Gå til innhold

Demo: Civilization V (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Civ 5 har fått topp karakter av de aller fleste. Jeg synes det er vel mye hype om dette spillet, selv om det er vanskelig å gi en karakter ut fra en demo på 100 turns - det går faktisk ikke så det skal jeg ikke gjøre :p. Grafikken og interfacen er ikke særlig imponerende, den er faktisk svak til tider synes jeg, men håper det går mer på vane sak. Men tror kanskje et par vil få en negativ overraskelse her.

 

Måten de har valgt å gi ut spillet på er dårlig, de får nok ikke mange nye venner på denne måten, heller det motsatte, det er slike dumme valg som gir meg forståelse for at folk velger å piratkopiere spill.

 

Synes det er helt absurd at så mange reviews gir spillet toppkarakter eller nær. Har spilt mange timer med demoen nå, og må si jeg i bunn og grunn er skuffet. De har tatt bort mye av det geniale med Civ, og ikke gitt det nok "liv". Noen endringer er bra, som hex og en enhet per hex, men spesielt interfacet er til å spy av. Det ser ut som et konsoll spill. Det er vanskelig å finne informasjon om nær sagt noe som helst. Byskjermen, som var veldig bra i Civ 4, er tømt for informasjon. Diplomati er dårlig. AI er visstnok enda værre (sikkert vanskeligere å være god når man ikke kan droppe et lass med tropper på en square, men må være strategisk med troppeplassering). Spesielt starten av spillet går veldig treigt. Første 50 turns ser svært lite action. Jeg hører også fra folk som har spilt en del nå på fullversjonen at skal man ikke krige har du lite å gjøre. I tidligere Civ har du et utall med valg å ta hele tiden, du kan være fredfull eller krige alt og alle, og du kan velge mange taktikker. Og ikke minst, du finner informasjon om ting, nær sagt alt mulig. Og du trenger ikke klikke 2-3 museklikk og gå innom 4-5 skjermer for å finne det.

 

Det er ikke helsvart, det er fortsatt et interessant spill - men det er ikke den gode Civ følelsen. Jeg synes ærlig talt mange reviews villeder oss forbrukere ved å lovprise dette spillet til sinnsyke høyder. Det har ganske seriøse problemer, og trenger en patch ASAP for å fikse en del ting, og tung modding for å fikse andre. Men pga UI er jeg redd en del kan være vanskelig å fikse. Men det får vel tiden vise.

 

Jeg kommer ikke til å kjøpe det. Ikke bare fordi Steam suger megahardt, men fordi demoen skuffet meg ganske enormt. Kanskje vil spillet være et skikkelig Civ om 2 år etter et utall patcher og noen eksansjoner, og gode mods. Men per idag vil jeg ikke bruke pengene mine på å bugteste spillet og rive meg i håret av det horrible UIet.

Lenke til kommentar

Jeg må desverre si meg enig med Pangaea her... Dette er faktisk på mange måter et skritt _tilbake_ fra Civ IV.

 

Interfacet er stygt, jeg får vondt i øynene av å se på det. Hvite skarpe rammer som skinner mer enn teksten inni. Det ser rett og slett ut som det er laget for konsoll. Det er tungvint å finne informasjon. Det er nesten som om utvikler har gått utifra at spilleren ikke har mus, og derfor må begrense antall ikoner på skjermen. Det er lite alternativer for å justere hva man ser på skjermen. Civ IV hadde et hav av muligheter på dette punktet. De har introdusert et "strategic view" eller noe slikt... Hehe.. hva i all verden skal "standard view" forestille da? Action-view?? The view where we will shield you from the actual game?? Tullete! (Civilization er et strategi-spill for svingende!)

 

Ikoner er lite intuitive. Rådgiverne er tungvinte å bruke. Det virker rett og slett som om hele spillet er dummet ned, slik at det skal være lett å spille første gangen uten å bli overveldet av "for mye" funksjonalitet.

 

Kampsystemet er imidlertid en positiv endring, og kultursystemet kan hende blir gøy etterhvert, litt tidlig å si.

 

Får håpe noen lager en grundig UI-mod til dette spillet, hvis ikke, blir det nok for plagsomt å holde ut. Veldig synd at det skulle bli sånn... :(

Lenke til kommentar

Etter å ha spelt ein del i helga, sit eg med litt blanda kjensler. Førsteinntrykket etter dei første timane var ikkje overveldande positivt, og eg sleit litt med å få tak på grensesnittet. Etter å ha starta på nytt og spelt kanskje i underkant av eit halvt spel på maraton-hastigheit, har inntrykket betra seg ein del. Det verkar som om dei har hatt ein del gode idèar. Heksagonar og taktisk kamp er det "alle" er einige om, men der er andre bra ting òg. Det at smilefjesa no er globale verkar fornuftig, og eg trur eg likar den meir organiske måten byar veks på. I tillegg har gull blitt nyttig på ein heilt annan måte enn det var før, noko eg so langt likar.

 

So er der sjølvsagt nokre negative ting...grensesnittet er fortsatt ikkje fantastisk, og rådgivarane er ikkje implementert so bra som eg hadde håpt. Spesielt synest eg by-skjermen manglar ein del informasjon. Når det gjeld teknologitreet, AI-en, og kor mykje du har å gjere om du ikkje vil drive krig, må eg spele ein del meir før eg kan vurdere det.

 

Alt i alt kosar eg meg med Civilization V so langt, sjølv om det nok kan hende at Civ IV fortsatt er betre. Men eg trur der er eit bra potensiale her. Kanskje dette kan bli det beste Civ-spelet etter nokre oppdateringar og utvidingar.

 

Kay

Lenke til kommentar

...

Heksagonar og taktisk kamp er det "alle" er einige om, men der er andre bra ting òg. Det at smilefjesa no er globale verkar fornuftig, og eg trur eg likar den meir organiske måten byar veks på. I tillegg har gull blitt nyttig på ein heilt annan måte enn det var før, noko eg so langt likar.

 

So er der sjølvsagt nokre negative ting...grensesnittet er fortsatt ikkje fantastisk, og rådgivarane er ikkje implementert so bra som eg hadde håpt. Spesielt synest eg by-skjermen manglar ein del informasjon. Når det gjeld teknologitreet, AI-en, og kor mykje du har å gjere om du ikkje vil drive krig, må eg spele ein del meir før eg kan vurdere det.

Grensesnittet var litt uvant, men jeg begynner å bli vant med det. Synes Diplomati-vinduet er stort, men så trenger det heller ikke å være framme hele tiden heller. Jeg savner svært å se mitt forhold til de andre nasjonene, og håper diplomatiet får mer dybde i første patch.

 

Har stor sans for heksagonene og 1 enhet per heksagon. Det gjør hele krigføringen mer taktisk. Enhetene kan nå forfremmes til å frakte seg selv over vann, og det ser jeg på som praktisk.

 

Jeg liker også godt måten byene vokser på, det var litt kunstig med automatisk større byer med kulturpoeng i Civ4.

Globale smilefjes liker jeg også. Det nye konseptet med policies virker lovende, men har spilt for alt for lite til å få skikkelig inntrykk av det.

 

City-states har jeg ikke hatt så mye interaksjon med, og de kan man uansett velge å ikke ha med dersom det er ønskelig.

Jeg tror dette vil bli det beste Civilization-spillet etter litt justeringer i Ai og diplomati.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...