Gå til innhold

Program for å prøve seg i C++


Gjest Slettet+8974asdfnb

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+8974asdfnb

Hei!

 

Jeg har funnet ut at jeg skal begynne på NITH høsten 2010, og derfor fant jeg ut at jeg ville prøve meg litt i C++ for å "forberede" meg litt. Så nå har jeg funnet en del leksjoner på nett over hvordan man lager enkle programmer, men det står ingenting på noen av sidene hva slags programmer man kan bruke. Så er det noen som vet om et brukbart gratis program for C++-programmering?

 

(Vet ikke om jeg plasserte det her i helt riktig underforum, men det er jo tenkt for spillutvikling, på lang sikt)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må bare gjenta det wildex999 sa: Bruk Visual Studio. Det er helt uten sidestykke, og det er absolutt ingen grunn til å velge noe annet (selv ikke om du bruker Linux eller lignende. Da bør du installere Windows ved siden av, om så bare for Visual Studio). Programmering i C++ vil aldri bli enkelt, men Visual Studio gjør det i det minste langt mer oversiktlig, og gir deg tilgang til svært gode verktøy for å spore opp bugs og minnelekkasjer.

Lenke til kommentar

eclipse og visual studio er gode verktøy hvis du kan programmere og skal programmere raskt. Men for å lære programmering anbefaler jeg heller å bruke litt enklere verktøy der du faktisk må skrive all koden selv. Mitt tips til deg er notepad++ som støtter disse språkene:

C C++ Java C# XML HTML

PHP CSS makefile ASCII art (.nfo) doxygen ini file

batch file Javascript ASP VB/VBS SQL Objective-C

RC resource file Pascal Perl Python Lua TeX

TCL Assembler Ruby Lisp Scheme Properties

Diff Smalltalk Postscript VHDL Ada Caml

AutoIt KiXtart Matlab Verilog Haskell InnoSetup

CMake YAML

 

Men har heller ingen automasjon, slik at du blir nødt til å skrive alt for hånd. Så får du heller finne deg ett annet program som tillater å kompilere koden din i tillegg. Kompilatorer finner du overalt, bare søk på c++ compilator

Endret av Blåbær
Lenke til kommentar
eclipse og visual studio er gode verktøy hvis du kan programmere og skal programmere raskt. Men for å lære programmering anbefaler jeg heller å bruke litt enklere verktøy der du faktisk må skrive all koden selv. Mitt tips til deg er notepad++

Men har heller ingen automasjon, slik at du blir nødt til å skrive alt for hånd. Så får du heller finne deg ett annet program som tillater å kompilere koden din i tillegg.

 

dette er veldig viktig ja :) beste forslaget i tråden vil jeg si.

Lenke til kommentar
Men har heller ingen automasjon, slik at du blir nødt til å skrive alt for hånd. Så får du heller finne deg ett annet program som tillater å kompilere koden din i tillegg. Kompilatorer finner du overalt, bare søk på c++ compilator

 

Ærlig talt syns jeg dette er et meningsløst forslag. Det blir som å fortelle noen at "Hvis du skal lære deg Photoshop, så bør du begynne med MS Paint slik at du faktisk må gjøre alt selv."

 

Visual C++ skriver uansett ikke kode for deg. Den hjelper deg med å finne frem i store kodemengder ved å søke på funksjonsnavn mens du skriver, men dette er ikke det samme som å si at den programmerer for deg. Hvis du skal søke jobb i et firma og skryter av at du kan kode uten å bruke Visual Studio, så er sjansen veldig liten for at de blir imponert (trolig blir de misfornøyde, da de i de fleste tilfeller foretrekker folk med erfaring i Visual Studio).

 

Du blir ingen dårligere programmerer av å bruke Visual C++. Tvert imot, programmet hjelper deg bli oppmerksom på ting du kanskje ellers aldri ville oppdaget, slik som minnelekkasjer og bruk av utdaterte funksjoner og klasser. Dessuten får du tilgang til en fantastisk debugger som lar deg se hva som skjer i applikasjonenene dine linje for linje, og dette er helt uvurderlig når du skal lære deg hva kodelinjene dine faktisk gjør når de blir utført.

 

Ikke gjør ting vanskeligere for deg selv. Du lærer deg bare uvaner på den måten.

Lenke til kommentar

Jeg vil sterkt anbefale å installere Visual Assist X sammen med Visual Studio. Det gir deg helt insanely god code-completion i c++. Den innebyggede i visual studio suger helsikens hardt på c++ kode.

 

Hvis du trenger et GUI bibliotek etterhvert som du blir lei av å skrive konsoll-applikasjoner foreslår jeg QT fra det norske firmaet TrollTech.

 

Gui applikasjoner gir mye mer motivasjon til å lage fler programmer.

 

EDIT: Enig med TiLT.

Husker på NITH at alle satt med et lusent Java IDE i starten for å bedre "skjønne" ting. Mens jeg raste avgårde med Eclipse

som hadde code completion og røde streker under kompileringsfeil. Resultatet var at jeg fikk kodet mange flere øvelser enn dem, og slapp å fikle med irrelevant knoting.

 

 

Når vi er inne på Eclipse, så er det også en ok c++ editor, men har ingen innebygget c++ kompilator og er litt mer stress å sette opp.

Endret av Nailer
Lenke til kommentar
Men har heller ingen automasjon, slik at du blir nødt til å skrive alt for hånd. Så får du heller finne deg ett annet program som tillater å kompilere koden din i tillegg. Kompilatorer finner du overalt, bare søk på c++ compilator

 

Ærlig talt syns jeg dette er et meningsløst forslag. Det blir som å fortelle noen at "Hvis du skal lære deg Photoshop, så bør du begynne med MS Paint slik at du faktisk må gjøre alt selv."

 

Visual C++ skriver uansett ikke kode for deg. Den hjelper deg med å finne frem i store kodemengder ved å søke på funksjonsnavn mens du skriver, men dette er ikke det samme som å si at den programmerer for deg. Hvis du skal søke jobb i et firma og skryter av at du kan kode uten å bruke Visual Studio, så er sjansen veldig liten for at de blir imponert (trolig blir de misfornøyde, da de i de fleste tilfeller foretrekker folk med erfaring i Visual Studio).

 

Du blir ingen dårligere programmerer av å bruke Visual C++. Tvert imot, programmet hjelper deg bli oppmerksom på ting du kanskje ellers aldri ville oppdaget, slik som minnelekkasjer og bruk av utdaterte funksjoner og klasser. Dessuten får du tilgang til en fantastisk debugger som lar deg se hva som skjer i applikasjonenene dine linje for linje, og dette er helt uvurderlig når du skal lære deg hva kodelinjene dine faktisk gjør når de blir utført.

 

Ikke gjør ting vanskeligere for deg selv. Du lærer deg bare uvaner på den måten.

 

Dette stemmer når du begynner å få litt peiling, men i starten er det veldig greit å begynne med notepad eller lignende, rett og slett fordi da får du fokusert på å skjønne koden, og ikke alt stuffet i IDEet. På NITH begynte vi med notepad, syntes det var veldig greit, lærte meg godt ting som IDEet gjør for deg, noe som førte til at jeg visste nøyaktig det jeg måtte gjøre for å svare på oppgavene vi fikk på eksamen.

Du har helt rett at du ikke bør fortsette med notepad eller annet lignende, men det er et godt utganspunkt så du lærer deg ting som du tar for gitt når du sitter med VS2008 (lære deg å lete på nettet for eksempel, huske funksjonsnavn, struktur på filer, inclusion guard (c++)) Til slutt: Du vet aldri hvordan IDE du kommer over der du skal jobbe, så det beste er å prøve alt mulig :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8974asdfnb

Tusen takk for svar! :)

 

Eneste problemet mitt nå er at jeg sitter hjemme hos foreldrene mine hele ferien med en skole-laptop uten admin, og får ikke tilgang til min egen stasjonære før neste uke :/

 

Men, men. Den som venter på noe godt...?

Lenke til kommentar
Men har heller ingen automasjon, slik at du blir nødt til å skrive alt for hånd. Så får du heller finne deg ett annet program som tillater å kompilere koden din i tillegg. Kompilatorer finner du overalt, bare søk på c++ compilator

 

Ærlig talt syns jeg dette er et meningsløst forslag. Det blir som å fortelle noen at "Hvis du skal lære deg Photoshop, så bør du begynne med MS Paint slik at du faktisk må gjøre alt selv."

 

Visual C++ skriver uansett ikke kode for deg. Den hjelper deg med å finne frem i store kodemengder ved å søke på funksjonsnavn mens du skriver, men dette er ikke det samme som å si at den programmerer for deg. Hvis du skal søke jobb i et firma og skryter av at du kan kode uten å bruke Visual Studio, så er sjansen veldig liten for at de blir imponert (trolig blir de misfornøyde, da de i de fleste tilfeller foretrekker folk med erfaring i Visual Studio).

 

Du blir ingen dårligere programmerer av å bruke Visual C++. Tvert imot, programmet hjelper deg bli oppmerksom på ting du kanskje ellers aldri ville oppdaget, slik som minnelekkasjer og bruk av utdaterte funksjoner og klasser. Dessuten får du tilgang til en fantastisk debugger som lar deg se hva som skjer i applikasjonenene dine linje for linje, og dette er helt uvurderlig når du skal lære deg hva kodelinjene dine faktisk gjør når de blir utført.

 

Ikke gjør ting vanskeligere for deg selv. Du lærer deg bare uvaner på den måten.

 

Dette stemmer når du begynner å få litt peiling, men i starten er det veldig greit å begynne med notepad eller lignende, rett og slett fordi da får du fokusert på å skjønne koden, og ikke alt stuffet i IDEet. På NITH begynte vi med notepad, syntes det var veldig greit, lærte meg godt ting som IDEet gjør for deg, noe som førte til at jeg visste nøyaktig det jeg måtte gjøre for å svare på oppgavene vi fikk på eksamen.

Du har helt rett at du ikke bør fortsette med notepad eller annet lignende, men det er et godt utganspunkt så du lærer deg ting som du tar for gitt når du sitter med VS2008 (lære deg å lete på nettet for eksempel, huske funksjonsnavn, struktur på filer, inclusion guard (c++)) Til slutt: Du vet aldri hvordan IDE du kommer over der du skal jobbe, så det beste er å prøve alt mulig :)

 

Hmm. Med et skikkelig IDE fra starten av får du kodet mer. Jo mer du koder jo flinkere blir du. Dessuten blir man lett frustrert hvis det går sakte.

c++ har dessuten en veldig begrenset innebygget funksjonalitet, og det meste i STL(standard template library) brukes på samme måte.

 

På NITH første året satt de andre og fiklet med oppgaver i BlueJ mens jeg skrev spill i Eclipse.

Mens de andre slet med syntaxfeil slet jeg med semantikkfeil. Syntaxen får du inn til slutt uansett, det er bedre å lære seg semantikken så tidlig som mulig.

 

Du vet aldri hvordan IDE du kommer over der du skal jobbe, så det beste er å prøve alt mulig

 

Når du begynner å jobbe velger du hvilket IDE du vil, med mindre bedriften managment i bedriften har hjernesvikt.

Dessuten er de 3 store IDE'ene i c++ Visual Studio, Eclipse og Emacs. De to siste brukes mest av linux-utviklere.

 

 

@marza: Husk at det er Java første året på NITH. Hvis du blir god med progging før du begynner, så husk å utnytte tiden på skolen til å lage noen fete prosjekter. Du kommer nemlig til å kjede rumpen av deg en god stund :p

Alle burde egentlig prøvd litt progging før de begynner på NITH. Det er nemlig en hel haug som begynner og finner ut at de syns programmering er drittkjedelig. OOPSIEDAISY der sløste de 100 000 kroner og 2 år før de fant ut at de ikke likte fagene.

Endret av Nailer
Lenke til kommentar

@marza: Husk at det er Java første året på NITH. Hvis du blir god med progging før du begynner, så husk å utnytte tiden på skolen til å lage noen fete prosjekter. Du kommer nemlig til å kjede rumpen av deg en god stund :p

Alle burde egentlig prøvd litt progging før de begynner på NITH. Det er nemlig en hel haug som begynner og finner ut at de syns programmering er drittkjedelig. OOPSIEDAISY der sløste de 100 000 kroner og 2 år før de fant ut at de ikke likte fagene.

 

Dette er et ekstremt godt råd ja :)

Og når det gjelder at du satt og skrev spill i eclipse imens folk satt og knota med blueJ, så vet jeg ikke helt om det blir riktig å sammenligne. Da det er åpenbart at du har ett annerledes nivå enn de fleste som begynner på skolen. Har selv vært veileder for første klasse i programmering, og merker stor forskjell på kunnskapene til de som først begynte med notepad, og de som lasted ned eclipse og brukte masse av tiden på å finne ut hvordan det funket før de faktisk fikk gjort noe. Legg merke til at jeg prater om de som ikke har noen erfaring med kode fra før, ikke de som kan 1-3 språk og har holdt på siden de gikk på ungdomskolen

Men uansett så tror jeg ikke jeg skal diskutere mer på dette, er ikke så veldig stor forskjell på mengingene våre tror jeg, så er vel teit av meg å fortsette med maset mitt :)

Lenke til kommentar

Hoppsann. Ikke for å hijacke tråden din, men syntes det kom fram en del kloke ord her. Tror jeg skal søke meg inn på NITH selv til neste år. Men klarer ikke å bestemme meg for om jeg skal velge spillprogrammering eller vanlig programmering.

 

Og når det gjelder programmering vet jeg ikke hvor jeg skal starte. Jeg er ganske dreven på HTML/CSS og kan litt PHP, ville C++ vært et naturlig steg videre? Hvordan er syntaxen i forhold? Og hva med java/javascript?

Lenke til kommentar
@marza: Husk at det er Java første året på NITH. Hvis du blir god med progging før du begynner, så husk å utnytte tiden på skolen til å lage noen fete prosjekter. Du kommer nemlig til å kjede rumpen av deg en god stund :p

Alle burde egentlig prøvd litt progging før de begynner på NITH. Det er nemlig en hel haug som begynner og finner ut at de syns programmering er drittkjedelig. OOPSIEDAISY der sløste de 100 000 kroner og 2 år før de fant ut at de ikke likte fagene.

 

Dette er et ekstremt godt råd ja :)

Og når det gjelder at du satt og skrev spill i eclipse imens folk satt og knota med blueJ, så vet jeg ikke helt om det blir riktig å sammenligne. Da det er åpenbart at du har ett annerledes nivå enn de fleste som begynner på skolen. Har selv vært veileder for første klasse i programmering, og merker stor forskjell på kunnskapene til de som først begynte med notepad, og de som lasted ned eclipse og brukte masse av tiden på å finne ut hvordan det funket før de faktisk fikk gjort noe. Legg merke til at jeg prater om de som ikke har noen erfaring med kode fra før, ikke de som kan 1-3 språk og har holdt på siden de gikk på ungdomskolen

Men uansett så tror jeg ikke jeg skal diskutere mer på dette, er ikke så veldig stor forskjell på mengingene våre tror jeg, så er vel teit av meg å fortsette med maset mitt :)

 

Vil bare få sagt at jeg begynte fra scratch jeg også. Hadde ikke rørt programmering før jeg begynte der. Var også veileder for førsteåringer. Merket ingenting til at folk stresset med å få eclipse til å virke. Jeg merket heller at folk ble mer motivert, og sa: "Dæven, at vi ikke gjorde dette før" eller noe slikt. Anywhoes, code completion i c++ er ikke like heftig som i Java, og blir ikke en like stor krykke.

 

@Habitats:

Syntaxen i c++ er litt knotete i forhold til PHP og Java, men det du lærer om manuell minnehåndtering i C++ er verdifullt å ta med videre. Dessuten, lærer du deg c++ plukker du opp de andre språkene easy as pie.

 

Hvis du syns steget er for stort, kan du begynne med java eller C# som har automatisk minnehåndtering.

Av java og C# vil jeg anbefale deg C# hvis du ikke absolutt vil kode cross-platform programmer. Det at det er superenkelt å lage gui i C# gjør også dette språket et herlig newbie språk hvor du kan lage paneler til den store gullmedaljen. Noe som igjen øker motivasjonen betraktelig.

Endret av Nailer
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8974asdfnb
Hoppsann. Ikke for å hijacke tråden din, men syntes det kom fram en del kloke ord her. Tror jeg skal søke meg inn på NITH selv til neste år. Men klarer ikke å bestemme meg for om jeg skal velge spillprogrammering eller vanlig programmering.

 

Sånn som jeg har forstått det, så er det egentlig ikke så nøye hva du velger første året, fordi det er et felles år for alle linjene, og du kan bytte over til noe helt annet året etter hvis du vil det. Tror jeg skal velge spillprogrammering første året, fordi jeg står mellom det, programmering eller spilldesign, og det virker som spillprog ligger et sted midt i mellom de tre. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...