Gå til innhold

Er dette en bra PC?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

DETTE bør ikke kjøpe

 

HDD: så sparer strøm. Dem har bare speed 5400 rpm. Dette vil gjøre pc treig.

Bygge AMD quad eller I7. Du sløser penger på gamle cpu. Er døde. Du kan vente på I5 så kommer løpet av neste månde. I5 er billre verson av I7 med dual channel ram, stede for tripel chanel ram.

 

 

Hdd er ein av størte botton necks i PC.

 

 

Jeg kjøper bare valig HDD til mass lagring. Resten er SSD/ 10k RPM disker

Endret av Agrophel
Lenke til kommentar

Hovedkortet du har er egentlig greit, men litt overdrevet til å ha i en billig pc. Du trenger f.eks ikke bus hastighet på 1600 MHz. 1333 holder hvis matten min er bra :) Relativt komplisert å forklare. (Begynte å skulle forklare nå men ble så tungvint at jeg ikke gidder ;) ) Er 99 % sikker på at det ikke blir noe flaskehals. Du bruker bla. veldig treg ram.

 

Så sparer du noen kroner du kan bruke til feks 2 300 Gb hardisker å sette de i RAID. Laster den ting litt kjappere ;)

ASUS P5QL SE til 599,- på Komplett.no

 

HDD er ikke en bottle neck... Den har ingenting å si annet enn på lasting av filer. Alt blir lagret i ram under spill. En bottle neck er vist noe av komponentene blir hindret av feks bus hastighet til ikke å kjøre ved max hastighet. Eks at ram på 660 speed blir tvunget ned til 550 på grunn av mangel på bus hastighet eller at multiplayerne ikke stemmer over ens med kjernefrekvensen til frontside bus.

 

Dual channel RAM vil si at den Leser på to ram brikker samtidig, Trippel channel RAM ? mener du 3 ram slotter ? Hvis ikke må du jo ha 3 par med rambrikker, altså 6 brikker til sammen skal det være noe poeng. Har jeg alldri hørt om.

 

Når det kommer til å vente på nye chipset. Når nye ting kommer faller det gamle i pris, men dual core duo er allerede såpass billig at man kan vente til quad core faller og oppgradere. Skogen er alltid grønnere på den andre siden, men da kan man vente seg i hjel. Vent et år så kommer det noe bedre, vent to år som kommer det noe bedre og billigere etc.

Endret av Goo
Lenke til kommentar
Altså, fjerne 500GB-harddisken og legge inn 2 300GB-disker? Eller bare legge til to 300GB-disker?

 

Fjerne 500 disken å legge inn to 300 hvis det blir noe særlig billigere. Har ikke sjekka pris. Eller eventuelt bruke 2 stk 500 disker. Går bare på hvor mye penger du har det ;) Ellers kan det være litt stress å sette opp raid disker første gangen, men det er ikke dødlig vannskelig heller.

 

Når du setter disker i RAID skriver og leser den på begge diskene samtidig. Halvparten på den ene disken å halvparten på den andre. NB !!!! Hvis diskene kræsjer mister du all data. Har smertelig erfart dette, men synes fordelene er vært det. TA BACKUP ;)

Endret av Goo
Lenke til kommentar
Hovedkortet du har er egentlig greit, men litt overdrevet til å ha i en billig pc. Du trenger f.eks ikke bus hastighet på 1600 MHz. 1333 holder hvis matten min er bra :)

 

Jeg ville sagt gå for 1600/2000 Mhz, så kan du klokke trygt. Etterhvert som systemet ditt blir eldre kan du tvinge noen ekstra måneder gratis ut av CPU. Dette gjorde jeg og jeg har kjørt en E6400 på 3.2 Ghz lenge.

 

Koster bare noen hundrelapper ekstra å få et skikkelig hk med skikkelig kjøling.

 

Kikk litt på demovarer hvis du vil spare noen kroner.

Lenke til kommentar
Hovedkortet du har er egentlig greit, men litt overdrevet til å ha i en billig pc. Du trenger f.eks ikke bus hastighet på 1600 MHz. 1333 holder hvis matten min er bra :)

 

Jeg ville sagt gå for 1600/2000 Mhz, så kan du klokke trygt. Etterhvert som systemet ditt blir eldre kan du tvinge noen ekstra måneder gratis ut av CPU. Dette gjorde jeg og jeg har kjørt en E6400 på 3.2 Ghz lenge.

 

Koster bare noen hundrelapper ekstra å få et skikkelig hk med skikkelig kjøling.

 

Kikk litt på demovarer hvis du vil spare noen kroner.

 

 

I og med at han er 11 år tviler jeg på at han har veldig stor interesse for OC. Derfor foreslod jeg det kortet. Ellers kjører rampage til gode 3000,- som er konge oc kortet på 1600, så 2000 er vel noe drøyt ? Dessuten klokker du jo opp northbridgen også å kjører opp volten. selv med ddr3 ram og quadcore holder det lenge med 1600. Om du har 2 eller 8 gb ram gjør ikke noe forskjell på bus hastighet. Har i forseg ikke sett et kort med bus på 2000 heller. Billig pc til under 10k er vel ikke det beste for oc. Har selv kjølere for rundt 1500 og det er ikke spess mye får oc. Klarer rundt 30 % stabilt og 35 % ustabilt som fy.

Endret av Goo
Lenke til kommentar
I og med at han er 11 år tviler jeg på at han har veldig stor interesse for OC. Derfor foreslod jeg det kortet. Ellers kjører rampage til gode 3000,- som er konge oc kortet på 1600, så 2000 er vel noe drøyt ? Dessuten klokker du jo opp northbridgen også å kjører opp volten. selv med ddr3 ram og quadcore holder det lenge med 1600. Om du har 2 eller 8 gb ram gjør ikke noe forskjell på bus hastighet. Har i forseg ikke sett et kort med bus på 2000 heller. Billig pc til under 10k er vel ikke det beste for oc. Har selv kjølere for rundt 1500 og det er ikke spess mye får oc. Klarer rundt 30 % stabilt og 35 % ustabilt som fy.

 

Du trenger nødvendigvis ikke å øke volten. Men dette er offtopic, jeg visste ikke at han var 11 så du har helt rett. Pc til 10 000 og hovedkort til 3000? Synes det var veeeel dyrt.

Lenke til kommentar
I og med at han er 11 år tviler jeg på at han har veldig stor interesse for OC. Derfor foreslod jeg det kortet. Ellers kjører rampage til gode 3000,- som er konge oc kortet på 1600, så 2000 er vel noe drøyt ? Dessuten klokker du jo opp northbridgen også å kjører opp volten. selv med ddr3 ram og quadcore holder det lenge med 1600. Om du har 2 eller 8 gb ram gjør ikke noe forskjell på bus hastighet. Har i forseg ikke sett et kort med bus på 2000 heller. Billig pc til under 10k er vel ikke det beste for oc. Har selv kjølere for rundt 1500 og det er ikke spess mye får oc. Klarer rundt 30 % stabilt og 35 % ustabilt som fy.

 

Du trenger nødvendigvis ikke å øke volten. Men dette er offtopic, jeg visste ikke at han var 11 så du har helt rett. Pc til 10 000 og hovedkort til 3000? Synes det var veeeel dyrt.

 

Det var en spøk ;) Ellers volter jeg opp selv etter tips da det ble ustabilt. Du offrer dog temp økning med å volte opp, så man må se på fordeler og ulemper. Trenger jo en del kjøling. Vært innom mange diskusjoner om dette rundt om på oc sider. Blir det for varmt kan det faktisk lønde seg å sette ned volten for å få det mer stabilt.

Endret av Goo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...