Gå til innhold

Suikoden Tråden


Zudrani

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg kunne starte en Suikoden tråd siden jeg tror det ikke er noe sånn her til nå.

 

Så først kan jeg ta frem info om spillene:

Suikoden er en serie av JRPG som (i motsetning til Final Fantasy) foregår i samme verden.

Spillene har veldig lik struktur. I alle spillene skal man gå rundt i en verden og etterhvert få muligheten til å sammle sammen "venner" til en større "Hær". Det er 108 charakters man kan finne, og man kan bruke dem i kamp. Mange av dem har forskjellige måter å sloss på så man har visse valg av kombinasjoner siden man kan være 6 stk i en combat. I Suikoden har man det med "Runes" som er på en måte selve magi røttene. det er også 27 Runes som blir kalt for "True Runes" og skal være mere kraftigere og bedre Runes enn de vanlige man finner. og Spillene tar handling i det med kampen mot folk som får en True Rune og får for mye makt.

Spillene tar også for seg mye moralske emner, spesielt det med vennskap og forederi.

 

Her er spillene jeg vet om til nå:

 

Suikoden

Suikoden_packaging01.jpg

 

Mer info om spillet(på norsk): Wikipedia

 

Suikoden 2

Suikoden_II_box_art.jpg

 

Mer info om spillet: Wikipedia

 

Suikoden 3

Suikoden_3.jpg

 

Mer info om spillet: Wikipedia

 

Suikoden 4

SuikodenIV.jpg

 

Mer info om Spillet: Wikipedia

 

Suikoden 5

929668_69696_front.jpg

 

Mer info om spillet: Wikipedia

 

Suikoden Tierkreis (til DS)

suikoden_tierkreis_europe.jpg

 

Mer info om spillet: Wikipedia

 

Suikoden Tactics

Box-lt.jpg

 

Mer info om spillet: Wikipedia

 

 

Personlig syns jeg Suikoden 2 er best. Etter det kommer Nr. 5, 4 og Tierkreis

 

Suikoden 3 fikk jeg aldri spilt grunnet at de ikke solgte det i Norge. Men man kan kjøpe en veldig bra Manga utgave av det som jeg virkelig anbefaler x)

 

Så bare å prate og spørre i vei om det er noe.

Tips og Meninger om selve Topicen taes gjerne imot ^^

 

Mange her som har spilt noen av de spillene?

Endret av Andy.N
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Suikoden 1 og 2 er to av mine største favorittspill noensinne ved siden av Final Fantasy VII og Metal Gear Solid-serien. Jeg vil ikke vurdere dem opp mot hverandre for de er best spilt sammen. Elsker old school-looken med 2D, pixler og ovenfra-ned-perspektiv, fantastiske soundtrack som jeg kan høre på i timesvis, et turbasert kampsystem som virkelig åpner for mange muligheter, med tanke på at du kan ha seks på laget, med nesten 108 karakterer å velge mellom, et utall forskjellige runer du kan lære dem magi med og masse spesialangrep som kan oppdages ved å prøve ut forskjellige karakterkombinasjoner. Det beste er allikevel historiefortellingen med de minneverdige karakterene, som klarer å være episk og storslagen uten å noensinne krysse grensen til det pretensiøse og kvasi-filosofiske slik som Final Fantasy har en tendens til.

 

3, 4 og 5 har jeg et mer avslappet forhold til. 4 er de fleste enige om at det er det dårligste, og det føles veldig nedskalert og uambisiøst sammenlignet med de andre. 3 har en historie verdig 1 og 2, men så utrolig lite frihet i forhold til gameplay at det blir som å spille en visual novel til tider, med altfor mange scriptede kamper og slag der det allerede er bestemt at du skal vinne eller tape, og kampsystemet har åpenbare svakheter. 5 forsøker å herme etter 1 og 2 mest mulig og er av den grunn alene bedre enn 3 og 4 etter min mening, men har et godt stykke igjen opp til dem. Jeg kunne skrevet mye om hvorfor, men jeg tror de fleste forstår det selv hvis de spiller alle tre.

 

Tierkreis har jeg ikke prøvd, men det ligger på vent. Forventer ikke så mye av det.

 

Og jeg kan også anbefale mangaen av 3. Spiller er så lite interaktivt at man like godt kan lese den. :p Det er riktignok noen små forandringer i historien.

 

Og Andy.N, du glemte Suikoden Tactics. Det er et SRPG som minner om Final Fantasy Tactics og Fire Emblem, og spiller videre på historien i Suikoden 4.

 

Edit: Kan legge til at konseptet bak Suikoden, med å samle 108 stjerner/krigere for å vinne over skjebnen og overmakten, er tatt fra en gammel kinesisk roman. Den er oversatt til engelsk under forskjellige titler; Outlaws of the Marsh, Water Margin eller All Men are Brothers, og er på listen over bøker jeg skal lese. Den regnes som en av de fire store klassikerne i kinesisk skjønnlitteratur, ved siden av Romance of the Three Kingdoms (som Dynasty Warriors-spillene er basert på), Journey to the West (inspirerte Dragonball) og Dream of the Red Chamber. Bruker de engelske titlene her siden jeg ikke kjenner til norske oversettelser.

Endret av Spartakus
Lenke til kommentar

Veldig bra skrevet ;)

Skal legge til Tactics. Og ja, Suikoden 1 og 2 i 2D pluss midi musikk er nice ^^

 

Tierkreis har en veldig fengende historie ;)

Men den skiller seg litt ut ifra de andre med tanke på at det ikke er Runes men noe annet med samme effekt nesten (tror jeg) og det er vel ikke i den orginale suikoden verdenen.

 

Har det egentlig kommet noe info om nr 6? er veldig spent på det siden det er en stund siden 5'eren kom ut x)

 

EDIT: La til Tactics ;)

Endret av Andy.N
Lenke til kommentar

Suikoden :love:

Det første og andre i denne serien er to av mine absolutte favoritter, sammen med FF7. Men i motsetning til FF7 har jeg spilt gjennom disse på nytt i nyere tid(ifjor), og det var minst like fantastisk som på nittitallet. Det er noe tidløst over det.

I 03 snubla jeg over firern og spontankjøpte det kun pga navnet. Men det var en skuffelse. :(

 

Noen som vet om et sted å få tak i femmern forresten :)

Og om en sekser er på vei?

 

Kjempekul tråd! :thumbup:

Lenke til kommentar

Takk for at du liker tråden ^^

 

Suikoden 1 og 2 er fantastisk å spille på nytt av og til :rolleyes:

 

Av en merkelig grunn så syns jeg ikke nr 4 var så veldig skuffende. Kanskje gameplayet er litt dårlig, og historien. men liker veldig godt selve det med at man har en båt og et åpent hav ^^

Nå er jeg litt sånn fan av pirater og slik så x)

 

Angående Suikoden 5:

Du kan jo se om Gamestop har noe brukt

Eller om noen andre butikker selger det nytt. tror ikke det var så lenge siden jeg så det her en dag på Megastore i Kr.sand

Ellers så kan du kjøpe det fra Play.com: Link

;)

 

Jeg har ikke hørt om noe Suikoden 6. Men håper det kommer etterhvert ^^

 

Btw, må bare si at jeg ELSKER strategene, i suikoden xD

spesielt fra Suikoden 2 og 5 x)

Endret av Andy.N
Lenke til kommentar

Ellers har man amazon.com. Jeg har ikke sjekket men det er garantert mange kopier til salgs der, kanskje til og med nye. De er antageligvis ikke solgt av Amazon selv men andre selgere via siden deres, de fleste av dem sender ikke utenfor USA men det er ikke noe problem hvis du registrerer deg hos Jetcarrier, et norsk firma som spesialiserer seg på å sende varer fra USA til Norge. Jetcarrier er ikke gratis, men den totale summen kan nok allikevel bli mindre enn ved kjøp fra overprisede Spelfyndet. Har selv fått tak i en god del sjeldne spill til rimelig pris på den måten, som Lunar-serien og Xenosaga III.

 

Edit: "Rimelig pris" må her sees i forhold til hvor sjeldent spillet er.

Endret av Spartakus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...