Gå til innhold

spille nes og snes på HDTV?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vurderer å invistere i en super nintendo og en NES. men har hørt flere steder att de ikke er spillbare på HD tver, i så fall blir grafikken meget rar på HD tver? noen som kan bekrefte om dette stemmer?

 

På noen tv-er kan bildet bli rart, da de ikke er laget for å vise så lav oppløsning. Noen TV'er klarer det, andre ikke. Vet at Samsung har mye problemer.

 

Dersom konsollene har scart-kabel (de fleste NES og SNES har dette) finnes det imidlertid konvertorer som gjør at man kan spille spillene via HDMI. Man plugger scart-kabelen inn i en liten boks (konvertor) som oppskalerer bildet til full HD(!). Man har så en HDMI-kabel fra konvertoren til TV'en.

 

Bildet blir som man kjenner det fra gammelt, men sylskarpt uten forstyrrelser. Anbefales egentlig uansett,

Lenke til kommentar

Hvilke "flere steder" har du hørt dette? Det eneste som ikke fungerer på flatskjermer er lyspistolspill (Zapper, Super Scope, etc.). Grafikken blir den samme, men bildet på en 50" blir jo selvfølgelig ganske mye grovere enn på en 20". Hvis du kjøper en Wii får du derimot spilt NES og SNES-spill i 480p-kvalitet med komponentkabel, noe som forbedrer bildeklarheten betraktelig.

Lenke til kommentar

Tusen takk for bra svar begge 2. hørte det bare av noen kompiser att det ikke funka, men glad for å høre att det er feil!

 

Har alerede wii, og så vidt jeg vet spiller jeg de jeg har kjøpt der spillt i 580I eller noe. står i alle fall det. men blir nok alikevel nødt til å kjøpe SNES og nes. er for mange gamle spill de ikke har på virtual console jeg har lyst på:p

Lenke til kommentar

Har samme problemet. Har en Mega Drive, og bildet blir helt elendig på flatskjermer :( Har flere flatskjermer og resultatet blir dårlig på alle. Men en slik konvertor som han over her nevnte hørtes genialt ut.

Konverteren gjør ingenting. Crap in, crap out. Enkelt og greit. Det eneste du får er et bilde hvor grøten er forstørret opp + input-lag som gjør presisjonsspilling helt umulig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er uansett feil å si at NES og SNES "har scart kabel". På SNES har man riktignok mulighet til å kjøpe en kabel med en Nintendo AV-plugg i den ene enden og SCART i den andre. En NES har kun utgang for kompositt og RF.

 

SNES = RGB, NES = AV, som igjen kan kobles i en standard PS2 SCART-kabel.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Jeg har en NES som jeg har koblet opp til min Samung 40" M87 med RCA, og bildet hopper opp og ned hele tiden, noen som vet om en måte å få fikset det på?

Vanskelig å si, høres nesten ut som om en autoformat-innstilling som har gått berserk. Velg "4:3" under skjermstørrelse-innstillingene. Hvis det ikke fungerer, last opp en videosnutt av problemet, så er det lettere å skjønne hva slags "bildehopping" det er snakk om.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Da vil jeg også komme med et forslag, til ettertanke og vurdering. Og det er å skaffe seg en Nintendo Wii (om du ikke har det allerede da). For når man har fått koblet Wii'en til nettet hjemme, så har Wii'en en egen nettbutikk, med gamle klassikere. Masse spill fra N64, SNES, NES, Sega Mega Drive og enkelte andre. Så der får man lett tak i spill som for eksempel Super Mario Bros. (1, 2 og 3 til NES), Super Mario World (SNES), Super Mario 64(N64), Super Mario Kart (SNES), Mario Kart 64 og Sonic the hedgegog (1, 2 og 3 til Sega Mega Drive). Bare for å nevne noen.

 

Skal man koble Wii'en til en HD-TV, så anbefaler jeg også at man skaffer seg en Component kabel. Søker dere etter Wii Component på nettet, så finner dere flere sider dere kan bestille det fra. Da kommer jeg allikevel med et par forslag til component kabler til Wii'en her og her

 

Håper nå dette også kunne være til en ekstra hjelp. Er det noen flere spørsmål, så er det bare å spørre, så er det mulig jeg eller noen andre har noen gode svar =D

  • Liker 2
Lenke til kommentar

TS har allerede Wii og det VC har bare ikke nok av de spillene en helst vil spille tilgjengelig.

Jeg sitter med det samme problemet. Har Wii og alt det der, men foretrekker å bruke SNESen.

Gikk helt fint å bruke den på LG-en min på 37", men har de siste årene stått død etter at sikring gikk inni der og jeg har ikke kommet så langt som til å kjøpe en ny for å lodde på.

 

Så det nærmeste jeg kommer slik moro i disse dager, er at jeg har kobla SNES-spaken til PC-en med adapter og spiller via emulator. Har uansett de spillene jeg spiller, så det går greit, og mye mindre styr enn å bruke Wii-en. :p

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Input lag kan bli et problem med gamle konsoller på HDTV. At skjermen ikke er vant til den lave oppløsningen gjør at den må jobbe litt for å blåse det opp, noe som koster et par milisekunder og gjør at man ikke får den superkrispe kontrollresponsen man husker fra CRT-tiden. I hvert fall tror jeg det er hovedgrunnen til at jeg synes det er noe som mangler når jeg spiller NES på LCD-en min. Når jeg får plass til det skal jeg skaffe meg et gammelt glass-TV til retrogaming.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...