Gå til innhold

EU-krav: Flash på iPhone og åpen iTunes


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, Apple har sagt at de etterspurte en versjon av flash som faktisk fungerte bra uten å være sirupstreg eller sluke batteri, og det slet Adobe med å lage. Er det jeg har lest ihvertfall. Men ser nå ut som det fungerer sånn passe på froyo, så er ikke godt å si.

 

Forøvrig nesten litt ironisk at EU krever at en proprietær standard skal ha innpass, samtidig som de vil ha et åpent iTunes.

Endret av Thomas
Lenke til kommentar

Forøvrig nesten litt ironisk at EU krever at en proprietær standard skal ha innpass, samtidig som de vil ha et åpent iTunes.

Det er det jeg også synes er litt morsomt. Apple gjør det de kan for å pushe HTML5, som er en helt åpen standard og som til slutt kommer alle til gode, men møter motstand i enhver dør. En skulle jo tro at det bare var bra å få litt konkurranse mot Adobe også. Frem til nå har Adobe vært mer eller mindre over hele nettet - uten noen reelle konkurrenter.

Lenke til kommentar

Veeeel.. Det er jo ikke noe ironisk med dette.

At Apple skal åpne for flash i tillegg til andre standarder og ikke tvinge brukerne inn på et nytt "Apple vennlig" bruksmønster er jo bare bra.

 

Microsoft har blitt styrt av EU sin jærnhånd i flere anledninger, så hvorfor ikke Apple som er det den mest ekskluderende bedriften på kloden. Alt som ikke begynner på "i" blir jo ekskludert.

 

Endelig gjør EU noe godt sier jeg! Få forresten inn Java samtidig selv om dette ødelegger Apple sin gegrensning til å kun få inn apps via sin egen butikk.

Lenke til kommentar

Hvis EU bestemmer seg for å regulere "betydelige" aktører og ikke bare "dominerende" aktører på dette området vil det nok uansett ikke bli slik at Apple må forhåndsinstallere Flash el.l. på iPhone - snarere at det skal være en valgmulighet for de som ønsker det. Og da kan brukerne selv vurdere om for eksempel Flash blir for tregt for dem.

 

Det beste eksempelet på noe av det samme er jo nettopp Microsoft Windows som har Internet Explorer forhåndsinstallert på alle PC-er som er i salg med dette OS-et, men Microsoft er samtidig pliktig til å opplyse om at det finnes Firefox, Chrome, Safari, Opera og andre nettlesere som alternativt kan brukes.

 

Så vidt jeg forstår ønsker EU å promotere en større åpenhet når det gjelder programvare og digitale standarder som etter planen vil komme alle brukerne til gode. Det kan slå begge veier, men sannsynligvis har EU mye å vinne og veldig lite å tape på å prøve å få til en slik ordning.

 

Den som lever får se... ;)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...