Gå til innhold

[Løst] Bruke router nummer 2 som switch


TMB

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en ST780WLT fra Telenor, hvor jeg har deaktivert DHCP og har satt opp statiske IP-adresser til alle enhetene koblet til.

 

Jeg har en "gammel" Linksys WRT54GC som bare ligger og støver ned, tenkte jeg skulle sette den opp som en switch. Mitt spørsmål er, hvordan kobler jeg dette?

 

Skal kabelen fra LAN-porten på hovedrouter inn i Internet-porten på Linksysen, eller inn på en av LAN-portene? Og skal jeg sette opp linksysen med statisk IP slik som de andre enhetene tilkoblet hovedrouter?

 

Jeg har deaktivert WLAN på Linksysen, slik at det kun er kablet som skal brukes.

 

Linksys opererer med 192.168.X.X mens Telenor-routeren opererer med 10.0.0.X, dette vil ikke kræsje på noen måte?

 

Linksysen kjører nyeste firmware 1.01.6, og er satt til "routing mode" istedetfor "gateway mode" (Googlet litt ang. dette :))

 

Håper noen kan hjelpe meg med dette. Har laget en skisse som viser hvordan jeg ser for meg at det skal være/hvordan det er koblet nå. Men jeg får ikke kontakt med hovedrouter fra switchen.

 

post-106660-0-91427800-1302619886_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med en gang jeg kobler fra LAN til LAN, kommer jeg ikke lenger inn på brukergrensesnittet til Linksys. (Bruker PC4 på skissen til dette) :hmm:

 

Jeg ga Linksysen IPen 10.0.0.30, men den vises ikke på hovedrouter i det hele tatt. Skal Dynamic Routing stå til on eller off på Linksys? Har dette noe å si?

 

EDIT: Selv om jeg ikke kommer meg inn på GUI, får jeg pinget Linksys fra PC4 ved å pinge 192.168.1.1, men via PC1 får jeg hverken pinget 10.0.0.30 eller 192.168.1.1

Endret av TMB
Lenke til kommentar

Dette er allerede satt opp. Eneste forskjell er at jeg har nå satt opp Linksys med 10.0.0.139, men kan godt prøve å bytte til 137...

DHCP er slått av.

Har koblet LAN-LAN

Alle maskiner/enheter tilkoblet hovedrouter har statiske IPer med 10.0.0.X

 

Får fremdeles ikke nett på maskinen som er koblet i "switchen".

Endret av TMB
Lenke til kommentar

Kabelen går LAN-LAN. Ingenting står i WAN-kontakten til Linksys-routeren.

 

Har prøvd alle porter nå...fra PC4 får jeg pinget begge routere helt fint, men om jeg prøver å pinge PC1 (10.0.0.1) eller noen andre koblet til hovedrouter kommer jeg ikke igjennom.

 

Begynner å vurdere å pælme driten ut vinduet nå

Endret av TMB
Lenke til kommentar

Ok nå skjønner jeg ingenting....

 

Min WD TV Live får kontakt med nettet gjennom Linksysen o.O

 

Kanskje det bare var nettverkskortet i PC4 som ikke er helt oppegående.

 

skal prøve med en annen pc nå og se om den kommer igjennom

 

EDIT: Ok, ser ut som at alt virker som det skal nå. Det er nok nettverkskortet i den andre PCen som er halvveis defekt vil jeg tro.

 

Eneste problemet nå, er at jeg ikke får kontakt med Linksys-routeren, kun hovedrouteren, (fra en pc tilkoblet hovedrouter. Hvis maskinen er koblet til Linksys så får den kontakt (med begge to) med en gang.) hva kommer dette av?

Endret av TMB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...