Gå til innhold

Spillserier som bør gjenopplives (del 2)


Anbefalte innlegg

Ja, skulle gjerne sett ett nytt DK. For åyeblikket er nok Overlord det nærmeste du kommer. Som er forholdsvis nærme i stil og tema, men er mer ett action spill enn base-bygging/strategi som Dungeon Keeper var. Hadde digget om senere Overlord spill beveget seg mer i retning av DK og la mer vekt på byggingen av slottet.

Endret av Ralzar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, skulle gjerne sett ett nytt DK. For åyeblikket er nok Overlord det nærmeste du kommer. Som er forholdsvis nærme i stil og tema, men er mer ett action spill enn base-bygging/strategi som Dungeon Keeper var. Hadde digget om senere Overlord spill beveget seg mer i retning av DK og la mer vekt på byggingen av slottet.

Eller at EA bare annonserer Dungeon Keeper 3? :D

Hadde vært så utrolig fett.

Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke å forstå hvordan artikkelforfatteren kan elske Lands of Lore 2 og 3 så mye, men syns det første spillet i serien er generisk og forglemmelig. Eneren er jo et fantastisk datarollespill som fremdeles i dag er kjempeartig å spille, og som inneholder masse idéer og konsepter som var høyst originale på den tiden.

 

Oppfølgerne derimot faller i en god del fallgruver. La meg nevne noen:

 

- Plukket du ikke opp den gjenstanden som så unyttig ut for ca halve spillet siden? Synd, for da kan du ikke vinne.

- Skuespillet suger. Basta! Det er rett og slett ikke åpent for debatt.

- Lite målrettet. Eller, sagt på en mer korrekt måte: Meget målrettet, men du vet sjelden hva målene er fordi de er så obskure. Og hvis du ikke vet dem så dør du rimelig fort. Hei på deg Trial & Failure!

- Ødela spillsettingen. For å gjøre et potensielt langt punkt kort, la oss si det på denne måten: I spill nr 3 besøker du et Temple of Nod. Jepp, det fra C&C. Fantasystemning der gitt!

- Grafikken i det første spillet hadde sjarm og personlighet. Grafikken i de to andre spillene lider av for høye ambisjoner i forhold til datidens 3D-teknologi.

- Utforskning er mer slitsomt enn spennende. Det første spillet var fylt til randen med spennende og unike lokaler. Innen jeg var kommet halvveis i #2 var jeg mer enn klar for å bli ferdig med hele greia.

- And more! Husker ærlig talt ikke alle problemene spillene hadde, det er rett og slett for lenge siden. Jeg var en stor fan av det første spillet og gledet meg stort til oppfølgerne, men de skuffet på alle måter. Anmeldere var enige med meg.

Lenke til kommentar
Synes det er mildt sagt snålt at dere etterspør et nytt Elite når vi har X-spillene. På hvilken måte er ikke disse verdige "oppfølgere"? Å spørre etter noe mer komplekst enn disse må være for VELDIG spesielt interesserte, og SÅ fantastisk dypt var ikke Elite heller.

Jeg har ikke spurt etter noe mer komplekst. Er det galt å ønske seg mer enn ett alternativ for åpne romspill (utviklet med konkurransedyktig budsjett)? Eller bare et nytt spill fra en av mennene som faktisk skapte den moderne utgaven av sjangeren?

 

Jeg synes ikke X-spillene er noen fullgod Elite-erstatning. Verdensrommet i Elite-spillene var sømløst, det bestod ikke av små avgrensede sektorer (eller "bokser"), men ett eneste stort univers hvor du fikk total bevegelsesfrihet. I Frontier og First Encounters kunne du dessuten fly ned og utforske/lande på individuelle planeter, noe du ikke kan i X-spillene, hvor planetene bare er pynt.

 

Dette er ikke ment som kritikk av X-spillene. Jeg liker dem godt. Men de hindrer meg ikke i å ønske meg et nytt Elite-spill, uansett hvor snålt det måtte høres ut. :-)

 

Når det gjelder System Shock 2 (eneren har jo etterfølger i toeren), så må Deus Ex sies å definitvt være en verdig "åndelig" oppfølger. Nei, man er ikke ensom på en romstasjon, men det kan bli kjedelig i lengden det også.

Uenig. Deus Ex har elementer som er inspirert av System Shock, men det stiller langt fra tørsten etter en oppfølger. Og Deus Ex er uansett så gammelt at selv om det skulle gjort det, ville det ikke vært relevant for hva jeg ønsker i dag.

 

Jeg klarer ikke å forstå hvordan artikkelforfatteren kan elske Lands of Lore 2 og 3 så mye, men syns det første spillet i serien er generisk og forglemmelig. Eneren er jo et fantastisk datarollespill som fremdeles i dag er kjempeartig å spille, og som inneholder masse idéer og konsepter som var høyst originale på den tiden.

Nå legger du vel noen egne ord i artikkelforfatterens munn her. Jeg skrev aldri at det første spillet var generisk og forglemmelig. Det jeg skrev er at jeg virkelig koste meg med de tredimensjonale og interaktive miljøene i toeren (og til en viss grad treeren). F.eks. hvordan man brukte spark for å tenne fakler og oljedammer, osv. Jeg synes dette var veldig spennende da disse spillene opprinnelig kom ut, og generelt synes jeg spillene var veldig flinke til å skape miljøer som var stemningsfulle og interessante å utforske. Det er uansett min mening. Det hadde vært kjedelig om alle var enige om alt.

 

Jeg har likevel endret teksten noe for å gjøre det klarere at eneren også er et godt spill.

Lenke til kommentar

Jeg elsket NOLF, og angrer som en hund i dag på at jeg var ung og dum og pirat. Har forsøkt å bøte som best jeg kan ved å kjøpe spillet da jeg kom over det i en kurv i en butikk, men det hjelper vel lite.

 

Husker også Under a Killing Moon, når du har kommet ganske langt ut i spillet og du må forbi en vaktrobot i en korridor... Det var vanskelig. Faktisk usikker på om jeg noensinne kom meg lengre enn det.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke spurt etter noe mer komplekst. Er det galt å ønske seg mer enn ett alternativ for åpne romspill (utviklet med konkurransedyktig budsjett)? Eller bare et nytt spill fra en av mennene som faktisk skapte den moderne utgaven av sjangeren?

 

Nei, er jo ikke noe galt i det, men når man etterlyser oppfølgere til spill, så må det vel være fordi det ikke finnes noen reelle alternativer til de som ønsker seg mer av det samme? Jeg mener at X-serien oppfyller dette hvis man ønsker seg mer Elite, til tross for at man ikke kan lande på planeter i X.

Lenke til kommentar

System Shock 2 har jeg spillt igjennom så mange ganger, og det er like bra hver gang. Historien er troverdig, og enormt bra skrevet (om en ikke litt far fetched). Tror jeg må spille dette litt igjen :)

 

Og til han som nevnte PlaneScape: Torment

Det spillet har den beste character storyen jeg noen gang har sett, er ikke måte på hvor engasjert du blir om du tar deg tid til å lese all dialogen som finnes i spillet.

(de som har spilt det en del kjenner igjen avataren min)

 

Kunne også ha tenkt meg en liten snutt om Descent og BattleZone :)

Endret av Brattern
Lenke til kommentar
Nå legger du vel noen egne ord i artikkelforfatterens munn her. Jeg skrev aldri at det første spillet var generisk og forglemmelig. Det jeg skrev er at jeg virkelig koste meg med de tredimensjonale og interaktive miljøene i toeren (og til en viss grad treeren). F.eks. hvordan man brukte spark for å tenne fakler og oljedammer, osv. Jeg synes dette var veldig spennende da disse spillene opprinnelig kom ut, og generelt synes jeg spillene var veldig flinke til å skape miljøer som var stemningsfulle og interessante å utforske. Det er uansett min mening. Det hadde vært kjedelig om alle var enige om alt.

 

Jeg har likevel endret teksten noe for å gjøre det klarere at eneren også er et godt spill.

 

Okei, jeg var vel litt kjapp i svingene der. Reagerte i hovedsak ikke på det som ble sagt (eller ikke sagt) om eneren, men var forbauset over at du likte oppfølgerne så godt, spesielt med tanke på hvor dårlig mottatt de ble på den tiden.

 

Du ga meg i det minste lyst til å spille eneren om igjen, selv om det bare er et par år siden sist. :)

Lenke til kommentar
Ble positivt overrasket over at Midwinter ble nevnt i artikkelen, som jeg nevnte i diskusjon av del 1 av artikkelen! (eller var det fordi jeg nevnte det mon tro...) :)

Hehe, beklager. Som jeg nevnte i tråden til den artikkelen, hadde jeg allerede skrevet størsteparten av del 2 (dvs, alle spillene var på plass, men ikke alle detaljene). Midwinter ble jeg faktisk minnet på i diskusjonstråden til en annen artikkel, nemlig "Spill vi vil se igjen" (http://gamer.no/article.php?articleId=182).

Lenke til kommentar

sier ikke nei til et nytt tex murphy spill.

holder på med overseer for første gang.

vanskelig og få tak i det spillet.

har de to andre spillene også.

merkelig nok så funket ikke overseer på verken win xp eller vista. <_<

men win7 build 7000 tok den uten problemer. :)

 

hadde også vært rått med et nytt street rod spill.

har forsatt street rod 1 og 2 på pcen.

spiller det litt av og til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...