Gå til innhold

Du kan kreve bedre lånetelefon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Therese

Det er det dummeste jeg har hørt! Hadde kundene tatt vare på de telefonene vi lånte ut så hadde vi seff lånt ut bedre telefoner! Men dette er faktisk ikke tilfelle! Hvert år bruker vi tusenvis av kroner på lånetelefoner som kunder ødelegger/mister...

Lenke til kommentar
Gjest Morten

Herregud!!!! Har selv drevet butikk i flere år og vi bruker Nokia 1208 som lånetelefoner. Dette er billige telefoner, men når kundene bruker telefonene til å grave i søla med så ser de ut som å ha vært igjennom en verdenskrig når de kun er 1-2 måneder gamle. Det er j**lig dyrt for oss butikker å holde lånetelefoner til en hver tid. Og skal vi nå også måtte holde lånetelefoner som tilsvarer den de leverer inn så er det jo ikke vits å drive butikk lenger. Vi kommer jo til å tape penger, mye penger!!

 

Heia Norge og norske lover!!!

Lenke til kommentar

Det er meget rart at det skal kreves så veldig mye når det spesielt gjelder mobiltelefoner. Hva da hvis det ikke viser seg å være en garantisak, f.eks. at tlf er fuktskadet. Skal da butikken ta leie av kunden for at de da har lånt en dyr tlf.

 

Leverer man toppmodellen til Mercedes på verksted, får man vel ikke låne tilsvarende modell. dette med mobiler har jo tatt totalt av

Lenke til kommentar
Gjest Mobilbruker

Forbrukertvistutvalget er ikke et lovgivende organ, de har kun utalt seg hva de anser som rett. Altså man har fortsatt ikke rett til det som denne artikkelen lar leserne få intrykk av. Ingenting er endret i forhold til det du har rettigheter til som står i forbrukerkjøpsloven. Det er forbrukerkjøpsloven som fastsetter dine rettigheter ikke Forbrukertvistutvalget. Dette burde mobilen.no vite!

Lenke til kommentar
Forbrukertvistutvalget er ikke et lovgivende organ, de har kun utalt seg hva de anser som rett. Altså man har fortsatt ikke rett til det som denne artikkelen lar leserne få intrykk av. Ingenting er endret i forhold til det du har rettigheter til som står i forbrukerkjøpsloven. Det er forbrukerkjøpsloven som fastsetter dine rettigheter ikke Forbrukertvistutvalget. Dette burde mobilen.no vite!

 

Hei,

 

Det er selvsagt Forbrukerkjøpsloven som fastsetter rettighetene dine i en slik sak, men Forbrukertvistutvalgets (FTU) tolkning av loven får retts- og tvangskraft dersom saken ikke bringes inn for domstolene innen fire uker etter at vedtaket er fattet. (Noe Deal.no valgte å ikke gjøre i denne saken.) Dermed setter avgjørelsen presedens i tilsvarende forbrukertvister.

 

I vedtaket (les her) -som for øvrig ble enstemmig vedtatt -kommer det frem at kunden fikk tilbud om en lånetelefon uten GPS og kamera, og har derfor ikke fått en lånegjenstand som fyller tilnærmet det samme formålet som kjøpsgjenstanden. (jfr. Forbrukerkjøpsloven §30(3)

 

Altså er dette et vedtak som gir forbrukere krav på en lånegjenstand som gjenspeiler de avgjørende funksjonene ved kjøpsgjenstanden. Dette vil altså gjelde andre produkter enn mobiltelefoner også. Så vidt jeg kan se, er dette den mest betydningsfulle avgjørelsen for deg som forbruker siden FTU i 2004 slo fast at det skulle være 5 års reklamasjonsrett - ikke 2 år - på mobiltelefoner.

 

Dette er forståelig nok et svært upopulært vedtak for de som driver med salg av mobiltelefoner, og vi lover å undersøke hvordan Elektronikkbransjen, elektrokjedene og mobilutsalgene vil møte denne utfordringen i dagene som kommer.

Lenke til kommentar
Gjest Bjarne

Dette forslaget vil være med på å knekke de som kun selger mobiltelefoner ol. varer.

 

Ja det står i Forbrukerkjøpsloven §30 at kunden skal få en tilsvarende telefon hvis telefonen er på service i mer en 7 dager.

I §30 står også dette:

"Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres."

 

Så om kunden har en N95 så kan ikke kunden forvente å få en N95 som låneprodukt, da dette helt klart vil være en urimelig kostnad for selger.

 

Men som alle andre regler som er nedskrevet, så er det utrolig vagt, så dette vil skape mye sure selgere og kunder.

Lenke til kommentar
Gjest Elkjøp

Hva fader er dette for noe evneveikt tull?

I loven står det jo klart å tydelig at en lånemobil skal dekke kundens grunnleggende behov...Hvem som har så ekstremt behov for å bruke mobilen sitt 8 megapixel kamera hver dag?Dette er tull å sludder av forbrukerrådet!Det eneste forbrukerrådet ønsker er å ta vare på forbrukeren,og ikke forhandleren!!

Lenke til kommentar
Gjest Karlsen

Gratulerer til forbrukerrådet, som tror de er lovgivende blitt lovgivende organ. Og gratulerer til mobilen som ikke sjekker fakta ordentlig for sine artikler.!

Lenke til kommentar

Når min iPhone var inne til service fikk jeg tilbud om en Nokia 3310 som lånetelefon. Er det noen av dere forhandlere som ser på det som rettferdig? Mine grunnleggende behov inkluderer internett, mail, ringe og meldingsmuligheter. Det å få tilbud om å låne en utdatert modell som knapt nok utfyller halvparten av mine grunnleggende behov er rett og slett for dumt. Å kunne kreve en tilsvarende/lik modell som den du sender inn er heller ikke noe som burde være lovpålagt, men det burde da være mulig å snakke litt med forhandler der og da. Forhandlere noterer vel ned tilstanden på telefonen før og etter den har blitt lånt ut. Erstatningskrav hvis enheten har blitt skadet på noen måter burde være mulig å forlange for forhandler.

Lenke til kommentar

Jeg er selv kun forbruker på dette området, og har en HTC Touch Diamond i daglig bruk. Hvis den måtte inn på service skulle jeg klart meg fint uten epost på mobil i 2 uker, så lenge jeg fortsatt var tilgjengelig på telefon. Lån meg gjerne en nokia 3210, hadde vært nostalgisk og fint. Synes selv dette lovforslaget er helt urimelig, og det kan jo ikke ende opp med annet enn aldersgrense på kjøp av mobiler med spesielle funksjoner.

 

Latterlig.

Lenke til kommentar

Vel, å være utilgjengelig på mail/internett når man ikke er på en PC er ikke aktuelt for alle. Musikkspilleren er også en ting som vil forsvinne som er en veldig sentral del av min hverdag. Nei, jeg har ikke en seperat MP3 spiller, men jeg har en reservetelefon som dekker mine behov så lånetelefon takker jeg alltid nei til. Det er for drøyt å få tilbud om en 10 år gammel telefon enten man har bruk for den eller ikke.

Lenke til kommentar
Gjest Elkjøp

Laland: Det du sier er dijne grunnleggende behov er altså internett,ring å sms? !Å gi deg en mobil med med eventuell Wifi er en smal sak,dog jeg tviler på at du seriøst mener det er et grunnleggende behov.

Lenke til kommentar

Jeg mener internett og mail er en del av mine helt grunnlegende behov på en mobiltelefon, ja. I året 2009 burde ikke det være noen særlig sak for forhandlere å kunne tilby dette. Om det er via Wifi eller 3G er ikke viktig. Du skal også kunne tvile så mye du ønsker, men for meg som en forbruker er det dere, forhandlerene, som skal tilpasse dere.

Lenke til kommentar
Gjest Mobilbruker

Forbrukertvistutvalget sin avgjørelse er KUN gyldig i denne saken da Deal.no ikke tok saken videre. Dette medfører at avgjørelsen IKKE før presedens i andre saker. For at denne saken skal få betydning i andre saker måtte denne saken blitt prøvd for domstolene. Her har saken stått svært dårlig da forbrukerkjøpsloven helt klart slår fast at man ikke har rett på dette. Forbrukerkjøpsloven §30 sier helt klart at man har rett på lånetelefon, om reparasjon tar mer en 7 dager. Man har rett på tilsvarende produkt. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres." Ville svært gjerne sett denne saken prøvd i en Norsk domstol. Hele avgjørelsen i FTU er nok meget dårlig gjennomtenkt og burde aldri vært gitt.

Lenke til kommentar
Gjest Kristian

Eneste som taper på dette tilslutt er kundene. Forhandlerne er etterhvert nødt til å ta blodpris på mobiltelefoner for å dekke tapet til "luksus" utlånsmobiler..

Lenke til kommentar
Gjest Quaacky

Litt forvirret her nå. Er dette nå lov, eller blir det det i løpet av året? I såfall så kan jeg like godt slutte å selge mobiltelefoner i min lille uavhengige butikk på bygda.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...