Gå til innhold

Har WoW forandret seg mtp tidsbruk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tittelen sier det meste egentlig, så er interessert i noen meninger og svar fra folk som har spilt wow lenge.

Jeg spilte WoW i en periode på 1,2 år fra 2005-2006. Synes tiden der var veldig gøy og hadde mange morsomme stunder i det spillet. Problemet mitt var at jeg er en meget engasjert og dedikert type som kanskje tok det litt vel seriøst og virkelig gikk inn for å skaffe meg det utstyret jeg ønsket og bruke en del tid på det. Det funket dårlig til slutt og jeg måtte bare slutte å spille det. Når jeg ikke kunne gjøre det helhjertet så var det ikke like gøy.

Samtidig var det jo slik at man kunne ikke spille "litt" og oppnå noe i det spillet. Alt var lagt opp til masse raiding hver kveld. Ville man inn i en guild som var i stand til å tømme en stor instance i løpet av uken det tok å respawne den og i tillegg oppnå litt DKP (vet ikke om det blir brukt lengre) så måtte man ha et oppmøte på 90%. Noe som ville si 4+ timer nesten hver dag.

Hvis man i tillegg prøvde seg på PvP og reputation farming så måtte man ha en ekstrem tidsbruk i dette spillet. Det tok vanvittig lang tid, og hvis man mot all formodning ikke kunne spille PvP en uke så gikk man tilbake i rank. Klarte du ikke å oppnå et bedre resultat enn forrige uke, så gikk du også tilbake i rank. Du stod aldri stille og fikk nyte godt av din tidligere innsats. Repfarming fikk du vel for så vidt nyte godt av, men det gikk forferdelig seint og var rett og slett så tidkrevende at det var ikke verdt det.

Jeg har ikke turd å prøve meg på dette spillet igjen. Litt i frykt for å bli "fanget" i et slikt system. Jeg er fortsatt en dedikert fyr, men hvis systemene er slik nå at det ikke "kreves" at man bruker så ekstremt mye tid på det så kan det jo være verdt å ta en titt på det igjen.

Hvis det for eksempel er slik at du kan "lagre" din tidligere innsats og at alt ikke forsvinner om du skulle finne på og (gud forby) gjøre noe litt mer sosialt en uke enn å sitte inne å spille wow, så er det kanskje muligheter for å spille det på en "vanlig" måte.

Men dette vet jeg lite om, og derfor spør jeg. Jeg spilte forresten det året før The Burning Crusade kom. Så jeg har ikke spilt hverken den eller de andre utgivelsene etterpå. Men ser nå at Cataclysm kan være en sånn fin plass å starte på nytt om jeg skulle finne på det.

Så er det noen som har spilt så lenge og kan si noe om forskjellene da og nå, og om det faktisk er mulig å spille dette litt casual og samtidig kunne oppnå noe etter hvert?

Takker for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det har blitt mye mer casual vennlig. Men det er absoultt fortsatt mulig å ende opp i et guild hvor man må raide mange timer hver dag ;)

Men det har blitt mer å gjøre som tar mindre tid. Det er og nå mulig å få se alle raidinstancer med et rimelig casual guild, bare ikke på høyeste vansklighetsgrad. Beste gear'et tar fortsatt mye tid. Men epic i alle slots er noe "alle" har for tida uansett hvor mye/lite man spiller.

Endret av Kule-Ku
Skrevet

Har nok skjedd en god del ting siden du slutta gitt. Skal ikke si jeg er den beste eksperten lenger, men spilte selv fra launch til sånn ca 1 år siden. PvP systemet du snakker om er totalt fjerna og bytta ut med noe mer lignende reputations. De har også lagt inn ett system som gjør at man blir matcha opp mot folk fra en gruppe servere, noe som gjør det mye hurtigere å finne kamper. Desverre har dette også ført til at BGs ikke er stort mer enn ett sted å grinde til seg litt basic pvp utstyr.

Ellers, for PvE, så har de for hver ekspansion kutta mer og mer ned på hvor lang tid dungeons/raids tar. Det gikk faktisk såpass langt at de lagde ett raid som bare var boss etter boss etter boss, men de har tatt noen steg tilbake. De har også satt inn ett lignende system som PvP matchmaking for dungeon/raid PuGs, men igjen så går det sterkt utover kvaliteten.

Det viktigste konseptet er fortsatt det samme som det alltid har vært da. Desto bedre du er, desto mindre tid tar ting. Selv om det nå er ganske enkelt å hoppe inn og finne noe å gjøre iløpet av få minutter, for så å være ferdig mellom en halv til en time seinere, så har det blitt enda viktigere å ha en god gruppe å spille med hvis du er ute etter progresjon. Det er nok fortsatt sånn at de fleste guildene bruker 15+ timer i uka på raids, men hvis du er flink og har flinke venner så tar det fort ikke mer enn 4-5 timer å komme seg gjennom det ukentlige innholdet.

Skrevet

Tiden du snakker om så spilte jeg på stormscale og var med i en av topp guildene på horde siden der, nam. Tok outdoor bosser ilag med curse, som started curse-gaming såvidt jeg vet.

Det tok "tid" å raide, både selve raidet og forberedelsene. Ga selv opp i naxx pga alle potions man trengte og tiden det tok.

PvP? Heh, de som ble rank 14 på den tiden var ofte flere personer på en konto som spilte på skift i premades og man måtte gjøre avtale med nr 2 om at han skulle roe ned litt så det var mulig å få nok honor forsprang.

Nå kan man raide på relativt mye mindre tid, instances er mindre/mer oppstykket og MYE mindre trash. Man kan også extende lockouts og med færre folk blir det mindre forsinkelser.

Kjenner selv Aryu som var i Ensidia en god stund, og selv han ble brent ut av tidskravet til hardcore raiding til tider.

Det kreves mindre tid og ting er kanskje ikke for utilgivelige som det var før, men for min del er det til det bedre. Slutt på alt styret rundt trash og det som var.

Du bruker mindre tid på det som var kjedelig og mer på det som er gøy nå enn før.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...