Gå til innhold

Vi som er interessert i romfart, verdensrommet, liv på andre planeter osv...


Anbefalte innlegg

Litt off topic, men noen som har testet World Wide telescope fra Microsoft. Den er utrolig bra. Hadde tilfeldigvis Xbox kontrolleren koblet til pcen og stjernetitting ble utrolig artig med gamepad.

 

http://www.worldwidetelescope.org/Home.aspx

 

Interessangt :)

Skal teste ut med min xbox kontroll også.

WorldWide Telescope (WWT) enables your computer to function as a virtual telescope, bringing together imagery from the best ground and space-based telescopes in the world. Experience narrated guided tours from astronomers and educators featuring interesting places in the sky.

 

Nye nyheter:

Galaxy has 'billions of Earths'

http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/7891132.stm

post-104-1095011625_thumb.jpg

There could be one hundred billion Earth-like planets in our galaxy, a US conference has heard.

 

Dr Alan Boss of the Carnegie Institution of Science said many of these worlds could be inhabited by simple lifeforms.

 

He was speaking at the annual meeting of the American Association for the Advancement of Science in Chicago.

 

So far, telescopes have been able to detect just over 300 planets outside our Solar System.

 

Very few of these would be capable of supporting life, however. Most are gas giants like our Jupiter; and many orbit so close to their parent stars that any microbes would have to survive roasting temperatures.

 

But, based on the limited numbers of planets found so far, Dr Boss has estimated that each Sun-like star has on average one "Earth-like" planet.

 

This simple calculation means there would be huge numbers capable of supporting life.

 

"Not only are they probably habitable but they probably are also going to be inhabited," Dr Boss told BBC News. "But I think that most likely the nearby 'Earths' are going to be inhabited with things which are perhaps more common to what Earth was like three or four billion years ago." That means bacterial lifeforms.

 

Dr Boss estimates that Nasa's Kepler mission, due for launch in March, should begin finding some of these Earth-like planets within the next few years.

 

Recent work at Edinburgh University tried to quantify how many intelligent civilisations might be out there. The research suggested there could be thousands of them.

 

 

Er alltid gøy når de popper ut med slikt. Får en til drømme...

Endret av Gnomkraft
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hentet fra Slashdot

http://science.slashdot.org/science/09/02/17/0041251.shtml

 

Earth-Like Planets In Our Neighborhood

goran72 sends in a story out of the Chicago AAAS meeting contending that Earth-like planets with life-sustaining conditions may be spinning around stars in our galactic neighborhood — we just haven't found them yet. "'So I think there is a very good chance that we will find some Earth-like planets within 10, 20 or 30 light years of the Sun,' astrophysicist [Alan Boss]... told his AAAS colleagues meeting here since Thursday. ... The images from those new planets, he added, should identify 'light from their atmosphere and tell us if they have perhaps methane and oxygen. That will be pretty strong proof they are not only habitable but actually are inhabited. I am not talking about a planet with intelligence on it. I simply say if you have a habitable world. ... Sitting there, with the right temperature with water for a billion years, something is going to come out of it. At least we will have microbes,' said Boss."

Også en interessang diskusjon mellom brukerene av siden lengre nedover i linken over :)

 

 

An image of a gigantic galaxy, seen through the Hubble Space Telescope

 

Hele artikkelen kan leses her:

http://www.google.com/hostednews/afp/artic...lZ6TLCFOXvhq8LQ

Endret av Gnomkraft
Lenke til kommentar

Utviklingen går da alltids fremover heldigvis.

 

Når vi får bygd en romheis og kan frakte opp byggemateialer i stor skala da vil ting virkelig begynne å røre på seg der ute :)

 

Så langt unna til å gjøre dette byggverket til en realitet er vi heller ikke kan det virke som :)

 

De siste nyhetene anngående dette finner jeg i denne bloggen:

http://www.spaceelevatorblog.com/

Endret av Gnomkraft
Lenke til kommentar
Noen som slår meg? Jeg har eget teleskop stående på rommet :D

 

Jeg har har to, et gammelt og et nytt. Det nye står på rommet nå. Beat that.

 

Tips: IKKE se på sola i teleskop, uansett hvor fristende det måtte være <_<

 

Sjansen for at vi er alene i universet er svært liten, problemet er bare at vi ikke oppdager andre pga. dårlig teknologi.

 

Jeg lurer på om noen av de andre har oppdaget hverandre?

 

Tenk om det er vi som blir oppdaget først da? Tenk om de studerer oss langt bortefra nå og vurderer hvordan de skal oppnå kontakt?

 

Har tenkt på dette selv, men om de har lagt merke til de mange "Alien-Invasion"-filmene vi har, og hva vi ville gjort hvis de landet, tror jeg de tenker seg om to ganger. Jeg ville sendt en melding til NASA først, som formidlet budskapet vidre og gjorde oss "prepared".

Endret av ShampooMacTavish
Lenke til kommentar
Er ikke noen som vet om noen interessant dokumentarer ang verdensrommet som er litt bedre enn den gjennomsnittlige Discovery-dokumentaren kl 8 på Søndager :rolleyes: Helst ikke på YouTube, heller DVD.

 

Den cosmos-serien med carl sagan fra 80-tallet inneholder vel en de verdensromgreier, tror jeg? (blant en del andre ting, men fyren var jo astronom) Eneste jeg kommer på nå. Er jo gammelt, men tror det skal være verdt å se :)

Endret av Paddehatt
Lenke til kommentar

NASA utvikler for ttiden et MMO med navnet Astronaut: Moon, Mars and Beyond.

 

Big Download is running an article with details and screenshots from the MMO under development by NASA. The game makes use of Unreal Engine 3, and it's titled Astronaut: Moon, Mars and Beyond. A demo is planned for later this year, and in 2010 they expect "the first episodic installment of the game" to come out. Jerry Heneghan, founder and CEO of Virtual Heroes, described it thus: "This game is going to be a fresh look at the future circa about 2035. ... The core of the gameplay is going to be people building up their characters and as you move forward, you will have more options unlock with new places to go, new equipment to use and new things to do. We are not so much focused on interstellar flight and all that entails... the gameplay is actually about being in a habitat on a planetary surface and doing things like mining Helium-3 for fuel, operating a hydroponics facility to grow plants and create oxygen and operating robots and vehicles."

 

Det ser litt stivt ut synest jeg :rolleyes: Og dette kjører på UE3? :p

 

post-73-1095263418_thumb.gif

Flere skjermbilder her:

http://news.bigdownload.com/photos/astrona...beyond/1378411/

Lenke til kommentar

Diskuterte dette får et pr dager sia med en fyr, og han nektet for at det kanskje kunne finens liv i rommet, bortsett fra oss. Det sa han var en helt latterlig tanke :rolleyes: Jeg er 99.9999% sikker på at det finnes liv i rommet. Jeg sa også til han at vi er romvesener, men det var vi visst heller ikke :huh:

Lenke til kommentar

Hah, ja man er ikke helt klok hvis man tror vi er de eneste levende skapningene i universet, hva med delfinene, eller grantreet? :p

 

Jeg lurer på hvem som lager kornsirkler? Er det mennesker med for lite å gjøre? En eller annen mystisk energi? Eller kanskje noen fra en annen planet?

Husker jeg så et norskprodusert? program om dette for en tid tilbake. Var faktisk veldig spennende dokumentar, og jeg må innrømme at jeg ble litt overbevist at inteligentliv stod bak det, og tenker da ikke på mennesker. :blush:

Endret av Konamixx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...