Gå til innhold

En liten innføring i RAID


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Raid-bruker

"En vanlig misforståelse er at RAID 1 er et greit alternativ til å sikkerhetskopiere data til en annen disk, noe det på ingen måte er. Hvis du sletter feil data, får et virus på maskinen eller filene blir korrupte, vil dette skje på alle diskene. Om PC-en dør av lynnedslag eller du får flom i kjelleren vil også alle diskene kunne gå. Kun ved mekanisk feil vil RAID 1 være bra å ha, og da for å sikre minimal nedetid. For de fleste normale hjemmesittere er altså ikke RAID 1 noe stort poeng."

 

Dette gjelder vel også RAID5?

 

Man kan forøvrig flytte en av diskene fra Raid 1 til annen server og lese innholdet. Det er ikke like lett med RAID 5

Lenke til kommentar

hvorfor i all verden skulle det stå for inexpensive disks??? dummeste jeg har hørt .... det er SELVSAGT independent disks. det er jo hele poenget med redundans. sikre informasjonen på ulike uavhengige enheter... Haaalo...

Lenke til kommentar
Gjest Raid-bruker

Chrisa sier: "det er SELVSAGT independent disks..."

Når noen er skråsikker i sin sak er det slett ikke noe indikasjon på at det de påstår er riktig. I mange tilfeller er det motsatt.

 

Både Inexpensive og Independent har blitt brukt i definisjonen av RAID.

 

I 1987 Da forkortelsen først ble brukt kostet en 40MB disk U$ 1799. Jeg skjønner godt at kostnaden var et tema.

Lenke til kommentar
Gjest Raid-Bruker

Både Raid 1 og 5 er utmerket til hjemmebruk. Med dagens pris på HHD er det nesten "dumt" og ikke benytte seg av den ekstra sikkerheten som ligger i å bruke raid. Raid er selvsagt ikke en erstattning for gode backup rutiner, men enn så mye enkler når en disk slutter å virke, som skje fra tid til annen

Lenke til kommentar

hmm. personlig kjører jeg stripe (RAID 0+1/1+0), for å få bedre hastighet/loadetider. Backup kjører jeg på en extern 1 terrabyte disk til 800 spenn. Tar backup en sjelden gang i blant da jeg ikke gjør så mange forandringer at jeg trenger det til en hver tid. Det jeg lager av musikk legger jeg jo selfølgelig over på "backup" disken min. ( Den er ikke koblet til annet en når jeg tar backup in case of virus)

 

Smaken er som baken antar jeg. Jeg ville i allefall ikke brukt 1 eller 5.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...