Gå til innhold

Kjøp av ny arbeidsmaskin, Mac eller Windows?


Anbefalte innlegg

Da er studiene i gang, og jeg tenker at jeg skal kjøpe meg en ny hjemmepc.

Saken er den at jeg ikke helt vet hva jeg skal velge meg.

 

Det står mellom en ferdibygd workstation pc fra komplett med en prislapp på rundt 8-9000,-

eller en iMac til 15 990, eventuelt en MacBook Pro til den nette sum av 16 990,-

 

Hvis jeg skulle falle for å velge Windows atter en gang, kan jeg få specs ala Intel Core 2 Quadro 2,6GHz, 4GB med minne (er ikke helt sikker, tror det er DDR2), ATI Radeon HD 4680 (er ikke helt sikker på modell, men er et HD kort med 1GB minne og en hastighet på omtrent 800MHz)

 

Mac-alternativene mine er en iMac 24" 2,9Ghz Dualcore, 4Gb ram og et NVIDIA GeForce GT 120 256mb, eller en lett og grei MacBook Pro 2,6 GHz med 4GB ram og et GeForce 9600.

 

De argumentene jeg som oftest hører for å velge mac, er at det er mye mer stabilt enn windows, og at man lett kan ha en Mac i si 5 år uten å oppleve noen særlige problemer (if any) gjennom denne tiden, mens man med windows alltid kan regne med å måtte bruke tid på å tweake for å få mest mulig ut av maskinvaren.

 

Jeg har temmelig lyst på å kjøpe meg en Mac, men vet ikke om jeg heller "burde" investere pengene i en saftig windows-pc. Maskinen skal kun brukes til diverse kreative programmer som Photoshop, Sony Vegas 8, Cubase 4, 3D studio max + mudbox og lignende.

 

Så hvis noen har noen innskudd å komme med som kan hjelpe meg på vei med valget hadde det vært super å høre fra dere. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer helt ann på preferanse. Å si at man må bruke X antall timer på tweaking av windows er feil iallefall. Så lenge man har grunnleggende ting som firewall og antivirus inne, og ikke klikker i vildensky på alle popups som dukker opp, så burde du klare deg i lange baner. Bytter du i tillegg ut IE med firefox eller opera er du enda tryggere.

 

Merk f.eks. at 3D studio Max ikke kjører native på OSX(utifra det jeg ser). Da må du bootcampe XP/vista/w7 inn og da er du nesten like langt :)

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvordan folk i det hele tatt kan vurdere å betale 16000 for en pc.

Har alltid hatt windows, har ikke noe med at jeg er fanboy eller noe, jeg har bare alltid hatt det.

For ca 1 år siden bygde jeg pc'en jeg har nå for 8000 (uten skjerm, tastatur mus osv) og er stor førnøyd.

Sa klart har jeg hatt noen problemer, men ikke så store jeg heller ville betalt flere tusen kroner ekstra for å slippe dem.

 

Dessuten så tror jeg ikke helt på den greia med at "mac aldri har problemer"

De fleste jeg kjenner har problemer med pc'en sin iblant, enten om det er mac eller windows.

 

Det jeg syntes er litt skremmede med mac er at du ikke kan åpne pc'en. Tenk om F.eks en del skulle sitte litt løst. Det gjør at pc'en ikke funker. Siden du ikke kan åpne pc'en så MÅ du sende den til reparasjon som kan koste deg en del penger og nokk så mye tid.

 

Med en windows pc er det så simpelt som å åpne pc'en, sette delen på plass igjen.

(Prøver ikke si at det alltid er sånn, men du skjønner sikkert greia)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...