Gå til innhold

Hva betyr VA?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dette er litt mer komplisert enn pensum i VK1 elektronikk, hvis man går i dybden...

Et viktig redskap som brukes her er komplekse tall og Laplace.

Dette er ikke pensum i VK1 Elektro...

 

Det er vel helst fourier-transformen en bruker i sammenheng med frekvens og fase ;)

 

s=jw er også en fin bil, bare så det er sagt til støtte for ddd-king..

 

En trenger jo ikke å kunne bruke noen av disse verktøyene for å drive med stasjonæranalyse da. Bare en vet at en spole kan representeres som jwL og kondis som 1/jwC.

 

hmm..komplekse tall bør en vel ha litt forståelse for likevel :yes:

Lenke til kommentar
Dette er litt mer komplisert enn pensum i VK1 elektronikk, hvis man går i dybden...

Et viktig redskap som brukes her er komplekse tall og Laplace.

Dette er ikke pensum i VK1 Elektro...

 

Det er vel helst fourier-transformen en bruker i sammenheng med frekvens og fase ;)

 

 

Bare for å pirke litt... :D

 

I praksis er Laplace og Fourier-transform det samme. Man erstatter jo bare s med jw for å gå fra s-planet til frekvensplanet.

Lenke til kommentar
Dette er litt mer komplisert enn pensum i VK1 elektronikk, hvis man går i dybden...

Et viktig redskap som brukes her er komplekse tall og Laplace.

Dette er ikke pensum i VK1 Elektro...

 

Det er vel helst fourier-transformen en bruker i sammenheng med frekvens og fase ;)

 

 

Bare for å pirke litt... :D

 

I praksis er Laplace og Fourier-transform det samme. Man erstatter jo bare s med jw for å gå fra s-planet til frekvensplanet.

 

Bare for å pirke litt:

s=jw er også en fin bil, bare så det er sagt til støtte for ddd-king..

De fleste som leser det her vet vel verken hva laplace eller fourier er, så jeg tenkte de som viste noe om det forstod vel hva jeg mente. :)

Lenke til kommentar

VA er vektor summen av resistiv+induktiv+kapasetiv effekt som en strømkilde har muligket til å avgi.

Hvis du tenker deg et koordinat system der +90º er opp og -90º er ned, så ligger induktiv last (strøm) med en vektor på +90º, kapasativ(strøm) mde vektor -90º og den resistive lasten(strømmen) på 0º.

Ved å legge disse sammen så får man VA (tilsynelatende effekt)

 

S→=P→+∑Q→

Lenke til kommentar

(Klipp..)

Bare for å pirke litt...  :D  

 

I praksis er Laplace og Fourier-transform det samme. Man erstatter jo bare s med jw for å gå fra s-planet til frekvensplanet.

 

De som lurer litt på hva Fouriertransformasjoner er kan jo ta en titt på SetiAtHome sin skjermbeskytter (flere her er aktive Setiklienter, ser jeg). Der brukes Fourieranalyse for å splitte opp et kompleks radiosignal til sine enkelte bestanddeler. Altså et signal som i utgangspunktet synes å være tilnærmet hvit støy blir splittet opp i mange sinus- og cosinusbølger for lettere å plukke ut eventuelle "skjulte" signaler.

 

Laplacetransformasjoner brukes mest til å analysere sprangrespons i elektriske/elektroniske kretser. Overføringsfunskjonen er forholdet mellom utspenning og innspenning i en slik krets. Problemstillingen er "hvordan oppfører utspenningen seg over et tidsintervall når man setter på en gitt (type) innspenning".

Lenke til kommentar

PS: om man brukte likestrøm i spenningsnettet ville man spart utrolig mye kobber da, for da ville man jo bare trenge en ledning, istedet for to. bare en tanke...

 

*LOL* :lol::lol::lol:

 

bare en tanke...

 

hallo.... du må jo fortsatt ha 2 ledere selv om du har likestrøm da klumpen. ikke rot deg borti sånt du, du ror jo bare

Lenke til kommentar

PS: om man brukte likestrøm i spenningsnettet ville man spart utrolig mye kobber da, for da ville man jo bare trenge en ledning, istedet for to. bare en tanke...

 

*LOL* :lol::lol::lol:

 

bare en tanke...

 

hallo.... du må jo fortsatt ha 2 ledere selv om du har likestrøm da klumpen. ikke rot deg borti sånt du, du ror jo bare

 

Tja...

 

Man bruker bare en kabel med en leder i et prøveprosjekt som er igang...

 

Man bruker jord som tilbakeleder og sparer derfor kostnaden med en kontra to ledere.

Lenke til kommentar

kødder dere nå?

aner ikke hva konduktiviteten til jord er, men sikkert ikke stor.

Ergo en stor motstand som modell for jord som leder.

Denne stjeler stor del av spenningen og effektoverføringen er ikke optimal.

Kan hende at dette ble prøvd, men jeg ser ikke nytten med dette...

 

Hondaen:

Stakkars ATWindsor...

Det han mente var jo riktig også da. Slik som jeg har skrevet i eksemplet mitt tidligere her, så er jo [VA]=unit(P)=[W]

MEN: man bruker VA til å vise til at det er tilsynelatende effekt. Og W til aktiv effekt...

 

Fyren ble jo mobba...(har lest til side 5).

Lenke til kommentar
noen av dere som er 14 og skal opp i 9ende? alle er nye en gang, selv du var det DJ-DK...

 

hmm, folka vet at jeg ror, det var rart. jeg hadde ikke husket deres hobbyer om dere listet dem opp her, men jaja

 

Du kan jo trøste deg med at nå har du lært (den harde veien) at det trengs (normalt) 2 ledere for å skape et elektrisk potensial (DC-spenning). Hvis du i tillegg lærer deg ohms lov så er du godt på vei... :)

Lenke til kommentar

Dette føler jeg at jeg måtte gjøre for å forsvare Xmag og ATWindsor:

Det var begrepet VA og Watt og phaseforskyvning ( og komplekse nummer).

Jeg skal illustrere VA gjennom et lite eksempel som jeg tok tidligere oppe.

HUSK AT TALLENE FRA UTREGNINGEN IKKE STEMMER MED GRAFEN. MEN DETTE ILLUSTRERER REGNEMÅTEN. (for å vise forskyvningen tydelig)

Dette kan inneholder feil, siden jeg ikke har litteratur å støtte meg på...

complex.JPG

Tenkt dere en elektrisk motor som har en spole. Denne spolen har en indre resistans på R=1Ohm, og Z=jwL=j*1 Ohm. Spenningen den bruker er 2V AC med w=100Pi.

reaktiveffekt.JPG

 

Grønn graf viser spenningen over motoren som man kan måle med en spenningsmåler. Rød graf viser Strømmen gjennom motoren som man kan måle med et Amperemeter.

 

Her tror man sikkert at effekten, P, er V*I, spenning * strøm, direkte.

Men dette er ikke riktig fordi spenning ikke er i samme fase som strømmen. På grafen er spenningen, grønn graf, forskjøvet pi/4 foran strømmen. Altså V=sin(x) og I=sin(x+pi/4)

Hvis man måler strømmen her vil den være I=V/R=2V/1Ohm= 2A

Da skulle man tro at P=2V*2A=4W

 

Slik er virkeligheten:

Ut fra definisjonen så er P=VI. Ser man nøye på grafen og tar V*I for et lite intervall, dvs gange sammen de to grafene: rød og grønn. Da får man den gule grafen.

 

reaktiveffekt2.JPG

Eller på dette bildet så er S=V*I lik den grønne grafen. Den lilla grafen er den egentlig effekten man betaler for, aktiv effekt. mer om det her:

Siden man har spole, resistans og AC spenning må man regne med komplekse tall:

I=V/Z=2V/(1+j)=1-j A

S=VI=2V*(1+j)A=2W+j2VA=P+jQ hvor P=aktiv effekt som betegnes med W og Q=reaktiv effekt som betegnes med VA. Men disse to tingene er effekt og derfor benevning W. hvorfor bruker vi ikke samme benevning? jo fordi vi vil skille disse to fra hverandre!

Og som ATWindsor og Xmag nevnte tidligere så kan alle enheter som kan brytes ned til de samme SI enhetene er det samme.

Konklusjon:

[VA]=[W]=enhet(P)=enhet(S)=enhet(Q).

De er altså like, pga definisjon på effekt.

Dersom man integrerer den gule grafen vil man få total energi brukt.

DETTE EGENTLIGE ENERGIFORBRUKET, P.

 

 

Når Hondaen tok med at kraftleverandører setter inn digre kondensatorer for å bedre strømmen i nettet. Dette tror jeg er pga en ting:

Kraftleverandører liker ikke VA eller jQ som er den reaktive effekten i trømnettet. Dette forstyrrer og siden man bruker mer av spoler enn kondensatorer vil man få en strøm som er forskjøvet med negativ phi-verdi. Å sette inn en kondensator som forskyver mot positiv phi-verdi NULLER ut forskyvningen som spolene skaper( ledninger er spoler)...

Lenke til kommentar
noen av dere som er 14 og skal opp i 9ende? alle er nye en gang, selv du var det DJ-DK...

 

hmm, folka vet at jeg ror, det var rart. jeg hadde ikke husket deres hobbyer om dere listet dem opp her, men jaja

 

Du kan jo trøste deg med at nå har du lært (den harde veien) at det trengs (normalt) 2 ledere for å skape et elektrisk potensial (DC-spenning). Hvis du i tillegg lærer deg ohms lov så er du godt på vei... :)

 

Det går fint an å bruke jord som leder. Det brukes også ganske utstrakt, bl.a. i 380 Volt anlegg, og i stjernekopling med jordet nullpunkt. Mange har jo dessuten kommet borti jord en spenningsførende ledning, og fått seg en liten karamell og vet hvordan det er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...