Gå til innhold

– FIFA intet hinder for landslagsspill


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Der kom svaret ja. Er forøvrig helt enig med Moe: foreldrene må selv ta ansvar hvis det blir for mye spilling, og mangel på motivasjon er en viktigere årsak enn dataspill. Nå skal det sies at den største årsaken til frafall av talenter garantert er alkohol, men det blir jo fort litt vanskeligere å ta et oppgjør med det.

Lenke til kommentar
Er enig med EA.

 

Hehe, ikke ofte man ser det skrevet :D

 

Men jo, er enig med EA selv, med det Moe sier og spesielt angående foreldre. Det er foreldrene sitt ansvar å passe på hvor lenge barna spiller og hva de spiller, ikke spillindustrien. Er vel "arven" etter NES og Sega Megadrive, som har gjort at flere av den "eldre garden" fremdeler anser videospill som kun noe for barn.

Endret av Krusader
Lenke til kommentar

Ser man spillsalget her til lands, så vil ikke man ikke akkurat tro at spill er den største demperen på barn i dag. Ser vel heller at man aksepterer at mennesker har lyst til å gjøre andre ting, var selv ikke så dårlig i fotball, men fant ut at det å gjøre andre ting(deriblant dataspill) var mye mer moro.

 

Det som bekymrer meg, det er at Frode Olsen og alle andre fotball-"jegkanegentligingentingogtv2betalerdopapiretmitt" tror det er trist at ungdom prioriterer dataspill over fotball. Det som er trist det er at ungdom ikke er i aktivitet nokk, det er ikke farlig å spille data spill noen timer om dagen, så lenge man får litt fysisk aktivitet i uken som går. Man må ikke være med på lagspill for å være en vinner. Er vel eller mangel fysisk aktivitet som er urovekkende, det er heller ikke bare dataspill sin skyld.

Lenke til kommentar

Forutenom Eonbarn har dere andre, inklusivt Gamer.no, totalt missforstått det Frode Olsen har sagt. Han har definitivt et poeng i at i dag er tilbudet av stillesittende aktiviteter mye større enn det var i hans og våre foreldres generasjon og kan være et hinder/distrasksjon for å utvikle idrettstalenter. Om dette er bra eller dårlig er en annen diskusjon!

 

Olsens utspill er en sunn kommentar og som egentlig må sees på som en samfunnsdebatt. Det er påfallende hvor mange gode idrettsutøvere det kommer fra den fattige delen av verden der tilgangen til "moderne" underholdning ikke er så stor i forhold til den rike delen. Man skulle tro at den rike delen hadde et stort fordel da vi har større tilgang på treningsutstyr, treningsmuligheter, riktig kosthold osv, men dette viser seg at ikke er tilfellet. Det viser seg faktisk at mennesker med god tilgang til materielle goder og sikre liv ikke er så ambisiøse som personer med dårlige forutsetninger fordi behovet for å utmerke seg ikke er like viktig mtp å leve et godt liv. Her i Norge kan man være en middelhavsfarer i alt man foretar seg og likevel ha et godt liv, mens i f.eks i Kongo kan suksess bety forskjellen mellom et liv i slummen og økonomisk sikkerhet for hele familien.

 

Frode Olsen trakk bare inn FIFA fordi det er et fotballspill og han er ex-fotballspiller, ikke fordi FIFA i seg selv er saken.

Endret av azidops
Lenke til kommentar
Men "dataspill"(som fellesbenevnelsen i media ser ut til å bli) har blitt veldig enkelt å kritisere, og mye av det er rett og slett FUD fra eldre personer med lav kunnskap om emnet, og som kun ser ytterpunktene og ekstremtilfellene.

Mens barn og unge mangler livserfaringen til å se årsak/sammenheng i det voksne snakker om. Som voksen gamer som har spilt siden jeg var 6 år ser jeg forskjellen på utspill fra paranoide kristne organisasjoner som mener at GTA er djevelens verk og Frode Olsens samfunnskritikk som faktisk har gode poenger.

 

Jeg kan ta meg selv som eksempel. Ofte har jeg tenkt at jeg har brukt for mye tid på spilling i steden for å utvikle meg selv som person. Spill er god underholdning, men man må balansere livet sitt mellom underholdning og personlig utvikling. I stedet for å spille kunne jeg heller tatt meg en ekstra tur på trening eller lært meg noe nytt. Mange unge ser ikke denne viktige nyansen i livet og mange foreldre er ikke obs på "faren" ved å la barna bruke for mye tid på underholdning. Veldig mange voksne som jeg har snakket med har innsett dette selv og bruker mye tid på å forbedre seg som person, men mange har begynt sent.

Lenke til kommentar
Det er påfallende hvor mange gode idrettsutøvere det kommer fra den fattige delen av verden der tilgangen til "moderne" underholdning ikke er så stor i forhold til den rike delen.

 

Det er selvfølgelig et poeng, men nå er det også 50 ganger flere innbyggere i feks Brasil i forhold til Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...