Gå til innhold

Apple i spillefilmer


Anbefalte innlegg

En ting jeg har stusset litt på, er hvorfor det stort sett kun brukes Mac/Apple produkter i spillefilmer? Det er sjeldent eller aldri å se en Windows pc når jeg glor på film.

 

Hva er grunnen til det? Sponser Apple produksjonene slik at de får reklame i filmen for sine produkter? Må jo være noe sånt. Kan ikke tenke meg filmprodusentene ukritisk bruker Apple i alle sine filmer uten at det medfører en form for gulrot.

 

Noen som vet mer rundt dette? Kunne vært interessant å høre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

JA tror det er samme tilfelle som

 

FEAR spillet:

alienware maskinene vises i spillet. Steam har også Alienware logo:

http://store.steampowered.com/hardware/alienware/

 

draft_lens15798821module136043221photo_1290681630alienware_area_51.jpeg

 

Men i prinsippet trenger man ikke å få bedre spill opplevelse med alienware.

Bare det koster ekstra for brukerne.

 

Så er nok snakk om reklame og markedsføring.

 

Siden "normale" bruket ofte prøves å demostres i filmer.

Kan godt hende en del av brukerne aldri har hørt om apple.

 

Og tror det er bare en frukt man får i butikken.

 

Nå er det ikke sikkert Apple sponser filmen.

Men kan være rett og slett produsentene får en Apple maskin gratis hvis filmen viser apple og bruk av OSX som en del av filmen.

 

http://www.dinside.no/867231/pass-deg-for-snikreklamen forteller her noe angående "snikreklame som jeg syns høres riktig ut.

 

Men for min del, om alle filmer i norge viser bilder av apple eller Alienware maskiner så påvirker det kjøpet mitt lite, siden jeg foretrekker å bygge selv.

 

Husk det er som regel merkevarer som kommer med i filmer.

Så klart prisen spiller stor rolle her.

 

Husk at til "sist" er det kundene som må betale for reklamen Apple og andre firmaer på fører brukerne.

Men produsentene innser selv at det er ikke sikkert salget går bedre av den grunn.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Enkel forklaring: maskinene fra Apple ser langt bedre ut.

 

Finnes pc merker som ser like bra ut. Det argumentet der holder bare ikke.

 

Ellers når jeg tenker meg om brukte man vel pc i filmen "the social network"?

 

Jeg tror Apple punger ut ganske kraftig for å ha nærmest ekslusivitet på filmfronten. Kan aldri tenke meg de får denne markedsføringen gratis i hendene. Selv om macfanboys sikkert liker å tro det fordi den er så fiiiiiiin. Det rimer bare rett og slett ikke.

 

Kanskje noen hoster opp en kilde etterhvert som kan fortelle oss litt mer rundt fenomenet.

Endret av Aliventerio
Lenke til kommentar

Finnes pc merker som ser like bra ut. Det argumentet der holder bare ikke.

Du kan gjerne hoste opp noen? Alt som er i nærheten av obskurt holder ikke – da ville det jo være langt enklere å bare velge en maskin fra Apple. At Zuckerbergs rolle ikke ble fylt av en Apple-bruker er nokså naturlig; han skulle fremstilles som asosial nerd, en Mac ville være altfor oppegående til slike formål.

 

Denne tråden føyer seg inn i en lang tradisjon med Apple-kritikk, der målet er å forklare hvordan samfunnet er dopet ned, infiltrert og kjøpt av Apples markedsavdeling. Riktignok er de som jobber der både smarte og hardtarbeidende, men også i 1 Infinite Loop har de sine begrensninger.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dette kalles produktplassering.

 

Jeg kan garantere dere at det er attraktivt for Apple å bruke dette trikset i sin "marketing mix". Hvor mye de betaler vet jeg ikke. Dette gjøres for å endre/kontrollere/skape holdninger blant forbrukere.

 

Hvis man ser det fra et Co- branding- perspektiv er det utvilsomt bra for filmprodusentene å bruke Apple også, ettersom det er et anerkjent merke. Sånn sett kan det tenkes at noen betaler for å bruke Apple sine produkter i film.

 

Alt i alt er det nok Apple som sitter igjen med den økonomiske regningen... og vinningen..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Finnes pc merker som ser like bra ut. Det argumentet der holder bare ikke.

Du kan gjerne hoste opp noen?

 

Sony Vaio, Asus og TimelineX serien til Acer hadde ikke gjort seg bort på film. Pene maskiner med rent og fint design. Aluminiumsklumpen til Apple er det ikke alle som setter pris på. Dog synes jeg også den er pen.

 

Alt som er i nærheten av obskurt holder ikke – da ville det jo være langt enklere å bare velge en maskin fra Apple. At Zuckerbergs rolle ikke ble fylt av en Apple-bruker er nokså naturlig; han skulle fremstilles som asosial nerd, en Mac ville være altfor oppegående til slike formål.

Mac kan jo gjøre alt en pc kan og mer til ikke sant? Har overlegent OS? Merkelig at den da blir valgt bort i en film hvor disse egenskapene er noe brukern har stort behov. Kan jo hende Apple ikke var interessert i å sponse denne filmen.

 

Denne tråden føyer seg inn i en lang tradisjon med Apple-kritikk, der målet er å forklare hvordan samfunnet er dopet ned, infiltrert og kjøpt av Apples markedsavdeling. Riktignok er de som jobber der både smarte og hardtarbeidende, men også i 1 Infinite Loop har de sine begrensninger.

 

Det må være lov å stille spørsmålstegn ved hvorfor bruken av Apple er så stor i spillefilmer, uten at macere skal gå i fistel og skrike om fanetogsmarsj mot Apple produkter. Om Apple sponser filmprodusentene så er det helt greit. Da har jeg fått et svar på hvorfor Apple stort sett er å se i filmer.

 

Jeg tviler dog sterkt på at det er tilfeldig at vi bortimot kun ser Apple representert. Og at det er pga utseende slik du hevder. Den forklaringen blir altfor enkel og lite nyansert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En ting jeg har stusset litt på, er hvorfor det stort sett kun brukes Mac/Apple produkter i spillefilmer? Det er sjeldent eller aldri å se en Windows pc når jeg glor på film.

"The bad guys" bruker stort sett PC ...

Ingen vits i å kaste bort penger på "looks" når man skal kjøre MetaSploit eller noe sånt på sin Linux-rigg.

 

Det er mulig en "evil genius" ville kunne tenkes å bruke Mac ...

 

Vanlige "cubicle slaves" bruker vel også PC'er, av den ugjenkjennelige, grå/beige typen ...

("Has anyone seen my stapler?")

Lenke til kommentar

post-139385-0-02283800-1302711852_thumb.jpg

post-139385-0-06845200-1302711861_thumb.jpg

 

Ser Acer-maskinen helt katastrofal ut? Slett ikke; du skal strengt tatt være ganske sær for å velge Apple-maskinen kun på grunn av utseende. Likevel mener jeg man må være rimelig robbet for smak om man ikke klarer å tenke seg at Macen gjør seg bedre på film – spesielt når en tar maskinenes status i betraktning. Image betyr noe, og Apples image er ikke primært resultat av vooodo fra PR-avdelingen. Det er ikke akkurat slik at MHz per krone eller rakst grafikkort er kritisk i filminnspillinger (i alle fall ikke foran kamera ...), jeg kan vanskelig se noen grunn til å velge annet enn en Apple-maskin om jeg hadde hatt ansvaret for rekvisitter.

 

Apple er sikkert medgjørlige når en viktig filminnspilling trenger å låne maskiner til bruk i noen uker, men for å stille dette litt på hodet: om det var slik at produktplassering var voldsomt effektivt og forklarer Apples dominans, burde ikke bare konkurrentene brukt penger på å plassere sine fartsmonstre i de samme filmene? Hvis markedsføringsbudsjett alene kunne forklart Apples suksess ville det vært rikelig med gode konkurrenter; å svi av penger hos reklamebyråer er alt annet enn vanskelig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Husker en office episode da noen hadde fått ny pc, da brukte de i en imac, men "fjernet" apple logoen bak. De brukte den sikkert fordi den ser unektelig bra ut.

 

Og folk som sier at det er windows pc'er som ser like bra ut som pcene til apple tar feil dessverre.

 

Å bruke plastikk på 90% av pcen, oser det akkurat ikke kvalitet av.

Endret av henrikrox
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

...du skal strengt tatt være ganske sær for å velge Apple-maskinen kun på grunn av utseende...

 

Hadde ikke Apple hatt et godt utseende på maskinene sine hadde det vel ikke vært noen grunn til å kjøpe de? Kun overpriset hardware. Som en Mac-eier vil jeg si at jeg kjøpte Macen 90% på grunn av utseende, og 10% fordi multitouch funker utrolig bra.

Lenke til kommentar

En ting jeg har stusset litt på, er hvorfor det stort sett kun brukes Mac/Apple produkter i spillefilmer? Det er sjeldent eller aldri å se en Windows pc når jeg glor på film.

Sponsing er det nok til tider, men det har vel like mye å gjøre med at en del filmprodusenter (som folk flest - bare se i tråden her hvor man skulle tro at folk var over gjennomsnittet opplyst) ikke vet at det faktisk finnes tøffe og visuelt lekre PC'er også.

 

Men da må man selvfølgelig bevege seg litt bort fra 4995,- hylla på Elkjøp der plast-PC'ene står og kjøpe noe som koster det samme som en Mac. Dessverre er det altfor få som gjør det.

 

Apple sin genistrek er jo at de ikke tillater andre å lage maskinene. Hadde de gjort det hadde selvfølgelig 'plastvariantene' til et par tusenlapper mindre enn de 'kule' variantene som Apple selv lager stått for det store volumet og Apple hadde ødelagt hele profilen sin.

 

Sånn apropos: Jeg byttet nylig jobb-PC til en Lenovo T410, og synes den på mange måter er både lettere, yter mer og ser visuelt bedre ut enn en MacBook pro. Men så koster den også nær dobbelt så mye som det folk flest har lyst til å legge i en bærbar Windows-PC, og derfor er det få (ihvertfall blant private) som har slike PC'er. Folk godtar 'plastikk' når prisen er langt lavere - og for å være ærlig spiller det jo minimal rolle hvordan innpakningen er så lenge skjerm og tastatur holder en viss kvalitet.

Endret av satchman
Lenke til kommentar

Folk godtar 'plastikk' når prisen er langt lavere - og for å være ærlig spiller det jo minimal rolle hvordan innpakningen er så lenge skjerm og tastatur holder en viss kvalitet.

 

Nå er det forskjell på plastikk også, Asus, Fujitsu, Toshiba lager solide maskiner i plast.

 

Men ser vi på dell og acer er det mye billig plast som tåler lite.

 

Men for min del, blosser jeg i om utsende i den grad.

Hvis man er redd for riper, kan man si metall ikke er bedre.

 

Blir også raskere kald og skittent hvis man tar fingene på maskinen.

Bare se Ipod touch hvis man tar en del borti den merker man raskt fingeavtrykk.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...