Gå til innhold

Sersjant på rekruttskole?

Kizza89

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann, tenkte å søke befalskole i sjøforsvaret eller flyforsvaret. Men lurer på hva jeg må søke for å bli sersjant i rekruttskolen madlaleiren. Ser på befalskoleutdanninger og ser ikke noen utdanninger som er rettet til det. Må jeg søke UB eller er det noen utdanninger over 2 år som er rettet til dette?

Takker for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Er hovedsaklig UB korp ettersom jeg har skjønt. De fleste instruktørene var enten UB korp eller kvartermester aspirantere (sjø) når jeg var på Madla.

Skrevet

Heisann, tenkte å søke befalskole i sjøforsvaret eller flyforsvaret. Men lurer på hva jeg må søke for å bli sersjant i rekruttskolen madlaleiren. Ser på befalskoleutdanninger og ser ikke noen utdanninger som er rettet til det. Må jeg søke UB eller er det noen utdanninger over 2 år som er rettet til dette?

Takker for svar :)

Du kan søke både luft og sjøforsvaret. Velger du luftforsvaret, kan du søke UB Baseforsvar og ta utdanningen din på Kjevik. Når du fullfører den, blir du UB-Korporal og blir da plassert på Madlaleiren. Etter UB-perioden på Madla har du mulighet til å søke videre engasjement som sersjant.

Dette er 1 årig kurs som tilsvarer grunnleggende befalskurs. Det er først når du jobber 1 år som sersjant, at du får 2 årig grunnleggende befalsutdanning.

Velger du sjøforsvaret, kan du søke UB HH, hvor hele elevperioden og praksisperioden er på Madla.

Etter praksisperioden kan du søke videre engasjement. Dette er 1 årig kurs som tilsvarer grunnleggende befalskurs. Det er først når du jobber 1 år som kvartermester, at du får 2 årig grunnleggende befalsutdanning.

vZ.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...