges i billigste utgave for rundt 8000-8500 kroner i kanada)

skal kjøpe student-bærbar innen en måned og sitter fortsatt på gjerdet. er ikke helt overbevist at 500m er en god maskin. (og bare 1 år garanti bekymrer meg litt)

Lenke til kommentar

Jeg er også litt fristet av det 500m tilbudet, men det er jo det med garanti da. Et år er jo litt lite, for broren til en kamerat av meg kjøpte en bærbar for snaue 2 år siden men den konka nylig, og nytt hovedkort ville kostet 5000 + montering i følge dell. Men jeg begynte nylig å tenke: Har vi ikke det som heter 5-års reklamasjon i dette landet? Blir ikke det noe ala garanti. Jeg har vel egentlig ikke helt skjønt forskjellen mellom disse begrepene..

 

Noen som kan opplyse meg?

Lenke til kommentar
Jeg er også litt fristet av det 500m tilbudet, men det er jo det med garanti da. Et år er jo litt lite, for broren til en kamerat av meg kjøpte en bærbar for snaue 2 år siden men den konka nylig, og nytt hovedkort ville kostet 5000 + montering i følge dell. Men jeg begynte nylig å tenke: Har vi ikke det som heter 5-års reklamasjon i dette landet? Blir ikke det noe ala garanti. Jeg har vel egentlig ikke helt skjønt forskjellen mellom disse begrepene..

 

Noen som kan opplyse meg?

 

Kjøpsloven tilsier vel at du skal ha minimum 2 år garanti på ting som tv, pc osv.... men fortsatt, ryker skjermen på en bærbar-pc kan du bare kaste den.... :evil: :x

Lenke til kommentar
Kjøpsloven tilsier vel at du skal ha minimum 2 år garanti på ting som tv, pc osv.... men fortsatt, ryker skjermen på en bærbar-pc kan du bare kaste den....    :evil:  :x

Ikke om det er jeg som har kjøpt den.. for da klager/krangler jeg på reklamasjon.. en skjerm er ment å vare i mer enn 2 år, ergo 5, så om jeg ikke har kjørt en kniv eller lignendes inn i skjermen så skal jeg har ny skjerm (om den bare dør)... norsk lov -punktum-

Lenke til kommentar

Jobber selv i butikk, og jeg merker at det hersker total forvirring rundt dette med garanti, reklamasjonsrett, kjøpslov, forbrukerkjøpslov osv.

 

For det første: Er du forbruker gjelder forbrukerkjøpsloven, er du bedriftskunde gjelder den gamle kjøpsloven fortsatt. Begge disse lovene har det til felles at de må være utformet av en gjeng tullinger som aldri kan ha jobbet i butikk eller med reklamasjon selv. Makan til tåkeprat og generelle vendinger skal du lete lenger etter.

 

For det andre; ingen av de ovennevnte lovene stiller noe som helst krav til at det skal være garanti på varer. (På jobben opplever vi faktisk at folk påstår at det skal være 2 års garanti på mobilbatterier, noe som tilsvarer hele deres normale levetid!)

 

Altså, loven stiller ikke noe krav til at det gis garanti, derimot heter det at reklamasjon må skje senest to år etter overtakelsen, og innen to måneder (kan forlenges) etter at kunden oppdaget eller burde ha oppdaget feilen, eller 5 år for varer eller deler av disse som er ment å vare VESENTLIG lengre enn 2 år ved VANLIG bruk. (laptoper faller inn under 5 årsregelen). Slitedeler derimot faller utenfor. (jfr. videospillerdommen)

 

Det eneste loven sier om garanti er at at en eventuell garanti må gi kjøperen de samme eller bedre vilkår (f.eks. "idiotgaranti" mot brukerfeil) enn han hadde hatt uten garantien, og at begrensningen i reklamasjonsretten ikke gjelder dersom selgeren har gitt garanti for en lengre tidsperiode enn reklamasjonsretten. (2 eller 5 år).

 

For å summere, du har ALDRI noe som helst krav på garanti, uansett hva du måtte kjøpe! Derimot kan du kreve at selgeren oppfyller garantien DERSOM han gir en slik. Og sist men ikke minst; selv om produktet ikke dekkes av noen garanti har du krav på at det funger, og kan reklamere. Ryker DELL'en etter 4 år kan du reklamere så fremt dette ikke skyldes en feil fra din side.

 

Til slutt en link til forbrukerkjøpsloven: http://www.lovdata.no/all/nl-20020621-034.html

Lenke til kommentar
Mye bra diskusjon her, men er det noen som kan svare på minneproblematikken?

 

Kan dell bruke "vanlig" minne?

 

Ja, den bruker slike SO-DIMM du får kjøpt bla. på Komplett.no osv. De bruker også vanlige 2,5" harddisker. Har sjøl bytta den ynkelige 20GB/4200rpm disken i den med en 60GB/5400rpm/16MB cache. Ente noe problem ! :)

Lenke til kommentar
Jeg kan anbefale deg en 500m til skolebruk. Sitter selv på en slik, og har enda ikke hatt noen problemer med min. Ikke allverden til spill, men til alt annet funker den bra (det jeg har testet ihvertfall). Har selv 40GB, 512MB RAM og 1.5ghz da....

 

Min funker helt uten problemer i spill ala StarCraft, Diablo II, WarCraft 3, UT (den orginale UT vel å merke). Den bærbare har faktisk dobelt så 3DMarks( 2000-vs-1000) som den gamle stasjonære, så jeg er strålende fornøyd. :lol::lol:

 

1300Mhz, 512MB ram 60GB/5400rpm/16MB Cache...

Lenke til kommentar

 

Ja, den bruker slike SO-DIMM du får kjøpt bla. på Komplett.no osv. De bruker også vanlige 2,5" harddisker. Har sjøl bytta den ynkelige 20GB/4200rpm disken i den med en 60GB/5400rpm/16MB cache. Ente noe problem ! :)

 

kan du gi en direkte link til riktig ram så det ikke blir noen tvil lenger, please?

Lenke til kommentar

Ja det er et knall tilbud, men jeg ville absolut gått for sxga+ skjermen, den er vert de små 600kr du må legge til.

 

Litt uvant med den lille teksten første dagen, men nå 3 dager etter, vil ikke ha noe annet. Har prøvd og gå til stor teks, eller lavere oppløsning, men nei, den skjermen skal nytes i 1400x1050 med 96dpi tekst 8)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...