Patience Skrevet 17. juli 2003 Skrevet 17. juli 2003 Ser det er mange hjemmesider som har tatt ibruk php og denslags for å lage lekre men enkle, tekstbaserte og universielle hjemmesider. Selv sitter jeg med en tung flashbasert side oppbygd av frames. Over alt ønsker jeg å lage en helproff side. Jeg vil påberope meg å være god med design, men php og tyngre html er jeg noobs på. Er det noen der som vet hvilke programmer jeg kan bruke? Bruker per. idag Namo.. men jeg opplever den som totalt framesavhengig. Skulle jeg bruke tabeller istedetfor måtte jeg bruke copy & paste og kopiere alle endringer over på samtlige sider da de er kloner av hverandre. Frames skifter jo bare ut den siden du vil vise mens linkene består. Skulle ønske det gikk an med tabeller også.. Please help! [ps] <Vet du ikke så klapp heller igjen enn å være "Vis-wannabe"> [/ps]
Tacritan Skrevet 17. juli 2003 Skrevet 17. juli 2003 Dreamweaver er alltid et enkelt alternativ hvis man kan det, men det tar en stund å sette seg inn i. Ellers bruker jeg selv et gratisprogram kalt 1stpage2000 (www.evrsoft.com). Tekstbasert koding, men går også an å gjøre enkle funksjoner som å sette inn tabeller (velger høyde og bredde osvosv) og andre elementer. Inneholder også mange javascripts og applets som kan være "kjekt å ha"... Lykke til! Edit: Misforstod litt , var vel ikke helt det svaret du var ute etter. Men såvidt jeg vet går det ikke an å bruke tables "som" frames, uten å kopiere alt innholdet fra side til side. Beklager.
pbn Skrevet 17. juli 2003 Skrevet 17. juli 2003 Er det WYSIWYG-editorer du er ute etter? Dreamweaver har alt du kan tenke deg, men er du litt mer old-fashioned og vil lage det selv; ultraedit... Eneste det er å bemerke er at begge koster penger... Selv bruker jeg dreamweaver til å lage utkast, for så å bearbeide koden så den passer til min idè.. Ultraedit er også en av de bedre PHP-editorene..
enden Skrevet 17. juli 2003 Skrevet 17. juli 2003 du kan alltids bruke <iframe> for å "hente inn" andre sider, men hvis målet var å ikke bruke noen form for frames så blir det litt værre... Se på www.w3schools.org for mer ingo om <iframe>
ilpostino Skrevet 17. juli 2003 Skrevet 17. juli 2003 dreamweaver kan jo lage php-baserte nettsider så det kan ho være greit å bruke som "starter" for php-programmering. aldri brukt det selv men er ganske lett å bruke (når du kommer deg inn i det) samtidig som det kan brukes for å lage litt avanserte sider.
funkweb Skrevet 17. juli 2003 Skrevet 17. juli 2003 Ser det er mange hjemmesider som har tatt ibruk php og denslags for å lage lekre men enkle, tekstbaserte og universielle hjemmesider. Selv sitter jeg med en tung flashbasert side oppbygd av frames. Over alt ønsker jeg å lage en helproff side. Jeg vil påberope meg å være god med design, men php og tyngre html er jeg noobs på. Er det noen der som vet hvilke programmer jeg kan bruke? Bruker per. idag Namo.. men jeg opplever den som totalt framesavhengig. Skulle jeg bruke tabeller istedetfor måtte jeg bruke copy & paste og kopiere alle endringer over på samtlige sider da de er kloner av hverandre. Frames skifter jo bare ut den siden du vil vise mens linkene består. Skulle ønske det gikk an med tabeller også.. Please help! [ps] <Vet du ikke så klapp heller igjen enn å være "Vis-wannabe"> [/ps] I Dreamweaver så kan du bruke "Template" Og med Template kan du oppdatere sider automatisk uten og endre på hver av dem. Er kanskje dette du vil ha ?
Patience Skrevet 17. juli 2003 Forfatter Skrevet 17. juli 2003 Ser det er mange hjemmesider som har tatt ibruk php og denslags for å lage lekre men enkle, tekstbaserte og universielle hjemmesider. Selv sitter jeg med en tung flashbasert side oppbygd av frames. Over alt ønsker jeg å lage en helproff side. Jeg vil påberope meg å være god med design, men php og tyngre html er jeg noobs på. Er det noen der som vet hvilke programmer jeg kan bruke? Bruker per. idag Namo.. men jeg opplever den som totalt framesavhengig. Skulle jeg bruke tabeller istedetfor måtte jeg bruke copy & paste og kopiere alle endringer over på samtlige sider da de er kloner av hverandre. Frames skifter jo bare ut den siden du vil vise mens linkene består. Skulle ønske det gikk an med tabeller også.. Please help! [ps] <Vet du ikke så klapp heller igjen enn å være "Vis-wannabe"> [/ps] I Dreamweaver så kan du bruke "Template" Og med Template kan du oppdatere sider automatisk uten og endre på hver av dem. Er kanskje dette du vil ha ? Ja det er det også Hm.. har dreamweaver installert.. har bare såvidt begynt å leke med det..
Patience Skrevet 17. juli 2003 Forfatter Skrevet 17. juli 2003 Dreamweaver er alltid et enkelt alternativ hvis man kan det, men det tar en stund å sette seg inn i. Ellers bruker jeg selv et gratisprogram kalt 1stpage2000 (www.evrsoft.com). Tekstbasert koding, men går også an å gjøre enkle funksjoner som å sette inn tabeller (velger høyde og bredde osvosv) og andre elementer. Inneholder også mange javascripts og applets som kan være "kjekt å ha"... Lykke til! Edit: Misforstod litt , var vel ikke helt det svaret du var ute etter. Men såvidt jeg vet går det ikke an å bruke tables "som" frames, uten å kopiere alt innholdet fra side til side. Beklager. Hmm... Ser ut til at det blir dreamweaver. Men hvordan gjør DERE det da? Siden det ikke kan brukes tabeller.. MÅ man kopiere side for side?
funkweb Skrevet 17. juli 2003 Skrevet 17. juli 2003 Hmm... Ser ut til at det blir dreamweaver. Men hvordan gjør DERE det da? Siden det ikke kan brukes tabeller.. MÅ man kopiere side for side? Hva mener du ? forvirra. :o
espenf Skrevet 17. juli 2003 Skrevet 17. juli 2003 Frames skifter jo bare ut den siden du vil vise mens linkene består. Skulle ønske det gikk an med tabeller også.. Jeg bruker SSI (Server Side Include) kombinert med tabeller for å oppnå dette. Lager f.eks menyen i en meny.txt fil, som igjen hentes inn på alle sider. Om jeg skal endre menyen, er det kun ei fil som må redigeres. Kan brukes til andre ting som skal ligge på flere/alle sider på et nettsted.
oblivian Skrevet 17. juli 2003 Skrevet 17. juli 2003 Det er full støtte for tables (og all HTML) i PHP. Blir som vanlig det. Det eneste du må vende deg til er vel å bruke endel ganger pr. side! :wink: Er det litt knotete å komme igang kan du jo hente ned en eller annen ferdig php-engine å se hvordan de har gjort det, type phpBB, postnuke osv... Der er det veldig mye bruk av tables og annen HTML sammen med php.
gspr Skrevet 17. juli 2003 Skrevet 17. juli 2003 Notepad, vim, emacs, mcedit, notetab light, wordpad, kate, NC editor, edit, pico, nano, <...>, og la oss heller ikke glemme Word XP (hvis du lagrer filene i flattekstformat)! Valgmulighetene er overdådige! Det er full støtte for tables (og all HTML) i PHP. Blir som vanlig det. Det der er et veldig rart utsagn, siden PHP kjøres for å generere dataen som webserveren sender ut. Webserveren ser på alt den får fra PHP som tekst, og sender denne teksten videre ut til klienten (browseren til brukeren som laster siden). Webserveren kunne ikke brydd seg mindre om denne dataen inneholdt ordene "møø sa kuen", eller "<html>...". Når det gjelder brukerens browser, kunne den heller ikke brydd seg mindre om det var PHP eller en enorm and som genererte dataen den mottok. PHP er totalt server-side, og klienten får aldri vite at dataen kommer fra PHP.
PlastBox Skrevet 17. juli 2003 Skrevet 17. juli 2003 Jeg bruker <div> og php (include). Editor: PhpCoder Pro, Pure text med fargesyntaxering (eller hvadetnå heter). Dette funker helt fint for meg.
oblivian Skrevet 17. juli 2003 Skrevet 17. juli 2003 Notepad, vim, emacs, mcedit, notetab light, wordpad, kate, NC editor, edit, pico, nano, <...>, og la oss heller ikke glemme Word XP (hvis du lagrer filene i flattekstformat)!Valgmulighetene er overdådige! Det er full støtte for tables (og all HTML) i PHP. Blir som vanlig det. Det der er et veldig rart utsagn, siden PHP kjøres for å generere dataen som webserveren sender ut. Webserveren ser på alt den får fra PHP som tekst, og sender denne teksten videre ut til klienten (browseren til brukeren som laster siden). Webserveren kunne ikke brydd seg mindre om denne dataen inneholdt ordene "møø sa kuen", eller "<html>...". Når det gjelder brukerens browser, kunne den heller ikke brydd seg mindre om det var PHP eller en enorm and som genererte dataen den mottok. PHP er totalt server-side, og klienten får aldri vite at dataen kommer fra PHP. Ja, da skjønner du vel også hva jeg mener. Det er ikke noe problem og outputte tables eller annen html kode via php... For å svare enda en gang på det første spørsmålet. Ja, du kan bruke tables sammen med PHP.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå