Gå til innhold

Vonde lår og legger ved løp


Anbefalte innlegg

Hei! Nå har jeg vært plaget med smerter og ubehag i lår og legger i nesten 2 år. Smertene har kommet og gått litt, og jeg har forhørt meg litt om hva det kan være, men ikke fått noe ordentlig svar. Symptomene er smerter i nedre del av leggene på baksiden og en utrolig sviende følelse i lårene (spesielt i oppoverbakker).

Jeg opplever at jeg ikke får pulsen opp fordi jeg må gi meg pga. beina. Det føles ut som de stivner helt, og min tanke er at musklene ikke får nok oksygen..? Det kan ihvertfall føles sånn. Det er blitt en vane at jeg løper og gråter fordi jeg har så vondt bak på leggene og at beina føles tunge som bly og lårene svir noe veldig. Noen sier at dette er fordi jeg er dårlig trent, men det tror jeg ikke noe på? Det er disse 2 plagene som er verst, men bortsett fra det har jeg også noe problemer med selve foten. Får noen ganger vondt i ankelen (samme type smerte) og noen ganger sovner foten når jeg løper. Noen ide om hva dette kan være? Bør jeg gå til en idrettslege av noe slag? Håper kanskje dere har noen tips eller ideer om dette. Må også nevnes at en sjelden gang er plagene borte og jeg kan løpe uten smerter..det er jo selvfølgelig en helt utrolig følelse!

 

Les saken her

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Jeg har slitt med mange av de samme symptomene i perioder det siste året, og har foreløpig kommet frem til følgende årsaker(min erfaring/ikke klinisk testet):

 

1. Ved dårlig væskeinntak dagen før/samme dag som løpeøkt blir leggene stive/lårene fortere tunge. Hvis du som meg (og resten av Norges befolkning) drikker (for) mye kaffe/annet vanndrivende kan dette muligens være en årsak.

 

2. Lettvektssko med begrenset demping. Jeg har nå skaffet meg mer stabile og støtavdempende terrengsko (løper mest skog/mark) til de lengre turene, og dette ser ut til å gi god effekt på leggene. Lettvektsskoene bruker jeg fortsatt til kortere intervalløkter, og det går bra.

 

3. Jeg har etter flere års forsømmelse blitt flinkere til å tøye/stretche muskulaturen, og da spesielt leggene. Kort muskulatur kan gi anspent løpesett, noe som igjen kan føre til tungt/belastende løpesett. Det har også hjulpet, spes fordi akillessenene ikke irriterer leggmusk (og da spes nedre del som du ref til, altså muskelfestene.)

 

4. For min egen del har jeg også innsett at mye av årsaken til melkesyreopphopning i lår i bakker rett og slett skyldes at jeg er for svak i beinmuskulaturen i forhold til utholdenhet/fysikken forøvrig. De gamle fotball-lårene mine sier stopp før resten av kroppen:) Å løpe bratte oppforbakker/trapper er tross alt veldig nært opp til tradisjonelle styrkeøvelser som knebøy og utfall. Mao skal jeg bli flinkere til å legge inn hvert fall en løpsspesifikk utholdende styrkeøkt i uken.

 

Kanskje kan en eller flere av mine erfaringer også virke positivt på dine problemer. Lykke til!

 

Mvh Morten

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...