Gå til innhold

Nybegynnerguiden for Morrowind


Anbefalte innlegg

Ja, så har du endelig kjøpt deg dette fantastiske spillet (på tide!), og lurer fælt på hva du nå sitter i hendene med. Du starter opp, klikker "New Game", ser introen og finner deg selv stående i kjelleren til et skip sammen med en merkelig grønn-blå fyr. Du går opp, møter noen personer, og plutselig skal du velge rase. "Hva? Rase? Jammen... Hva skal jeg velge?" Og det blir ikke bedre - et minutt senere må du velge "skills" og "attributes" og det som verre er. "Hva i... Jammenjammen!" sier du kanskje.

 

Vel, frykt ikke - denne tråden er her for å hjelpe deg. Her vil jeg ta for meg alt en nybegynner trenger å vite om det å lage en karakter, og jeg skal selvfølgelig forklare alle begrepene jeg bruker. Jeg har inkludert en liste over begreper en ekte Morrowind-er bør kunne.

 

Men først - la meg få presisere, klart og tydelig, at dette ikke er en dyptgående FAQ. Denne guiden er ment å hjelpe nybegynnere på vei i Morrowind.

 

Å bygge en god karakter er som å stemme en gitar - alt må være stemme overens, men når du har gjort det noen ganger er det ikke så vanskelig.

 

Installasjon - VIKTIG

 

Hvis du skal installere Morrowind med de to ekspansjonspakkene (Tribunal og Bloodmoon), så MÅ du installere dem i rekkefølgen Morrowind -> Tribunal -> Bloodmoon, ellers vil ikke spille virke som det skal.

 

Viktige begreper og forkortelser

 

Character: Karakter, som det heter på godt norsk, er betegnelsen på figurer i spillet. Begrepet omfatter egentlig både deg og alle andre i spillet, men blir mest brukt om deg.

Fatigue: Dette er hvor "sliten" du er. Jo mer sliten du er, jo mindre sjanse er det for å treffe det du angriper. Ikke bry deg om at den går ned mye i starten når du løper - alternativet (å gå) er enda verre.

Level: Nivået ditt. Du begynner på nivå 1, maksnivå er 100 (det tar laaang tid å komme der ;) ).

Magicka: Tilsvarende det som mange andre spill kaller "mana". Dette er dine magiske krefter - de tømmes når du bruker magi, og når du går tom, så kan du ikke bruke mer magi. Du må da "fylle på" igjen enten ved å hvile deg eller ved å drikke en magisk drikk (potion).

Melee: Dette er nærkamp, med andre ord sverd, klubber etc.

NPC: NPC står for Non-Player Character, og omfatter alle karakterer i spillet som du ikke styrer.

PC: Nei, dette står ikke for Personal Computer (ok, kanskje det gjør det, men ikke her). Det står for Player Character, og er enkelt og greit deg. Dette er ikke det mest brukte uttrykket, og vanligvis brukes andre begreper, som "deg". Hvorfor gjøre det så vanskelig? :)

Potion: Magiske drikker. Du kan kjøpe dem, eller du kan lage selv hvis du er god nok til det og har det riktige utstyret. De kan gjøre alt fra å helbrede deg til å hjelpe deg å fly.

Skills: Ferdigheter. En ferdighet kan for eksempel være Armorer, Long Blade eller Destruction, og sier noe om hvor god du er i det (her: fikse våpen, bruke lange sverd eller bruke ødeleggende magi).

Spell: Magi; en magisk handling. Kan være alt ifra å få deg til å fly til å helbrede deg eller gi deg mektige våpen.

 

Lage karakter

 

 

Navn

 

Nå som du har noen viktige begrep inne, la oss komme til moroa/forvirringen. Det første du må velge i spillet er navnet ditt. Dette navnet går ikke an å endre etter du er ferdig å lage karakteren din (bortsett fra med konsollen, som ikke er å anbefale), så velg et som passer deg og hvordan du har tenkt å spille. Vet du ikke hvordan du har tenkt å spille? Gjør ingenting, bare les videre. Du blir bedt om å sjekke at all informasjonen (navn, rase, ferdigheter, osv.) du har oppgitt er korrekt før du begynner spillet på ordentlig, så du kan faktisk endre det hvis du ser at det ikke passer til karakteren din.

 

 

Hva vil du spille som?

 

Jeg tar dette tidlig nå, for resten av dine valg vil avhenge i stor grad av hva du vil spille som. Det er tre måter å spille spillet på (du kan også blande hvis du vil), og her følger korte beskrivelser:

 

Kriger: Vanskelighetsgrad: Lett. Anbefalt for de fleste nybegynnere (man bør ihvertrfall starte med en slik en, du kan ha så mange karakterer du vil). De er lette å levle opp. Du vil i stor grad bruke våpen og gjerne skjold, og lite magi.

Tyv: Vanskelighetsgrad: Middels. Kan være gøy å spille, men skal du være en ren tyv kan det bli litt ensformig.

Trollmann/heks: Vanskelighetsgrad: Vanskelig. Morrowind kan nesten ikke spilles gjennom som en ren trollmann - spillet er rett og slett ikke balansert nok til det. Det er dog en del modifikasjoner som hjelper på dette, men du vil fremdeles levle ganske tregt. Jeg spilte som en mage i 10 timer eller noe slikt, og kom til level 3.

 

Blanding: Det er dette som gjør Morrowind så rikt - friheten! Du kan være en trollmann som bruker sverd, du kan være en kriger med litt ødeleggende magiferdigheter, bruk fantasien! Du kan være en tyv som bruker magi for å gjøre seg usynlig, du kan være en kriger som kan paralysere fiendene sine, du kan være en trollmann som forhekser våpnene dine, bare fantasien setter grenser (vel, nesten).

 

 

Rase

 

Dette er det andre valget du kommer til, og er (i likhet med alt annet bortsett fra navnet) et valg som sier en del om hvordan du kommer til å spille spillet (ikke like viktig som ferdigheter, men dog). Hver rase har positive og negative egenskaper, og forskjellige raser passer godt til forskjellige "yrker". Alle rasene har også noen unike evner (abilities), for eksempel har Argonians "Immune to Poison" som gjør at de ikke blir forgiftet, og "Water Breathing" som gjør at de kan puste under vann. Her følger en liste med korte beskrivelser, så du får se selv på egenskapene i detalj for å velge:

 

Argonian: En firfirsle-rase. Denne går under beskrivelsen "beast race" i Morrowind, som vil si at den ikke kan bruke sko. Er ganske grei all-round-rase, passer nok best til karakterer som fokuserer på magi. Den men er kanskje ikke den beste.

Breton: Nok en magi-rase.

Dark Elf: Denne er litt tvilsom. Den er verken god eller dårlig til noe. Kan kanskje være god som blandings-karakter, men jeg pleier ikke å spille med denne.

High Elf: En skikkelig magi-rase, kanskje den beste. Smak og behag!

Imperial: Kriger. Sjekk egenskapene for mer detaljer. Jeg brukte denne når jeg spilte som en ekte ridder - som Melfacion sa i dette innlegget, "Morrowind er ikke mer rollespill en du gjør det til". Så sant, så sant - og det er ingenting som er mer ridder en en Imperial i skinnende sølv-armor.

Khajiit: En ekte tyv-rase, den beste faktisk. Eneste ulempen - i likhet med Argonian er dette en "beast race", og kan derfor ikke bruke boots.

Nord: En ekte kriger. Go vikingene! :woot: Her kan man slå seg løs med navn, fra Borgur Grublosson til Hedvig Birgursdottir og så videre. Eller kanskje bare "knut" for den saks skyld.

Orc: Her finner vi barbarene - ekte krigere. Skal du bruke en kriger med litt innspill av magi eller stealth, så ville jeg gått for en annen. Vil du bare bruke to-hendte økser og full armor, så er dette noe for deg. Med Better Faces-modifikasjonen (sjekk Must-have mods - nytt liv i Morrowind!) får du noen ganske kule tryker på disse monstrene også.

Redguard: Etter det jeg har hørt, skal disse uten tvil være de beste krigerne. Jeg har dog aldri spilt med dem... Men det er ingen grunn til å ikke gjøre det!

Wood Elf: Noensinne drømt om å skyte med pil og bue? Vil du gjøre det i ekte rollespill-stil, så er Wood Elf noe for deg. De passer også som tyver. Her kan du få en fin blandings-karakter!

 

 

Etter dette kommer du inn til en gammel fyr som gir deg tre valg: Enten velger du klasse fra en liste (greit nok), eller han kan spørre deg spørsmål som du skal svare på for så å la han velge en klasse ut ifra det (jaja...), eller du kan lage din egen klasse. Fra her og ut går jeg ut ifra at du har valgt sistnevnte. Ikke vær redd, jeg skal lede trygt deg gjennom dette.

 

 

Yrkesspesialisering

 

Her kan du velge enten Combat, Magic eller Stealth. Du får en +5-bonus til alle ferdighetene som har med det "yrket" å gjøre.

 

 

Attributter

 

Hver attributt styrer noen ferdigheter. Du skal velge to attributter, og ferdighetene som blir styrt får en liten bonus i starten. Hver ferdighet har altså noe som kalles en "governing attribute", som er den attributten som styrer den. Når du velger "favourite attribute" må du ta hensyn til både hva den gjør (øker helse, magicka, hastighet) og hvilke ferdigheter den styrer. Her skriver jeg bare hva den gjør; hvilke ferdigheter den styrer kan du se ved å holde musen over attributten.

 

Strength: Must-have for krigere. Denne styrer hvor sterk du er (duh), med andre ord hvor mye du kan bære, noe av livet ditt, hvor mye fatigue du har og hvor mye du skader i nærkamp. Hvis du skal være en kriger med tung armor og masse schwære våpen er dette et absolutt must.

Intelligence: Styrer hvor mye magicka du har.

Willpower: Hvor god du er til å tåle fiendtlig magi, og litt av hvor mye fatigue du har.

Agility: Styrer hvor god du er til å "dodge" (unnvike andres slag), hvor god du er til å treffe andre og maximum fatigue.

Speed: Styrer gå/løpehastighet.

Endurance: Styrer helse, hvor mye helse du får per level og maks fatigue.

Personality: Styrer hvor godt du blir likt av NPC-er i spillet.

Luck: Styrer alt i hele spillet til en viss grad. Ikke nødvendig å ta denne som Favourite Attribute, denne styrer ingen ferdigheter.

 

 

Levelsystemet og Major/Minor skills

 

Konseptet med ferdigheter bør være på det rene nå, men hva er forskjellen på Major og Minor? Vel, på tide å forklare litt om levelsystemet i spillet.

 

Når du gjør noe, det være seg gå, kjempe eller bruke magi, så bruker du den respektive ferdigheten. Jo mer du løper, jo bedre blir du i Athletics. Jo mer du bruke store sverd, jo bedre blir du i Long Blade. Jo mer du hopper, jo bedre blir du til - ja nettopp - å hoppe. Når du har brukt en ferdighet en stund, så kommer det en beskjed om at du har gått opp en level i den. Når du går opp opp en level i en ferdighet, er effekten øyeblikkelig, skjønt det er ikke sikkert det er så stor forskjell fra en level til neste.

 

Nå kommer det med Major/Minor skills inn. Når du har fått opp totalt 10 levels i både major og minor skills tilsammen, jeg gjentar, totalt 10 levels i både major og minor skills tilsammen, da går du opp en level. Hvis du har Long Blade som en major skill og Armorer som en Minor skill, så kommer du opp en level når du har fått f. eks. 5 levler i hver, 10 levler i en av dem eller 7 og 3 levler - det spiller ingen rolle. Totalt 10 levler i Major og Minor skills, så har du fått en level.

 

"Men hva er da forskjellen på Major og Minor skills?" spør du da. Vel, det er ikke noen annen forskjell enn at du får litt mer bonus til Major Skills i begynnelsen enn Minor skills. Nå som du vet forskjellen, gjenstår det bare for deg å se på ferdighetene (hold musen over) for å se hva de gjør.

 

 

Stjernetegn

 

Du trodde det endelig var slutt? Åneida. Ikke nok med at du må velge navn, rase, ferdigheter og alt det der; du må åttpåtil velge stjernetegn! Vel - det er faktisk ikke så mye hokus-pokus. Her er en liste over hva de gjør:

 

The Apprentice: Du får 150 % mer magicka (ja, 150 % MER, ikke bare 150 %), men også 50 % mer svakhet til fiendtlig magi.

The Atronach: 50 pts (50 %) sjanse for å absorbere fiendtlig magi (du får påfyll for din magicka), du får 200 % mer magicka (!), men den STORE ulempen - du får "stunted Macicka", som vil si at du får ikke opp magicka ved å hvile deg. Du må enten absorbere fiendtlig magi eller fylle på med potions.

The Lady: Du får 25 pts mer Personality og Endurance! Hvis du ikke vet hva du skal velge, så velg denne. Dette er to av de mest nyttige attributtene i spillet (jeg ville dog kanskje valgt noe annet hvis du skal ha et klart yrke, som trollmann -> Intelligence og Willpower).

The Lord: 100 % svakhet til brann-magi (du tar dobbelt skade), men du får et spell som gjør at du får 2 pts helse per sekund i 30 sekunder. Greit nok, men du kan få mye bedre spells i fremtiden, eller lage/kjøpe noe MYE bedre. Dessuten kan du bare bruke den én gang per dag (24 timer, i spillet).

The Lover: Du får 25 pts mer Agility, og et spell som paralyserer i 60 sekunder men som samtidig gjøre at du mister 200 pts Fatigue.

The Mage: Du får 0.5 ganger (50 %) mer Magicka.

The Ritual: Du får to spells som gir Turn Undead 100 pts i 30 sekunder (Turn Undead er noe som gjør at undead-monstre, som zombier og skjeletter, flykter fra deg), den ene Target og den andrre Touch (target skyter ut en magisk greie, med touch må du være borti dem for at det skal virke), pluss en spell som gir Restore Health 100 pts (øyeblikkelig, men kan kun brukes 1 gang per 24 timer).

The Serpent: Gir et spell som forgifter 3 pts per sekund i 30 sekunder, pluss at den gjør at du mister 1 helse per sekund i like lang tid. Bortkastet spør du meg.

The Shadow: Du kan gjøre deg usynlig i 60 sekunder (men hvis du gjør noe - åpner en dør, ser i et skap - så blir du synlig).

The Steed: Du får 25 pts mer Speed i begynnelsen.

The Thief: Du får et spell som gir Sanctuary 10 pts (som vil si at det er 10 % (mer) sjanse for at fiender ikke skal treffe deg).

The Tower: Du får et spell som gjør at det blir markert på kartet alle dyr, nøkler og forheksede gjenstander i 200 ft radius, og en spell som gjør at du kan låse opp noe som er låst med max. 50 pts. lock level.

The Warrior: Du får 10 pts mer Attack (hvor mye skade det tilsvarer vet jeg ikke).

 

 

Jeg anbefaler å laste ned Morrowind Character Profile Creator, den er super både for nybegynnere og proffer. Jeg bruker den hver gang jeg skal starte en ny karakter!

 

 

Magi i Morrowind

 

Å spille magiker i Morrowind kan være både gøy, spennende og ikke minst utfordrende. Dette er ikke noe for 100 % nybegynnere, men uansett hvor erfaren en Morrowind-spiller er, kan det være vanskelig å begynne som magiker for første gang. Derfor følger en liten guide over magi-terminologi og hvordan man gjør forskjellige magi-ting i Morrowind, inkludert lage magiske drikker (ferdigheten heter "Alchemy").

 

Grunnleggende terminologi

Alchemy: Evnen til å lage magiske drikker.

Scroll: En papirbit med en magisk formel som brukes på akkurat samme måte som et spell (se under). Alle kan bruke den uansett hvilke ferdigheter du har, men den forsvinner etter bruk. Se på det som et gratis engangs-spell.

Spell: Dette er begrepet for nesten alle de magiske formlene du kan kaste, inkludert (men ikke bare) flammekuler, paralyseringsmagi, usynlighetsmagi osv.

 

 

Dine første spells

- eller "hvordan velge og bruke dem"

 

Hvis du starter som magiker, tror jeg du alltid starter med et fireball-spell, i hvert fall hvis du har destruction som Major/Minor Skill. Så hvordan bruke det?

 

1. Først er du nødt til å velge hvilket spell det er du skal bruke (ja, du kan ha mer enn ett på én gang). Det gjør du enten ved å bruke "Next/Previous Magic Item"-tasten i Morrowind, eller du kan høyreklikke (åpne menyen altså) og velge manuelt blant alle dine magiske ting/spells. Det er en tredje måte også, og denne er klart den mest effektive (som du for øvrig kan gjøre med alle spells og ting du har, inkludert våpen): Hvis du trykker på tasten for "Shortcut Menu" (eller noe i den dur), så ser du nå 9 tomme ruter. Her kan du legge til ting og spells. Trykker du på den første ruten, vil du få opp spørsmål om hva du vil legge til. Klikk på "Magic Item" (eller - igjen - noe i den dur), og velg magien du vil legge til. Når du da går ut av denne menyen etterpå, kan du bare trykke på 1, 2, 3 osv. for å velge tingen/spellet som ligger der. Når jeg er kriger pleier jeg alltid å ha et par våpen på 1 og 2, skjold på 3 og en fakkel på 4 (slik at jeg kan bytte mellom skjold og fakkel).

 

2. Etter du på en eller annen måte har valgt spellet slik at det vises i ruten nederst til venstre til høyre for våpenet, må du trykke på "Ready Magic" (vanligvis "R") for å kunne bruke det. Du vil da se hendene dine åpne i stedet for et våpen/knyttnever.

 

3. Nå kan du bruke spellet ved å trykke på angrepsknappen. Sett dine fiender i fyr og flamme!

 

 

Alchemy

 

Noensinne lurt på hva det er du kan plukke opp fra blomster, busker og monsterlik? Vanligvis har det kanskje en del spørsmålstegn i beskrivelsen sin. Dette er ingredienser du bruker i magiske drikker (heretter referert til som potions). Når du holder siktet over en ingrediens ser du enten mange spørsålstegn, mange effekter eller en blanding. Grunnen til at det ofte er mange spørsmålstegn, er at du rett og slett ikke er god nok i alchemy til å identifisere alle effektene. Jo bedre du er i alchemy, jo flere effekter kan du finne på en ingrediens.

 

Så hva trenger man for å lage potions? Vel - man kan ikke lage det med bare hendende, man må ha apparater for å lage dem. Det finnes fire typer apparater, her er en liste med beskrivelse:

  • Mortar and Pestle: Dette er apparatet du ha for å lage potions. Alle de andre apparatene hjelper på slik at du får en kraftigere potion, men er ikke krevd for å lage en potion.
  • Calcinator: Dette er en schwær sak, tar ofte veldig stor plass i inventory. Denne øker virkningen og varigheten til alle effekter, både positive og negative (med om dette snart).
  • Alembic: Minsker virkningen til alle negative effekter.
  • Retort: Øker virkningen og varigheten til alle positive effekter

Det er en siste som heter "Skooma Pipe", men dette er egentlig bare en Alembic med meget lav kvalitet.

 

Det er fem forskjellige kvaliteter på apparatene som du kan finne/kjøpe/stjele på dine reiser gjennom Vvardenfell. Hvilken "rang" dine apparater har kan du finne ut ved å se på navnet. Her er rangeringen, fra dårligst til best:

 

1. Apprentice's

2. Journeyman's

3. Master's

4. Grand Master's

5. Secret Grand Master's (Eller "Secret Master's")

 

Sistnevnte er ikke inkludert i den vanlige versjonen av spillet, den er rett og slett så kraftig av den gjør spillet ubalansert.

 

Så kommer spørsmålet - hvordan lager man dem?

 

Som jeg ha gjennomgått, trenger du altså Mortar and Pestle samt ingredienser. Åpne opp inventory og bruk et apparat (flytt det over på bildet av karakteren din). Da vil du se 2x4 ruter, hvor en av radene har ett (eller flere, hvis du har flere av dem på deg) apparat i seg. Den andre tomme raden er hvor du putter ingrediensene dine. Sytemet er bygget opp slik at du må kombinere fra to til fire ingredienser for å lage en potion. Hvilke effekter den får er avhenger selvfølgelig av disse. Det er slik at du må kombinere minst to ingredienser som har den samme effekten for å få denne effekten. Skal du få Restore Fatigue, kan du for eksempel blande Bread og Kwama Egg, siden begge disse to har denne effekten. Du kan selvfølgelig også blande slik at du får flere effekter - blander du for eksempel Bread (Restore Fatugie), Corkbulb Root (Restore Health ++) og Saltrice (Restore Health, Restore Fatigue ++) får du en potion med både Restore Health og Restore Fatigue, siden det er minst to av disse effektene i blandingen.

 

Hvis du ikke vil gå den lange (men gøye) veien å oppdage alt selv, så kan du stikke innom Dwemer Potion Machine og Morrowind Potion Effects.

 

------------------------------------------Tips:------------------------------------------

Lager du kraftige potions, så kan du selge dem for ganske mye...

------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

Enchanting

 

Enchanting (forheksing) er veldig gøy, men å gjøre det bra er uten tvil det vanskeligste i hele Morrowind (en liten balansefeil, Bethesda?). Det er så vanskelig at til og med erfarne forheksere bør gå til noen som kan gjøre det for deg (garantert suksess). Men hva er forheksing?

 

Når du forhekser en ting, tillegger du tingen magiske egenskaper. Du kan forhekse f. eks. et stort sverd med noe som gjør ekstra skade (f. eks. Drain Health, som også gjør at du får mer helse), eller du kan forhekse en liten dolk slik at den forgifter dine motstandere (for dere snikmordere der ute...). Det er selvfølgelig ingenting som hindrer deg fra å forhekse en hammer med Fortify Strength, for den saks skyld. Du kan forhekse alt med alt, for å si det slik.

 

Så hva trenger man for å forhekse?

 

Det første du trenger er en sjel. For å fange en sjel, må du ha en Soul Gem på deg, og et spell/en scroll som gir Soultrap.

 

Først og fremst vil jeg si litt om de forskjellige typer Soul Gems. Det finnes 6 forskjellige typer, og hver av dem kan fange opp forskjellige typer sjeler. For en komplett liste, se The UESP: Morrowind Enchanting Tips. Her er rangeringen av Soul Gems fra minst til størst:

 

1. Petty Soul Gem

2. Lesser Soul Gem

3. Common Soul Gem

4. Greater Soul Gem

5. Grand Soul Gem

6. Azura's Star

 

Den siste er helt spesiell, og den vil jeg ikke gå inn på her.

 

Forskjellen på de fem andre er, som sagt, hvor kraftige sjeler de kan fange. Skal du fange en rotte, holder det med Petty Soul Gem. Skal du derimot fange en Bonewalker, må du ha minst en Common Soul Gem. Har du flere typer Soul Gems på deg, blir monsteret fanget i den minste den passer inn i. Har du på deg en Petty Soul Gem og en Grand Soul Gem og fanger en rotte, så går den inn i Petty, men hvis du bare har på deg Grand, så går den inn i den. Dette er STOR sløsing, spesielt med Grand Soul Gem, siden denne ikke kan kjøpes, bare finnes.

 

Her er hva du skal gjøre for å fange en sjel:

 

1. Finn et monster (nei, det går ikke med mennesker, vi har visst ingen sjel i spillet...)

2. Bruk Soultrap. For informasjon om hvordan du bruker spells, se lenger oppe på siden.

3. Angrip monsteret og drep det før Soultrap slutter å virke (de fleste scrolls/magiske ting med Soultrap virker i 60 sekunder).

4. Du har nå fanget sjelen til dette monsteret (gitt at du hadde en tom Soul Gem på deg da du drepte det).

 

Så var vi kommet til selve forheksingen. Dette kan du gjøre selv, eller du kan betale en for å gjøre det for deg. Dette er meget dyrt, men det er ofte det beste alternativet, siden sjansen er stor for at du feiler hvis du gjør det selv (til og med hvis du har alt i level 100). Et lite tips som noen kanskje har hørt kan være å kombinere Alchemy og Enchanting, slik at du først med Alchemy og magiske drikker øker Intellingence til flere tusen, og deretter forhekser (Enchanting er styrt av Intelligence).

 

Først skal jeg forklare om typer forheksing:

 

Cast When Strikes: Denne kan kun brukes på offensive ting. Effekten du har forhekset med treffer det du angriper.

Constant Effect: Denne virker hele tiden, bare du har den på deg. Denne krever Golden Saint eller Ascended Sleeper (de som ser ut som klumper med masse snabler, heter ofte noe sånt som Dagoth et-eller-annet).

Cast When Used: Denne fungerer akkurat på samme måte som en scroll eller et spell (du må velge den i magimenyen og bruke den manuelt).

 

Alle, bortsett fra Constant Effect, har noe som heter "Charge". Hvis et sverd har 500 Charge, og er forhekset med Cast When Strikes med noe som tar 50 Charge for hver gang, så kan du ikke bruke den mer enn 10 ganger før du har brukt opp alt. Charge blir fylt på igjen etter hvert, men dette kan gå tregt. Du kan også fylle på igjen med en Soul Gem ved å bruke en full Soul Gem og velge "Refill" eller noe i den dur.

 

Så til selve prosessen. Det første du må gjøre, er å velge en sjel. Deretter velger du "Enchant New Item" (sikkert ikke akkurat det, men det er ikke så mange options å velge mellom, så du skjønner nok hvilken). Da kommer du til et bilde hvor du kan velge ting og effekter. Først må du velge hvilken ting du skal forhekse. Det gjør du ved å klikke i ruten der det står "Item" og velge tingen. Eventuelt kan du også gi den et nytt navn.

Deretter må du velge hvilke effekter du skal bruke. Her er det en ting du må huske på - du ha et eller flere spell for effekten du skal bruke. Har du et spell som gir deg Restore health og Restore Fatigue, så kan du bruke de to effektene, selv om det bare er ett spell.

For hver effekt du legger til bruker du opp noen enchantment points. Du kan ikke forhekse en ting med mer enchantment points enn den har.

 

------------------------------------------Tips:------------------------------------------

For hver ny effekt du legger til, blir alle enchantment points til de gamle effektene doblet. Når du legger til en effekt som tar f. eks. 50 enchantment points og så legger til en effekt til som tar f. eks. 5 enchantment points, så blir den gamle effekten doblet, det vil si at totalt enchantment points er (50 x 2) + 5 = 105. Hvis du derimot legger til den med 5 først og så den med 50, så blir totalt (5 x 2) + 50 = 60. Alltid legg til den minste effekten først!

------------------------------------------------------------------------------------------

 

Nederst til venstre kan du velge hvilken type forheksing (Cast When Strikes/Cast When Used osv). Når du har valgt denne, og har lagt til alle effektene, så trykker du på "Ok" eller "Enchant Item" eller hva det nå er.

 

*swoosh*

 

Feilet det? Jeg sa det var vanskelig... Når du feiler, så mister du Soul Gem-en. Men frykt ikke, gå heller til en proff! Det finnes mange av dem rundt om i Vvardenfell, og selv om de er dyre, så er det verdt det. Når du skal forhekse hos en proff, så må du huske at du må velge Soul Gem manuelt!

 

Spell Creation

 

Visste du at du kan lage dine egne spells? Det virker på mye samme måte som forheksing, men du er nødt til å gå til en som kan gjøre det for deg. Du kan altså ikke gjøre det selv. Se etter magikere som har "Spell Creation" som et valg oppe i dialogmenyen.

 

Andre forskjeller fra forheksing er at du ikke trenger en sjel for å gjøre det, og du trenger heller ikke en ting. Spells tar selvfølgelig også fra din Magicka, så du må ikke lage spells som er så kraftige at du ikke kan bruke dem! Hvis du har 120 Magicka og lager et über-spell som bruker 500, så sier det seg selv at du ikke kan bruke det. Og akkurat som med forheksing må du fremdeles ha alle effektene du skal bruke, i et annet spell: Skal du lage et spell som har Levitate, så må du også ha et spell med den effekten. "Hvorfor lage et nytt spell da?" sier du kanskje. Vel - du kan lage kraftigere spell. Har du et fireball-spell som tar 10 damage, kan du lage et som tar 100 (men husk det med Magicka-en ;) ).

 

Da er det bare å ønske lykke til med spillet. Verdenen kan virke stor og overveldende første gang, men snart blir den som ditt andre hjem. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...
  • 1 år senere...
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...