Gå til innhold

Topp 5 favorittfilmer!


Huffern

Anbefalte innlegg

Vanskelig å komme på sånn i farta egentlig, men får vel prøve.

 

1. Band Of Brothers (Vet det er en mini-serie, men er så sykt bra at den bare MÅ få førsteplass uansett)

2. Halloween

3. Ringenes Herre triologien

4. Big Fish

5. Die Hard 1-4

 

De 2 siste var veldig harde, da det var ganske mange som kriga om plassen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Eternal Sunshine of the Spotless Mind

Hva kan man egentlig si om denne filmen annet enn at den er surrelaistisk, tankevekkende og rørende. Den formidler et budskap som er verdt å få med seg, og gjør dette på en glimrende måte. Historien fortelles på en spennende, om kanskje litt forvirrende, måte. Men det har sin grunn i filmens handling. Jim Carrey gjør kanskje sin beste skuespillerprestasjon i filmen, og det alene gjør filmen verdt å se. Han beviser med denne filmen at han evner å spille i annet enn komedier.

 

2. Donnie Darko

Donnie Darko er med tiden blitt en kultfilm, og med god grunn. Alt fra skuespillerprestasjoner til musikk og spesialeffekter er gjennomført på en ufattelig god måte. Jake Gyllenhaal gjør en strålende tolkning av rollefiguren Donnie Darko, og resten av skuespillerne spiller godt de også. Historien i filmen er både spennende, rørende og litt surrealistisk. Filmen ligger med andre ord i samme bane som Eternal Sunshine...

 

3. Equilibrium

Det er nok mange som ikke har hørt om denne filmen, til tross for at det er en av de bedre actionfilmene som er kommet ut det siste tiåret. Filmen handler om en verden i framtiden der en gruppe mennesker har funnet ut at følelser er roten til alt ondt, og opprettet en diktaturisk stat, der innbyggerne går på et kjemisk stoff som motvirker menneskelige følelser. Ikke alle menneskene likte dette, og lever nå som opprørere. Enkelt lever også blant de følelsesløse der de gjør alt for ikke å bli oppdaget. Historien er kanskje ikke den mest gjennomførte, men den er interessant nok til å sette bakteppet for litt reinspikka action-morro. For de som har opparbeidet seg sansen for Christian Bale etter Batman-filmene er denne filmen desto mer severdig.

 

4. Lord of the Rings: Fellowship of the Ring

Det er ikke til å komme unna at en stor andel av favorittfilm-listene inneholder denne eller en av de andre Ringenes Herre-filmene. Men det er jo også med god grunn. For med Ringenes Herre-filmene ble et av verdens mest fantastiske fantasy-eventyr visualisert. Frodo, Aragorn, Legolas, Gandalf og resten av gjengen fikk stemmer og personlighet. Joda, vi hadde nok alle brukt fantasien til å skape dette allerede når vi leste boken. Men det å faktisk få se eventyret på tv-skjermen var stort. Skuespiller-prestasjonene var ikke helt på topp, men gode nok. Det var nok spesialeffektene og det visuelle som virkelig overbeviste. En genistrek å filme Ringenes Herre-filmene på New Zealand.

 

5. Mr. Smith Goes to Washington

Dette er en gammel klassiker fra 1939. Filmen handler om hvordan en leder for en speidergruppe blir utnevnt til å delta i senatet. Han er naiv og ideologisk, men finner tidsnok ut av korrupsjonen og manglene i det politiske systemet. Men han gir seg ikke og kjemper for speiderenes sak, noe som fører til at han havner i konflikt med statens politiske overhode. Det hele setter igang en korrupt prosess. Skal ikke si mer enn at dette er en film alle burde se. Ikke bare er skuespillerprestasjonene utmerket, historien er rørende og budskapet svært viktig.

Endret av Snorre
Lenke til kommentar
3. Equilibrium

Det er nok mange som ikke har hørt om denne filmen, til tross for at det er en av de bedre actionfilmene som er kommet ut det siste tiåret. Filmen handler om en verden i framtiden der en gruppe mennesker har funnet ut at følelser er roten til alt ondt, og opprettet en diktaturisk stat, der innbyggerne går på et kjemisk stoff som motvirker menneskelige følelser. Ikke alle menneskene likte dette, og lever nå som opprørere. Enkelt lever også blant de følelsesløse der de gjør alt for ikke å bli oppdaget. Historien er kanskje ikke den mest gjennomførte, men den er interessant nok til å sette bakteppet for litt reinspikka action-morro. For de som har opparbeidet seg sansen for Christian Bale etter Batman-filmene er denne filmen desto mer severdig.

 

Jeg har bestilt den fra play.com nå på bluray, så er veldig spent på den.

 

Ellers må jeg si det er vanskelig å si en topp 5, det er sikkert kanskje noen som burde bli vurdert der som jeg har glemt også. Men kan jo sette opp en liste for å bare nevne noen av de jeg synes er veldig bra.

 

Lord of the rings

 

28 days later/28 weeks later

 

The last samurai

 

I am legend

 

Braveheart

 

Vil ikke nummerere de ;) Og er jo så mye annet man skulle nevnt.

Lenke til kommentar
1.Pulp Fiction

2.Gudfaderen-trilogien

3.Mafiabrødre

4.Dark Knight

5.Scarface

Jeg har ikke veldig mange filmer i samlingen min, men jeg har tilfeldigvis alle disse som du nevner her, og det kunne godt å ha vært min egen topp5-liste. Det er egentlig vanskelig å rangere filmer, men jeg får lage en liste over fem jeg liker veldig godt, og da lar jeg en trilogi telle som én.

 

1. Pulp Fiction

2. Godfather-trilogien

3. Groundhog day

4. Jason Bourne (de tre som så langt har kommet ut)

5. Sin City

Lenke til kommentar

1. Fight Cub

2. Saw

3. American History X

4. Sin City

5. Seven

 

Agh! Vanskeleg! Men trur dette er topp 5 lista mi.

Filmar rett under i lista er:

 

- Pulp Fiction

- Trainspotting

- The Dark Knight

- Snatch

- The Silence of the Lambs

- City of God

- Reservoir Dogs

 

Det er ikkje mykje som skiller top 5 og alle dei andre under ;)

Endret av Bikkebakke
Lenke til kommentar

1. Schindler's List

2. Forrest Gump

3. The Matrix

4. Lucky Number Slevin

5. The Green Mile

 

Ellers er det mange filmer som lik så godt kunne ha kommet med på denne listen, men Schindler's liste troner helt klart på toppen. Rart at ingen andre har tatt med den. Ellers så kunne jeg jo i alle fall nevt The Godfather trilogien, Star Wars filmene, Lord of the Rings filmene osv...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349

1. The Shawshank Redemption

2. Forrest Gump

3. The Green Mile

4. the Usual Suspects

5. Pulp Fiction

Ellers:

6. Requiem On A Dream

7. Full Metal Jacket

8. Black Hawk Down

9. The Dark Knight

10. Se7en

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...