Gå til innhold

psu spørsmål


Anbefalte innlegg

jeg har et 431 watt enermax psu. jeg har en apc bk500ei ups, som gir maks 300 watt ut. pcen er alltid koblet til den, og det funker fett. men her om dagen når strømmen gikk kom overload lampen på med en gang, og pcen ble mistet all strømmen og ble svart. jeg lurer på om en 431 watt psu alltid trekker 431 watt, eller om den kjører på mindre hvis det ikke er behov for det lissom. aner ikke hvor høyt forbruk pcen min har, men det er langt fra 431 hvertfall.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, en 431W Enermax psu vil ikke trekke 431W konstant, dette er bare ca maks load du kan ha på den. Ved 'lettere' bruk som surfing ol. vil forbruket blir en god del lavere.

 

Du må riktignok tenke på at selv om pcn din bruker f. eks. 200W så må strømforsyninga trekke mer enn 200W for å lage såpass effekt, pga at strømforsyninger generelt sett ligger på 70%-80% effektivitet. Så hvis du drev på med spilling eller annet krevende kan du fort ha havnet over maks output på UPSn din. På et par UPS så kan du lage en egen strømprofil som automatisk klokker ned pcn når pcn går på strøm, noe som effektivt hindrer overload.

Lenke til kommentar

Når strømmen plutselig kommer tilbake, og spes når batterikapasitet er lav, så kan det bli problemer.

Hvis dette kombineres med en 'tynn' kurs', så vil lasten som genereres når både UPS og PSU skal lades opp igjen, forårsake spenningsfall på kursen.

Dette gir igjen da lavere input på UPS og dermed en lavere terskel for overload.

I værste fall får du en jo-jo effekt da ladingen senker spenningen,-UPS går i overload/Slutter å lade, for så å slå inn igjen.

 

Kan unngås ved å legge UPS på en god kurs med f.eks 16A, kortere lengde, uten andre store apparater tilkoblet (Varmeovner, laserskrivere osv) eller rett og slett skru av skjermen før UPS starter igjen.

 

Husk også å velge riktig UPS. F.eks en APC BackUPS500 gir ikke 500W :)

 

[Edit: påfyll]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...