Gå til innhold

N900 er full av mangler


Anbefalte innlegg

Så det du sier er _fremdeles_ at det er negativt at N900 har 32GB innebygd lagringskapasitet. Hvordan i all verden kan det forstås annerledes når du sier: "32 GB er på ingen måte negativt, men med bittorrent, DivX-spiller og mye minne ligger forholdene godt til rette for den som vil laste ned piratfil.". Dette blir jo helt meningsløst, da burde jo hver eneste review av hver eneste PC på markedet ta med at "I og med at denne maskinen har en 300GB harddisk så ligger forholdene godt til rette for den som vil laste ned piratfil." Dette blir jo bare tullball. Og at den ikke har DRM (som er til for å gi utgiveren av musikk mer kontroll over hva du gjør med den enn copyright gir anledning til) har heller ikke noe med dette å gjøre, om det er innebygd DRM så hindrer jo ikke dette brukeren i å laste ned hva som helst annet. Forøvrig så er det ikke untenkelig (nei, tvert imot) at Nokia kommer med oppdateringer for å aksessere mer og mer av Nokias tjenester - de har jo allerede begynt med Ovi Store, tidligere PC Suite, og Nokia Messenger. Hvis jeg ut fra specs på N900 skulle klage på noe, så er det at det er for lite storage: Man har et innebygd, fast lager på 32GB, og bare en liten ussel microSD i tillegg. I og med at dette er en dings om ser ut til å endelig la meg slippe å dra rundt på _både_ laptop og telefon, så behøver jeg mye lagringsplass. Jeg ser ingen grunn til at ikke denne skulle kunne ha alle PDF-filene fra jobben, og andre jobb-relaterte, men lagringskrevende filer lagret lokalt på en slik N900.

-Tor

For ordens skyld - påstanden om at jeg ser på 32 GB som noe negativt er tatt ut av løse luften. Jeg har aldri skrevet, eller antydet, at det er noe negativt ved å ha mye minne, hverken i hodet, i mobiltelefoner,i PC-er eller noe annet sted. At N900 ikke hadde vært fildelernes (eller piratenes) drøm om den bare hadde 32 MB minne, manglet fildelingsprotokoll og avspiller for DivX har ikke noe med mitt syn på minnekapasitet å gjøre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, nå var det jo TV2 de testet.. og ikke NRK. For NRK så vil det nok bli mulig å benytte samme løsning som fungerer for ikke-windows desktop, nemlig å installere mplayer (som er en del av Maemo-verdenen) og la firefox-browseren displaye stream'en igjennom denne. Det er gjort med en extension på desktop, men denne krever vel XUL tror jeg - det kan uansett gjøres på annet vis. Men å teste browseren på bare 1 ting.. og TV2-streaming av alt.. det blir som å få ta en rask kikk på en Ferrari, og så kun komme opp med en kommentar om at det er vanskeligheter med å få laptop'en inn i hanskerommet.

Det eneste særlig nyttige i denne anmeldelsen var opplysningen om at exchange 2003 - aksess ikke virker i denne versjonen. Ellers var hele skriveriet nokså verdiløst.

Lenke til kommentar

Vel, nå var det jo TV2 de testet.. og ikke NRK. For NRK så vil det nok bli mulig å benytte samme løsning som fungerer for ikke-windows desktop, nemlig å installere mplayer (som er en del av Maemo-verdenen) og la firefox-browseren displaye stream'en igjennom denne. Det er gjort med en extension på desktop, men denne krever vel XUL tror jeg - det kan uansett gjøres på annet vis. Men å teste browseren på bare 1 ting.. og TV2-streaming av alt.. det blir som å få ta en rask kikk på en Ferrari, og så kun komme opp med en kommentar om at det er vanskeligheter med å få laptop'en inn i hanskerommet.

Det eneste særlig nyttige i denne anmeldelsen var opplysningen om at exchange 2003 - aksess ikke virker i denne versjonen. Ellers var hele skriveriet nokså verdiløst.

Hei!

 

Virker ikke med NRK heller. Mulig det finnes en måte å få det til på ved hjelp av betaprogrammer som Firefox for Maemo og mplayer. Men det er ikke programvare som følger med N900, eller ligger tilgjengelig for direktenedlasting fra katalogene på Maemo/Ovi. Du skal være ganske avansert bruker for å sette opp disse alternative løsningene.

 

Og siden du nevner det, jeg har ingen problemer med å få en 12" laptop inn i hanskerommet på Ferrarien. Jeg får inn 17" også, om jeg bare setter inn et større hanskerom først...

Lenke til kommentar

Denne testen er bare en videre bekreftelse på at kompentasen og journalistikken på mobilen.no ikke er spesielt bra. Som nevnt tidligere her er det svært tydelig at forfatteren har allerede gjort seg opp en mening før han i det hele tatt tok i telefonen. Hvis alle telefoner som ikke støtter Silverlight 3/4 i det hele tatt skal få dette nevnt i en så kort test, begynner jeg virkelig å lure. Får ikke sett på TV2sumo i Ubuntu i det hele tatt jeg. Ubuntu må visst være crap.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg er så glad for at det var fler enn meg som reagerte på denne anmeldelsen. Jeg har overhodet ingen problemer med å være enig i at N900 har noen barnesykdommer, men måten det blir fremlagt her, og hvor tydelig (hensiktsmessig, eller ikke), et personlig ståsted skinner gjennom det som i utgangspunktet skal være nøytralt i henhold til journalistikkens etikette, synes jeg vitner mye om det generelle nivået av kompetanse. Jeg beklager krasse ord, men det her synes jeg rett og slett var for dårlig.

Lenke til kommentar

Jeg er så glad for at det var fler enn meg som reagerte på denne anmeldelsen. Jeg har overhodet ingen problemer med å være enig i at N900 har noen barnesykdommer, men måten det blir fremlagt her, og hvor tydelig (hensiktsmessig, eller ikke), et personlig ståsted skinner gjennom det som i utgangspunktet skal være nøytralt i henhold til journalistikkens etikette, synes jeg vitner mye om det generelle nivået av kompetanse. Jeg beklager krasse ord, men det her synes jeg rett og slett var for dårlig.

Et helt ening med deg der. Har skjønt for lenge siden at disse journalister er Apple fans. Tror ikke de kan nevne en i redasjonen som IKKE har en Apple iPhone. :o

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

32 gb minne? det høres jo litt mye ut. Vil også si at jeg er veldig fornøyd med n900 :-) Synes ikke det er noe problem at man må åpne forskjellige programmer for SMS og telefon osv, og hvis man vil ha enkel tilgang til disse tjenestene, kan man jo legge til en snarvei på skrivebordet - enkelt og greit! Og populær blandt pirater fordi den kan kjøre bittorrent? Hva slags idioti er det?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...