Gå til innhold

Ny i Norge


Anbefalte innlegg

Hei til alle, før takk for din tid og unnskyld min norsk, lærer jeg nå på skolen.

 

Jeg har noen spørsmål til dere, men jeg må fortell om min bakgrunn.

 

Jeg har kom til Norge i september siste år, og jeg begynner norskkurs ca. 2 måneder siden.

Jeg har utdanning i IKT fra Spania, jeg er en høyere teknisk system administrator ("Tecnico superior en administracion de sistemas" på spansk, du har ikke samme titel her jeg tror) det betyr, jeg vet om generelt tings i IKT, som nett, fikse, programering (liker ikke), MySQL, etc. min fags var: Programmering I og II, I og II operativsystemer, nettverk I og II, Teknisk engelsk, spansk arbeidsrett, Database og implantering av datamaskinen administrasjonsprogrammer.

 

Jeg har studert for 2 år, så er dette en Høyskole-titel her?

 

Ok, ferdi med utdannig, nå om meg: jeg kommer fra Argentina, men jeg har italiensk citizenship (vet ikke på norsk og jeg brukker ikke google translate fordi jeg ønsker å prove meg selv til skriver alt, må øve mye). Så jeg her fødtsteddatonummer her i Norge, også forerkort A og B.Også jeg snakker engelsk.

 

Kan dere svarer meg hva du tenker om:

 

- Jeg vet norsk er viktig til å få en jobb er, men på PC, jeg kan brukker engelsk med norsk.

- Hva arbeidslag du tenker er bedre til meg? Fordi jeg har sent flere CV, men de sier ingneting, kansje jeg gjør noen ting dårlig?

- Hvor mye sjanse du tror jeg har til få en jobb her?

 

En gang til, takk for din tid.

 

Hilsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner ikke at noen klarer å lære så mye norsk som du har på 2mnd, hehe. Men vil anbefale deg å søke opp ord du ikke husker/kan når du har behov for dem, i stedet for å bruke det engelske ordet. Jeg lærer i hvert fall nye ord lettere etter å ha søkt de opp når jeg har behov for dem, i motsetning til å lete opp tilfeldige ord jeg ikke trenger på det tidspunktet.

Endret av Ayb
Lenke til kommentar

Hei:) Dersom du har 2årig utdanning vil jeg ikke tro du har noen "Ferdig" høgskoletittel her i norge. Men du er på god vei til en bachelor tenker jeg.

 

Det du kan gjøre er å snakke med høgskoler her i norge og få de til å fortelle deg hva du mangler og eventuelt om du kan fortsette på din utdanning her i norge, da en bachelor tittel her som regel betyr 3 år på skole.

 

Annet enn det så bør du være stolt, veldig bra norsk til å kun ha lært i 2 månder:)

Stå på så går det nok bra:)

Lenke til kommentar

:blush: nå jeg er rød :p

 

Ideer mine er studerer mer her i Norge, men jeg trenger veldig godt norsk kunnskap ikke sant? Så, kansje neste år...

 

Det er grei leser til dere! Jeg vil lese dette forum ofte :)

 

Hilsen.

 

EDIT: Er vankelisg for meg pronomem :(

Endret av Maedhros
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vell din yrkes tittel her i Norge er vell System Administrator, å jeg vil tippe du har gått på noe i Spania som tilsvarer Norsk fagskole.

 

La bienvenida a su cargo aquí en Noruega es bien el administrador del sistema, supongo que te has ido a algo en España, lo que corresponde a la escuela profesional de Noruega.

 

:)

Lenke til kommentar

:p ja, men tror jeg hvis noen som snakke engelsk/norsk/svensk,etc.. vil prøve å lære spansk er mye mer vanskelig fordi på spansk har vi flere presens, flere framtid og flere past, og med hver tidene vi har en spesielt form til verb...

Hvis på norsk har de bare to past og jeg har noen problemer, jeg tenker hvis jeg må lære spansk igjen det vil blir en stooooor problem :p

 

Ontopic: Jeg søk på finn.no og nav, men, det er andre god internett adressen til søk på jobb?

 

Hilsen.

Lenke til kommentar

Du behøver ikke nødvendigvis å være veldig god i norsk for å fortsette på høyere utdanning her. Mange lærebøker er på engelsk uansett, og det er alltid en del utenlandske studenter, så det finnes ulike tilbud på de fleste lærestedene.

 

Stå på videre, du er blitt veldig flink allerede!

Lenke til kommentar

Takk til alle! Når leser jeg på dere, jeg er litt mer håpefulle. Fordi noen ganger tenker jeg gjør gale noen tings, noen ganger er det vanskelig føler bra hvis jeg prøve hver dag få en jobb og feil til nå...MEN, jeg vil leve i Norge, det er et løfte til meg, kansje litt stolthet :p

 

Det viktigaste för en invandrande utlänning är att lära sig tungomålet.

Men jag tror att spanska skolor inte är lika bra som nordiska. Spanien är ju ett uland?

 

Jeg kan ikke forstå veldig bra deg, kansje svensk? Vet ikke hvis skolen i Spania er dårlig enn Norge/Sverige/Danmark, jeg har bare utdanning fra Spania, så kan ikke sier ja eller nei.

Norskkurs til nå er ikke så vanskelig unntatt noen verbene som er spesielt og noen pronomen.

 

Hilsen.

Endret av Maedhros
Lenke til kommentar

Det viktigaste för en invandrande utlänning är att lära sig tungomålet.

Men jag tror att spanska skolor inte är lika bra som nordiska. Spanien är ju ett uland?

 

Jeg kan ikke forstå veldig bra deg, kansje svensk? Vet ikke hvis skolen i Spania er dårlig enn Norge/Sverige/Danmark, jeg har bare utdanning fra Spania, så kan ikke sier ja eller nei.

Norskkurs til nå er ikke så vanskelig unntatt noen verbene som er spesielt og noen pronomen.

 

Hilsen.

 

Maedhros, du må ikke tenke på hva han sier. Han sa: Det viktigste for en innvandrer er å lære språket. Men jeg tror ikke spanske skoler er like gode som de i Norden (Norge, Sverige, Danmark, Finland og Island). Spania er jo et u-land.

 

Det er jo selvfølgelig bare tull, en utdannelse fra Spania, og hvilket som helst annet EU-land, er sidestilt med norske skoler. Så at utdannelsen din er fra Spania er ikke dumt.

 

EDIT: Du har lært deg veldig god norsk på veldig dårlig tid, så jeg tror du kommer til å klare deg fint i Norge.

 

EDIT2: Ja, han er svensk.

Endret av Hanske
Lenke til kommentar

Det viktigaste för en invandrande utlänning är att lära sig tungomålet.

Men jag tror att spanska skolor inte är lika bra som nordiska. Spanien är ju ett uland?

 

Jeg kan ikke forstå veldig bra deg, kansje svensk? Vet ikke hvis skolen i Spania er dårlig enn Norge/Sverige/Danmark, jeg har bare utdanning fra Spania, så kan ikke sier ja eller nei.

Norskkurs til nå er ikke så vanskelig unntatt noen verbene som er spesielt og noen pronomen.

 

Hilsen.

 

Maedhros, du må ikke tenke på hva han sier. Han sa: Det viktigste for en innvandrer er å lære språket. Men jeg tror ikke spanske skoler er like gode som de i Norden (Norge, Sverige, Danmark, Finland og Island). Spania er jo et u-land.

 

Det er jo selvfølgelig bare tull, en utdannelse fra Spania, og hvilket som helst annet EU-land, er sidestilt med norske skoler. Så at utdannelsen din er fra Spania er ikke dumt.

 

EDIT: Du har lært deg veldig god norsk på veldig dårlig tid, så jeg tror du kommer til å klare deg fint i Norge.

 

EDIT2: Ja, han er svensk.

 

Dette fikk meg til å tenne på alle pluggene.

Jeg er utlending selv per. definisjon. Har vært her i Norge siden 1993 og gått ungdomskole, videregåene og høyskole her.

 

At noen her påpeker at Uland har dårligere skoler enn resten..uff..så lite som dere vet.

La oss se på russland, eks Jugoslavia, siker spania, sierra leone og mange andre har mye hardere og vanskeligere utdannelse enn her i norden.

Her er det søren meg ikke karakter før i 7. klasse.

En student som i Tar en bachelor og ksal studere videre i de andre land, for. eks . medisin studie i Ungarn og polen , de sliter veldig.

De som kommer ut derfra med en grad er mye bedre egnet og klare for oppgavene som venter de enn de som har tilsvarende utdannelse i Norden.

Samme med norske studenter som reiser ut for å ta master eller tilvarende i andre land, USA, Australia(per. def ikke uland), spør de hvor vanskelig det har vært for dem etter å ha lagt grunnlaget i Norge.

for all del, det er sikkertnoen som har jalla sklen rogså men jeg er overbevist og vet at mange andre, deriblant Spania harm ye tøffere skoler, man må yte, lære, lese mer der enn i norge for å oppnå det samme.

Her er fult mulig å surfe gjennom utdannelsen og allikevel ikke kunne en pøkk omtrent når en er ferdig.

 

Dette gjelder spesielt de tekniske fag..Fysikk, matte, kejmi , bygg osv.

Det er bare det at Norge er vestvendt når det gleder slikt når igrunn er det Norge som burde vært et uland skolemessig.

Lenke til kommentar

Det viktigaste för en invandrande utlänning är att lära sig tungomålet.

Men jag tror att spanska skolor inte är lika bra som nordiska. Spanien är ju ett uland?

 

Jeg kan ikke forstå veldig bra deg, kansje svensk? Vet ikke hvis skolen i Spania er dårlig enn Norge/Sverige/Danmark, jeg har bare utdanning fra Spania, så kan ikke sier ja eller nei.

Norskkurs til nå er ikke så vanskelig unntatt noen verbene som er spesielt og noen pronomen.

 

Hilsen.

 

Maedhros, du må ikke tenke på hva han sier. Han sa: Det viktigste for en innvandrer er å lære språket. Men jeg tror ikke spanske skoler er like gode som de i Norden (Norge, Sverige, Danmark, Finland og Island). Spania er jo et u-land.

 

Det er jo selvfølgelig bare tull, en utdannelse fra Spania, og hvilket som helst annet EU-land, er sidestilt med norske skoler. Så at utdannelsen din er fra Spania er ikke dumt.

 

EDIT: Du har lært deg veldig god norsk på veldig dårlig tid, så jeg tror du kommer til å klare deg fint i Norge.

 

EDIT2: Ja, han er svensk.

 

Dette fikk meg til å tenne på alle pluggene.

Jeg er utlending selv per. definisjon. Har vært her i Norge siden 1993 og gått ungdomskole, videregåene og høyskole her.

 

At noen her påpeker at Uland har dårligere skoler enn resten..uff..så lite som dere vet.

La oss se på russland, eks Jugoslavia, siker spania, sierra leone og mange andre har mye hardere og vanskeligere utdannelse enn her i norden.

Her er det søren meg ikke karakter før i 7. klasse.

En student som i Tar en bachelor og ksal studere videre i de andre land, for. eks . medisin studie i Ungarn og polen , de sliter veldig.

De som kommer ut derfra med en grad er mye bedre egnet og klare for oppgavene som venter de enn de som har tilsvarende utdannelse i Norden.

Samme med norske studenter som reiser ut for å ta master eller tilvarende i andre land, USA, Australia(per. def ikke uland), spør de hvor vanskelig det har vært for dem etter å ha lagt grunnlaget i Norge.

for all del, det er sikkertnoen som har jalla sklen rogså men jeg er overbevist og vet at mange andre, deriblant Spania harm ye tøffere skoler, man må yte, lære, lese mer der enn i norge for å oppnå det samme.

Her er fult mulig å surfe gjennom utdannelsen og allikevel ikke kunne en pøkk omtrent når en er ferdig.

 

Dette gjelder spesielt de tekniske fag..Fysikk, matte, kejmi , bygg osv.

Det er bare det at Norge er vestvendt når det gleder slikt når igrunn er det Norge som burde vært et uland skolemessig.

 

Hvorfor siterer du meg for alt dette? Jeg oversatte det den svenske vikingen sa, og sa meg selv uenig.

Lenke til kommentar

Det viktigaste för en invandrande utlänning är att lära sig tungomålet.

Men jag tror att spanska skolor inte är lika bra som nordiska. Spanien är ju ett uland?

 

Jeg kan ikke forstå veldig bra deg, kansje svensk? Vet ikke hvis skolen i Spania er dårlig enn Norge/Sverige/Danmark, jeg har bare utdanning fra Spania, så kan ikke sier ja eller nei.

Norskkurs til nå er ikke så vanskelig unntatt noen verbene som er spesielt og noen pronomen.

 

Hilsen.

 

Maedhros, du må ikke tenke på hva han sier. Han sa: Det viktigste for en innvandrer er å lære språket. Men jeg tror ikke spanske skoler er like gode som de i Norden (Norge, Sverige, Danmark, Finland og Island). Spania er jo et u-land.

 

Det er jo selvfølgelig bare tull, en utdannelse fra Spania, og hvilket som helst annet EU-land, er sidestilt med norske skoler. Så at utdannelsen din er fra Spania er ikke dumt.

 

EDIT: Du har lært deg veldig god norsk på veldig dårlig tid, så jeg tror du kommer til å klare deg fint i Norge.

 

EDIT2: Ja, han er svensk.

 

Dette fikk meg til å tenne på alle pluggene.

Jeg er utlending selv per. definisjon. Har vært her i Norge siden 1993 og gått ungdomskole, videregåene og høyskole her.

 

At noen her påpeker at Uland har dårligere skoler enn resten..uff..så lite som dere vet.

La oss se på russland, eks Jugoslavia, siker spania, sierra leone og mange andre har mye hardere og vanskeligere utdannelse enn her i norden.

Her er det søren meg ikke karakter før i 7. klasse.

En student som i Tar en bachelor og ksal studere videre i de andre land, for. eks . medisin studie i Ungarn og polen , de sliter veldig.

De som kommer ut derfra med en grad er mye bedre egnet og klare for oppgavene som venter de enn de som har tilsvarende utdannelse i Norden.

Samme med norske studenter som reiser ut for å ta master eller tilvarende i andre land, USA, Australia(per. def ikke uland), spør de hvor vanskelig det har vært for dem etter å ha lagt grunnlaget i Norge.

for all del, det er sikkertnoen som har jalla sklen rogså men jeg er overbevist og vet at mange andre, deriblant Spania harm ye tøffere skoler, man må yte, lære, lese mer der enn i norge for å oppnå det samme.

Her er fult mulig å surfe gjennom utdannelsen og allikevel ikke kunne en pøkk omtrent når en er ferdig.

 

Dette gjelder spesielt de tekniske fag..Fysikk, matte, kejmi , bygg osv.

Det er bare det at Norge er vestvendt når det gleder slikt når igrunn er det Norge som burde vært et uland skolemessig.

 

Hvorfor siterer du meg for alt dette? Jeg oversatte det den svenske vikingen sa, og sa meg selv uenig.

 

Beklager Hanske.

ble nok feil sistat..

Det var ikke meningen;)

tilgitt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...