Gå til innhold

Need For Speed Shift!!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå har jeg spilt dette spillet i den siste halvannen timen, og kjenner meg ikke igjen i Gamers anmeldelse av spillet.

 

Jeg bestemte meg for å prøve Evo9 på Nordschleife. ELENDIG styring og tilbakestående AI førte til at jeg kræsjet utallige ganger. Jeg var milevis bak resten av feltet, før det virket som om samtlige SAKKET FARTEN for å slippe meg tilbake i løpet igjen, før de på nytt kjørte meg ut i grøfta. Jeg endte på tredjeplass, men burde ikke fullført i det hele tatt.

 

Sååå, fast bestemt på å klare det gikk jeg inn i garasjen og oppgraderte bilen for 100.000 dollar (noe som er rimelig mye, med tanke på at bilen alene ikke koster mer enn 35.000), med det resultat at bilen fortsatt var helt på trynet å kjøre. Joda, den var bedre, men på langt nær så bra som den burde være. Jeg tok en runde på Nordschleife uten konkurrerende biler å irritere seg grønn på, og da gikk det bedre (om enn ikke overbevisende bra).

 

Det er synd at SHIFT ikke er bedre enn det det er, for flere av banene er helt fantastisk gjenskapt, med Nordschleife i en egen klasse. Spillet har også en flott fartsfølelse i førsteperson, der alt blir uklart når du kjører fort. Selve kjøringen derimot er helt hinsides all fornuft. Det er mulig det er en brukbar kjøremotor gjemt en eller annen plass i spillet, men å bruke tid på å finne den med så mange andre bilspill på markedet? Det er ikke verdt det.

 

Er det forresten flere enn meg som har sett buggen når løpet vises i reprise, og TV-kameraet prøver å følge deg med ett kamera, noe som gjør at du mister store deler av løpet helt til du skifter kameravinkel manuelt?

 

Ellers er musikken fryktelig, selv til EA å være.

 

Nå er jeg muligens negativ, men jeg føler det er grunn til å være det. Race Pro og Ferrari Challenge er eksempler på spill som muligens ikke var 100% da de ble sluppet, men det hadde iallefall en kjøremotor som ikke ødela spillet. SHIFT, derimot, er som å kjøre en invalid bil med et punktert dekk. Personlig er ikke pen grafikk nok til å fenge meg i et bilspill.

 

Move on, Forza 3.

 

EDIT: Btw, første post på Gamer. Forhåpentligvis blir det flere :)

Endret av Pauki
Lenke til kommentar

Takk for det, Villanden! Det som overrasker meg mest med SHIFT er alle de gode anmeldelsene dette spillet har fått på nettet. For etter å ha klokket fire timer idag, hvor brorparten av tiden har blitt brukt til å prøve å holde bilen stødig på veien, begynner jeg nesten å mistenke at penger har byttet hender under bordet.

 

Ikke at jeg insinuerer noe i forhold til Gamers 9/10.

Lenke til kommentar

Med "normal" regner med du bruker diverse hjelpefunksjoner, som bremsing, giring og annen "kjørehjelp"? Nettopp.

 

Jeg er sikker på at folk som bruker de "normale" innstillingene vil kunne presse noe som tilsvarer underholdning ut av SHIFT, men jeg står fast på det jeg skrev over.

Lenke til kommentar
Med "normal" regner med du bruker diverse hjelpefunksjoner, som bremsing, giring og annen "kjørehjelp"? Nettopp.

 

Jeg er sikker på at folk som bruker de "normale" innstillingene vil kunne presse noe som tilsvarer underholdning ut av SHIFT, men jeg står fast på det jeg skrev over.

 

Bra at du står på det:) all liker ikke det samme, ja det er litt hjelpmidler, tar ikke det så tung, koser med meg spillet, det som gjelder for meg.

Lenke til kommentar

Jeg har sitti å spilt Shift nå siden klokken 16:00 (igår) og må bare si at dette spillet er helt konge! Drifting var helt på jorde, de første gangene.

Men etter 1 time (med opplæring), så er det kjempemorro syns jeg :D

Vanlig race løp er helt passe, ikke for vanskelig, men må konsentrere meg litt.

Innstillinger er satt på experienced/expert (måtte skru ned fra Pro, syns kjøringa ble så vanskelig at det ikke var morsomt).

 

Prøvde litt på nettet istad (vanlig race), easy win B) Men prøvde Duel - kom til round 3..

Hater at folk skal bulke meg ut <_< (er precision driver)

En annen ting som jeg syns "mangler" er at spillet skulle finne motstandere som bruker ratt (ingen aning om dette er mulig),

og at cockpitview var eneste valget under løpet (likt for alle) :)

 

Etter litt trening, så er spillet veldig morsomt og dette takker jeg for.. endelig ett spill med utfordring :D

edit:typo

Endret av Kenichi-san
Lenke til kommentar

Jeg testet et par løp online på tampen av kvelden i går. Det var ingen problemer med lag eller lignende, og det er jo fint. Det som derimot var utrolig irriterende, var at to av fire personer i det ene løpet fant ut at det ville være mer gøy å heller parkere bilen på banen for å sperre. Så selv om kjørefysikken i NFS har blitt mer voksen, så er det dessverre ikke tilfellet med de som spiller.

 

Jeg sjekket ikke om muligheten eksisterer, men jeg håper det er mulig å lage online-løp hvor man må kjøre uten ABS, traction control og stability control.

Lenke til kommentar

Til å være Need for Speed, er det utrolig bra! Men det er veldig mye negativt med spillet som kunne gjort det enda bedre.

Selv har jeg spilt Live for Speed (kun drifting) i mange år på PC med G25 og playseat, men har selvfølgelig lagt lista mye lavere for Shift.

 

Man merker med en gang at Shift er utrolig overstyrt! Det skal veldig mye til for å få perfekte svinger når man hele tiden må rette opp bilen for å ikke snurre rundt. Etter å ha satt quick tuning settings på 70% understeer, går det bedre. Mulig jeg må enda høyere...

Men selvfølgelig er det jo noen svinger man understyrer i. Spesielt de som ligger i en bakketopp, så helt galt er det jo ikke.

Ellers er styringen i Shift veldig forsinket. Man merker at spillet henger litt etter, og det blir fort avgjørende når man kommer susende i nesten 200kmt mot en sving, og feilberegner inngangen. Man klarer etterhvert å kompensere for dette, men perfekt blir det ikke. I høyhastighetssvinger, går det ofte litt vinglete. Man svinger litt og må vente på at spillet reagerer og gir tilbake force feedback, så må man igjen justere seg etter ffb for å ikke overstyre eller krasje. Dette ødelegger veldig mye av flyten man trenger når man suser avgårde for å få til gode svinger, og ikke minst i hairpins hvor man aldri kjenner på rattet når man bør svinge over i neste sving og må ta dette på gefülen. Jeg sliter fortsatt med å mestre forholdsvis enkle svinger pga dette... Men det er bare å få kommet seg hjem fra jobb og finpusse på instillinger og får mer erfaring i spillet.

 

Som bruker av G25, er det veldig glad for at man kan velge radiusen selv, blandt mange andre instillinger for rattet. Jeg er vant til 720 fra LFS, og har selvfølgelig det samme i Shift. Men når jeg skulle teste driftinga i går kveld før jeg la meg, overstyrer Shift mine instillinger og begrenser rattinga til 270!!!! Helt greit at de slår av alt av hjelpemidler slik som traction controll og ABS for å gjøre bilen drift-bar, men når man bare har minimale 270 grader å snu rattet på, vet man ikke at man er i ferd med å gjøre en feil til bilen har snurret rundt... Man får ikke tid til å prøve å rette opp feilen engang... Justering i drift kan man bare glemme.... Dette må trenes på. Lenge! (kjøpte en AE86 som jeg tunet til stage1 før jeg når jeg testet drifting, så skal gjøre nytt forsøk i kveld på drifting med klin orginal AE86, og håpe at det går litt bedre)

 

 

En annen ting er at gasspedalen går fra 0% til 50% (man har altså ikke full "radius" her, men gassen blir trykt halvveis inn som minimum). Heller ikke her er det mulig å ta rolige svinger. Det går i rykk og napp hele tiden, så man får ikke den myke sling shot-utfarten uten at man er på vei inn i veggen igjen.

Det virker også som turboen lader hele tiden, og at det ikke er noen spool up-tid eller at den ikke slår inn før f.eks 4000 rpm... Dette er veldig frustrerende når man prøver seg på presisjonskjøring.

 

Så man merker at dette er ment å bli spilt med en håndkontroller og ikke for oss med skikkelig utstyr...

 

Så til det mer positive :D

 

Dette er et spill med mye action. Motstanderene kjører ikke, som anmelder på Gamer.no skriver, i en programmert bane, men er faktisk med i løpet (den følelsen jeg får). Starten blir etterhvert forutsigbar når man restarter noen ganger, og man trenger bare å lete etter raskeste rute mot fronten av feltet.

Men alt kan skje i svinger og på sletter. Fikk til og med følelsen av at motstandere prøver å dulte borti meg bare fordi de vil, og ikke fordi jeg er i veien for en programert bane de følger. Dette er moro! Man kan selvfølgelig bli litt forbanna når man blir skubbet ut av banen, men så er jeg vel ikke helt uskyldig selv... ^^,

Alt dette alene mener jeg veier opp for alt det negative og gjør spillet absolutt verdt å kjøpe, og gjør at jeg kan sitte klistret i setet mitt i mange timer i strekk!

Man blir jo til og med belønnet dersom man kjører aggressivt og dulter borti motstandere (evt. fiender alt ettersom)

 

Lydsporet er noe helt for seg selv. Man hører veldig forskjell på de forskjellige bilene. Selv om S14 jeg kjører i spillet med 3" eksos ikke høres like grom ut som den jeg kjører til vanlig, hører man at det ikke er helt orginalt og at det er futt i bilen. Det har aldri vært skummlere å kjøre skikkelig V8! :)

Lyden fra turboen høres dessverre mer ut som gear whining, og ikke en støvsuger...

Tunneller er alltid like moro å kjøre gjennom!

Hvor de har hentet musikken vet jeg ikke, men det er veldig lite av det jeg like... Noe høres ut som fjortiss-trance (no offence) man hører på The Voice og sånt.

 

Dette må være det første spillet jeg har prøvd hvor man får beholde alt man har kjørt opp av penger og poeng i et race, og restarter. Men det syns jeg bare er positivt, for da blir jeg ikke like oppgitt når jeg restarter et race for 6.gang for å klare 1. plassen eller et stjerne-mål. Og så ligger det masse penger og venter når jeg er ferdig med racet som jeg kan bruke på oppgraderinger.

 

Det er få begrensninger når man kommer til oppgraderinger og hvordan dette er lagt opp. Kort fortalt har jeg Works-oppgradert førstebilen min, og enda ikke begynt å kjøre Tier2. Merket fort at dette var overkill i Tier1, men muligheten er der altså.

 

Jeg følte det ble litt for mange løp med "the manufacterer has provided the racers with....", som gjør at det blir mindre tid med bilen min i spillet. Man kan jo fort finne en ny favoritt, men fordi man ikke har mulighet til å gjøre instillinger på bilene (stille opp understyringa!), blir man aldri fornøyd og nesten overrasket om man vinner første løpet uten å måtte restarte.

 

 

 

Jeg er ikke helt enig i karakteren spillet fikk av Gamer.no, men det er absolutt verdt å kjøpe!

 

======

EDIT: Kjøpte spillet til PS3

Endret av GnarKiLL
Lenke til kommentar

Desverre er gummistrikk AIen fremdeles i denne serien, og for meg virker det som om det er verre enn noengang!(med medium diff AI)

 

Lastetidene for hver bane føles også nokså lang på min PC, og har hørt at det samme er tilfellet med konsoll.

 

Er enig i det Gnarkill og pauki sier, bra poster og velkommen til forumet!

Endret av Sparks50
Lenke til kommentar

Har spilt i rundt 8 timer totalt nå, og har endt opp med sår hals, kaldsvette og en ødelagt PS3-kontroll (grunnet et ganske kraftig kast i nærmeste vegg av frustrasjon). :rolleyes:

 

Som noen over nevner så er AI'en ikke så ufyselig mye å skryte av, men spillbarheten og utfordringene kommer etterhvert. Du må desverre regne med en del frustrasjon, skriking og banning på grunn av AI, eller mangelen på det.

 

I min mening så vil jeg sålangt gi spillet en 4'er på terningen. Ikke sensasjonelt, men god underholdning ;)

Endret av AdNox
Lenke til kommentar

Need for Speed serien er defenitivt BACK, synes dette var skikkelig bra saker. Lenge siden jeg har hatt det morro å spille et bil spill! Men skjønner bil entusiaster som vil ha 300 biler og realistisk gameplay vil nok ikke synes dette er noe.

 

Dette er for dem som vil ha fart og morro uten å ha noe spesiell interesse for biler generelt....dette er bare fart og spenning for alle penga! Og jeg digger det :D

Lenke til kommentar
Vurdere sterkt å kjøpe dette, men har noen spørsmål:

Er det bra online-system?( på ps3 versjonen)

Er det bra gameplay, det har fått gode kritikker, men noen ser ut til å hate det!?

Funker det bra til Dette rattet?

Er det gøy?:p

Hvilke biler kjører dere?

 

Jeg har PS3 versjonen og onlinebiten jeg har testet virker meget bra, spillet støtter mic og det virker generelt stabilt.

 

Gameplay er perfekt, dem som "hater" det er nok personer som på godt Norsk ikke har helt peiling synes nå jeg. Dette er ikke MarioKart...

 

Ang rattet vet jeg ikke...

 

Om spillet er gøy? Et stort JA, anmeldelser generelt gir spillet meget bra og gamere der ute virker som dem virkelig koser seg med Shift. Jeg selv synes dette var jævlig bra da jeg ikke er interisert i en bil simulator ala det kommende Forza og Grand Turismo men mer på fart og morro.

 

Er du kjapp kan du kjøpe det fra Elkjøp sin hjemmeside til 399,- ink frakt før helga er over... :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...