Gå til innhold

Test: Samsung Omnia HD - Regjerende verdensmester


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Hans Petter

Har hatt Samsung Omnia HD en kort stund,dog solgte jeg den videre da den var håpløst treig på internet i forhold til min iPhone 3G S 32GB som jeg kjøpte av Network Norway for en uke siden. Disse to smarttelefonene er jo veldig forskjellige på en del områder sett bort fra at Samsung Omnia HD forøvrig er nok en halvgod iPhonekopi,bare med mye mer gammeldags design heheh. Men Samsung Omnia HD hadde såklart rå displayfarger flash osv,bra tlf,dog er den nok nest best på markedet etter iPhone 3G S. Det blir smak og behag og der går jeg for originalen og ikonen iPhone 3G S,den er bare helt rålekker og smoooth rask og ledig på nettet og med enkle lekne videoen sin m.m..! :)))

Lenke til kommentar
Gjest Endre Fiske Eidslott

Hans Petter vil ikke akkurat si at Samsung prøver å kopiere iPhone med Omnia HD. Omnia HD og iPhone retter seg mot to forskjellige markeder og har ganske forskjellige spesifikasjoner. Omnia HD har et veldig mye bedre kamera enn 3GS, mye bedre skjerm og er bedre på video og musikk (hva lydkvalitet angår) og har et veldig kraftig batteri.

Lenke til kommentar
Gjest Finske Makroner

Bare en liten kommentar til testen. Det er fullt mulig å ringe på navn. Man kan ikke gjøre dette fra nummertastaturet, men man kan gjøre det dersom man åpner Kontakter(tilgjengelig nederst på hjemmeskjermen).

Lenke til kommentar
Gjest Morgan

Hvordan er det mulig å legge inn 10-15 filmer i DVD-kvalitet på 16 GB? Mtp på at en film som regel ligger på 4-8 GB? DivX er ikke like godt som en ukomprimert rip. Det blir som å si at mp3 gir cd-kvalitet, langt derifra.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Arnt Himmel-Hildur III Jr.

Er storfornøyd med min i8910. Vil heller ikke kalle det en "iPhone-wannabe" - heller en "iPhone-destroyer." ;)

 

Ser forsåvidt at både testene på amobil.no og mobilen.no har gitt i8910 terningkast 6.

 

Apples holdninger til kunder er på grensen til uetisk. De har en enda større trang enn Microsoft til å "fengsle" brukerne inn i et Apple-godkjent "rammeverk" (helt klart en del av deres cash flow modell). Helt fra de små ting, til de store. F.ex. for å spille av en video må det være av .mp4 eller .mov format - og aspect ratio må være spesifikt. Man må altså ha et konverteringsprogram på pc'en hvis man skal få noen film over. Over til de større ting, på lik linje med Microsoft (bare langt verre) blokkerer de gratisløsninger som Google Talk, og andre apps som ikke er "apple-godkjent." Og man får ikke bytte batteri selv, for å gjøre det må man via en Apple-godkjent service. Og for å få slik "service" må man kjøpe seg inn på et Apple Support program. Brukeren skal få minst mulig kontroll over sitt eget produkt. Derfor finnes det et 3rd party program som heter "Jailbreaker" som ble skrevet til iPhone.

 

Min egen erfaring med Apple var kortlevd, og var med iPod Video 30gb (gamle dager). Hadde den i noen dager før jeg fant ut hvor vanvittig knotete den var. Som sagt, pirkete på videocodec og aspect ratio (Creative Zen på samme tid hadde ikke dette problem, kunne spille alt). Pluss at den fikk riper av ingenting (i mitt tilfelle, et hårstrå i lommen mens jeg sov). For å fikse dette måtte jeg kjøpe et 3rd party stoff kalt "iCleaner scratch removal." At det i det hele tatt eksisterte noe slikt produkt fikk alarmen til å ringe i hodet mitt. Noen LIVNÆRER seg faktisk av feilene på iPod! Som små fisker som suger seg inntil gjellene på en hvithai. Til slutt solgte jeg den til min bror (søskenkjærlighet hehe).

 

I tillegg til denne personlige erfaringen, ligger også Apples oppførsel utad i en hel rekke offentlige sammenhenger til grunne for min manglende respekt for dem.

Apple har jo, sammen med Microsoft, blitt saksøkt av en rekke regjeringer (og EU) for brudd på forbrukerrettigheter, og for deres feiloppfatning av Intellectual Property. Selskap som "fengsler" brukerne inkluderer Microsoft (på tur til å bli bedre), Apple, HP, IBM.. så det er ikke noe som er unikt for Apple, men jeg mener det er en "korporativ psykose" som er unik for enkelte selskap.

 

Jeg tror at den største grunnen til at Apples posisjon er solidifisert i det siste tiår har mye med deres markedsstrategi å gjøre. De var heldig helt tidlig ved å gjøre "ipod" synonymt med "mp3-spiller." Slik at de fleste sier at de har en "ipod" selv om det er en annen mp3-spiller. De var heldig tidlig, og fikk dannet et kraftig varemerke. Det er nettopp "varemerke-lojalitet" (brand loyalty) og Brand Awareness som gjør at iPod/iPhone selger så godt. Selve kvaliteten kommer sekundært (og ja, produktene til Apple har noen gode kvaliteter). Det har helt klart noen middels/gode spesifikasjoner og ytelser.

Men populariteten er for det meste koblet opp mot deres markedskampanjer og propaganda-strategi. Det mest hysteriske er vel deres hykleriske anti-MS kampanje hvor de lager reklamevideoer for Apple iMac ved å snakke negativt om MS - og helt klart stemmer nok mye av dette, men de burde jo kunne se seg selv i speilet og se hvilket monster Apple selv er blitt.

 

Min forrige mobil var en Nokia N95 - og det var første/siste gang jeg hadde en Nokia. Denne Samsungen var en veldig positiv opplevelse. I begynnelsen hadde den litt dårlig batteritid, men dette ble mye bedre etter hvert som batteriet fikk ladet seg ut og opp igjen. Det måtte "innkjøres" for å bli bra. Nå varer det i 3 dager uten å måtte lades. 1500mAh merkes.

Lenke til kommentar
Er storfornøyd med min i8910. Vil heller ikke kalle det en "iPhone-wannabe" - heller en "iPhone-destroyer." ;)

 

Ser forsåvidt at både testene på amobil.no og mobilen.no har gitt i8910 terningkast 6.

 

Apples holdninger til kunder er på grensen til uetisk. De har en enda større trang enn Microsoft til å "fengsle" brukerne inn i et Apple-godkjent "rammeverk" (helt klart en del av deres cash flow modell). Helt fra de små ting, til de store. F.ex. for å spille av en video må det være av .mp4 eller .mov format - og aspect ratio må være spesifikt. Man må altså ha et konverteringsprogram på pc'en hvis man skal få noen film over. Over til de større ting, på lik linje med Microsoft (bare langt verre) blokkerer de gratisløsninger som Google Talk, og andre apps som ikke er "apple-godkjent." Og man får ikke bytte batteri selv, for å gjøre det må man via en Apple-godkjent service. Og for å få slik "service" må man kjøpe seg inn på et Apple Support program. Brukeren skal få minst mulig kontroll over sitt eget produkt. Derfor finnes det et 3rd party program som heter "Jailbreaker" som ble skrevet til iPhone.

Apple og Microsoft minner meg om Hitler under krigen!! "Alle" skulle følge han og gjøre som han sier ellers.....!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Nure Nilsen

Samsung, som mange andre leverandører av Mobil telefoner har valgt å følge mobilnettverks leverandørene. N95 hadde nativ SIP, slik at man kunne ringe billig gjennom internett. Etter påtrykk og press fra blant annet Orange, så fjernet Nokia dette i Symbian systemet sitt(Samme som Samsung bruker). Derfor en oppfordring til alle, som tenker på å kjøpe mobiler. Mange nye telefoner er lagt opp for å bare bruke mobil nettet. Nokia N97 krever at man kobler seg til mobilnettet for å kunne konfigurere e-mailen på Telefonen. Tror dette er det samme på denne telefonen. Det er viktig for oss forbrukere å velge bort så mange som mulig av disse telefonene. Slik at vi i fremtiden ikke blir fanget av de grådige moblitelefonselskapenen. Overgangen til 3G telefon er hindret, fordi man vil unngå å ende opp med fastpris på abonement. Dette systemet bruker blant annet SIP.

Så, oppfordringen blir : "Velg med hodet, for en billigere mobil fremtid!"

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...

At Omnia HD kan være treg på internet-browsing er sant (dersom du benytter den innbygde nettleseren), men det er ingen ting som hindrer deg i å installere Opera Mini eller Opera Mobile.

 

Opera Mini 9 beta'en er litt buggy, men har stort potensiale for de 'fartshungrige'.

 

Opera Mobile 10 er glatt den beste mobile nettleseren i markedet akkurat nå. Det blir absolutt ikke noen retur til den innbygde nettleseren igjen nei....

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...