Gå til innhold

64bit: Henger 1 min ved oppstart, og krasjer 20 sek etterpå


Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Formaterte PCen min her for en ukes tid siden ifm. innkjøp og installering av nytt skjermkort. Etter det har jeg mildt sagt blitt litt plaget :p Har to problemer med OS'et.

Ang. at det henger tar jeg heller det når jeg har fikset hovedproblemet:

 

 

Når Windows 7 har startet opp, virker alt som det skal i ca. 20 sekunder. Etter det klarer jeg ikke å starte opp noen programvare, eller å høyreklikke på ikoner (da krasjer vinduet, og jeg må starte explorer på nytt). Programvare som jeg startet tidligere virker (som f.eks. Google Chrome som jeg sitter å skriver i nå). Hvis jeg avslutter programmer som går, kan jeg ikke starte de opp igjen.

 

Hvis jeg avslutter explorer.exe og starter det opp igjen, får jeg enda mer trøbbel. Nå kan jeg ikke åpne noenting.. Når jeg prøver å åpne Min Datamaskin via start-menyen får jeg følgende feilmelding:

probrem.jpg

Uploaded with ImageShack.us

 

 

Kan det være trøbbel med rammen min? Er det kanskje harddiskene som streiker en kort stund etter oppstart? Her er hva jeg har prøvd så langt:

 

- Søkt nord og ned over nettet, virker som om dette problemet er svært uvanlig eller så er det ingen som gidder å skrive om det.

- Formatert OS og prøvd med oppdateringer, og uten oppdateringer.

- Formatert OS og prøvd et annet OS (Prøvd W7 Professional 64bit istede for ultimate).

- Prøvd å ta ut en rambrikke, ta ut den andre brikken, bytte plass på brikkene. Ingenting hjelper.

 

 

Er det noen som kan hjelpe meg? Er iferd med å bli gal :(

 

 

Birger

Endret av gromit190
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, kjenner en som har akkurat samme feil, men vi vet ikke årsaken.

 

Prøvd en annen harddisk? Tenker da at kanskje den er skadet i det området hvor midlertidig minne lagres - aka swap fila, eller kanskje det er kabelproblem, eller problem med SATA på hovedkortet.

 

Feil på RAM-en? (Burde vel gitt bluescreen?) - Feil timings kanskje

 

Feil på CPUen? (Burde vel gitt bluescreen?) - Slå av alle C-STATE-ene i BIOS (disable).

Endret av Nator
Lenke til kommentar

God morgen, og takk for svar :)

 

Hei, kjenner en som har akkurat samme feil, men vi vet ikke årsaken.

 

Prøvd en annen harddisk? Tenker da at kanskje den er skadet i det området hvor midlertidig minne lagres - aka swap fila, eller kanskje det er kabelproblem, eller problem med SATA på hovedkortet.

 

Feil på RAM-en? (Burde vel gitt bluescreen?) - Feil timings kanskje

 

Feil på CPUen? (Burde vel gitt bluescreen?) - Slå av alle C-STATE-ene i BIOS (disable).

 

Skal prøve, jeg mistenker også noe tull med harddiskene/sata-portene på hovedkortet.

 

 

Birgeeer! Visste ikke du var her :D

 

Hei Jim Tore ;)

 

 

har du prøvd 32-biters OS?

Har du orginal dvd plate?

 

 

Nei har ikke prøvd med 32-biters OS.

Har en kopi av original W7 64bits Professional (uaktivert) som jeg har prøvd i tillegg til W7 64bits ultimate.

 

 

Fikk et tips av en venn igårkveld, prøve noen andre innganger til SATA-diskene på hovedkortet.

Prøvde dette, og det ser faktisk ut til å ha fikset det! Prøvde å lukke og åpne Spotify nå og det gikk helt fint.

Dette betyr at 6 gb/s-porten(e) mine kanskje er ødelagt, eller så mangler jeg skikkelige drivere for å kjøre disse portene?

 

Uansett skal prøve å restarte PCen nå så får vi se om det faktisk er fikset...

 

 

EDIT: Nei problemet er her fortsatt.

Men etter at jeg byttet porter til HDD'ene mine, klarte den ikke å boote til å begynne med. Etter et par restarts fikk jeg opp vinduet hvor jeg kan velge sikkermodus osv. Valgte normal oppstart, og PCen startet opp kjapt og alt fungerte slik det skulle.

Restartet PCen og nå er problemet her igjen :(

Endret av gromit190
Lenke til kommentar

Men i ... ?!

Nå prøvde jeg å starte opp PCen, avbryte oppstarten slik at jeg kom inn på vinduet med valg om sikkermodus, valgte normal oppstart. Nå funker alt som det skal ...

 

Jeg kan altså ikke starte opp PCen på normal måte, må gå innom sikkermodus-vinduet for å velge normal oppstart først... Noen som klarer å forstå dette?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Noen forslag.

Skaff deg en original plate. Kopien kan ha ukjente skader.

Koble fra alt unødvendige disker og diskdrev.

 

Ting som normalt fører til BSOD, feil på minnebrikker, strømforsyning, sprukne kondensatorer.

 

Du skriver ikke om hvilket hovedkort du har, prosessor og minnet. Essensielt å få vite det.

Lenke til kommentar

Noen forslag.

Skaff deg en original plate. Kopien kan ha ukjente skader.

Koble fra alt unødvendige disker og diskdrev.

 

Ting som normalt fører til BSOD, feil på minnebrikker, strømforsyning, sprukne kondensatorer.

 

Du skriver ikke om hvilket hovedkort du har, prosessor og minnet. Essensielt å få vite det.

 

Takk for svar, skal teste dette.

Akkurat nå prøver jeg å lage en bootlog for å se om det er noen applikasjoner som ikke får startet opp...

 

Det virker jo som om det er en applikasjon eller lignende som ikke får startet opp, ettersom dette bildet henger i ca. 1 minutt før oppstarten fortsetter:

StartingWindows_30D4F445.png

 

Som sagt hvis jeg avbryter oppstarten en gang for så å velge normal oppstart, starter den opp kjapt og jeg har ingen problemer.

 

Specs:

*Gigabyte GA-790FXTA-UD5, Socket-AM3

*AMD Phenom II X4 965 Black Edition

*Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 4GB CL9

*XFX Radeon HD 6970 2GB

*Intel X25-M SSD 80GB 2,5",

*WD Caviar® Black 750GB, 3,5", SATA

Lenke til kommentar

Vel det tar 30 minutter å reinstalere os'et. Hvilket modus er disken i? Ahci eller ide?

Prøv å deaktivere nettverkskortet.

 

Hva mener du? Problemet er at jeg må flytte en drøss med filer, men skal prøve å installere OS'et på min WD istede for å se.

 

Usikker på hvilken modus disken er i, hvor finner jeg ut dette?

 

Deaktivering av nettverkskortet hjalp ikke..

 

 

Har deaktivert alle tjenestene i oppstarten (i msconfig.exe), og nå krasjer ikke Windows lengre. Booting'en på Windows går fortsatt fryktelig seint men. Aktiverer flere og flere tjenester for hver reboot for å isolere hva som forårsaker krasj

Lenke til kommentar

UPDATE:

 

Byttet inngang til SSD-disken min, prøvde å bytte SATA-kabel, bytte strømkontakten til SSD-disken, koblet ut den sekundære harddisken min, formaterte, oppdaterte BIOS. Ingenting hjalp.

 

Formaterte på nytt og lastet ned helt nye drivere til komponentene på hovedkortet mitt, og så langt har feilen gitt seg (kjørt stabilt siden igår kveld)!!

Har enda ikke installèrt CCC (skjermkort-driverne), spent på å se om det utløser feilen...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

South Bridge:

 

1. 1 x IDE connector supporting ATA-133/100/66/33 and up to 2 IDE devices

2. 6 x SATA 3Gb/s connectors supporting up to 6 SATA 3Gb/s devices

3. Support for SATA RAID 0, RAID 1, RAID5, RAID 10 and JBOD

 

Marvell 9128 chip:

 

1. 2 x SATA 6Gb/s connectors supporting up to 2 SATA 6Gb/s devices

2. Support for SATA RAID 0 and RAID 1

 

* SATA3 RAID 0 4x and SATA3 2x performance are maximum theoretical values. Actual performance may vary by system configuration.

* SATA3 SSDs are not recommended for use in RAID 0 mode on Marvell SE9128 ports.

 

JMicron JMB362 chip:

 

1. 2 x eSATA 3Gb/s connectors (eSATA/USB Comobo) on the back panel supporting up to 2 SATA 3Gb/s devices

2. Support for SATA RAID 0, RAID 1 and JBOD

 

Har du lest kappitel 5 i manualen til hovedkortet ditt?

Last den ned her

http://download.gigabyte.ru/manual/mb_manual_ga-790fxta-ud5_e.pdf

Lenke til kommentar

Nei, RAID skal bare brukes når du kjører to disker som en, enten at du kjører Raid 0, da lagres litt av hver fil på harddisker, dermed raskere skrivehastighet. Raid 1 lagres alt dobbelt, for å ha backup.

 

Men du kjører en SSD som systemdisk og en HDD som lagringsdisk, da kjører du IDE eller AHCI. Installerer du Windows i IDE vil du neppe kunne skifte til AHCI uten å formatere, da Windows bruker å tulle mye når du skifter, mtp. drivere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Noen kommentarer. Raid 1 er IKKE noen form for backup. Sletter du filer, så er de borte.

 

Du må koble disken til de rette kontaktene. Slikt jeg kunne lese så har du 3 forskjellige kontrollere å forholde deg til. Om du innstalerer når disken er koblet til en Marvel kontakt, så kan du ikke bare flytte den til en annen sata kontakt på de andre kontrolleren sånn helt uten videre...

Lenke til kommentar

 

 


Nei, RAID skal bare brukes når du kjører to disker som en, enten at du kjører Raid 0, da lagres litt av hver fil på harddisker, dermed raskere skrivehastighet. Raid 1 lagres alt dobbelt, for å ha backup.

Men du kjører en SSD som systemdisk og en HDD som lagringsdisk, da kjører du IDE eller AHCI. Installerer du Windows i IDE vil du neppe kunne skifte til AHCI uten å formatere, da Windows bruker å tulle mye når du skifter, mtp. drivere.


Okei, tror det er IDE her. Under oppstarten av PCen står det
IDE Channel 3: SSDINTELXM
IDE Channel 4: WDCAVIAR
Osv osv.


@: Dette har du nok helt rett i. Da jeg byttet port til SSD-disken (Der OS ligger) ble det masse tull med bootingen. Nå er SSD'en på port SATA0 og HD'en på SATA1. Har ikke flyttet på de etter at jeg formaterte.
Lenke til kommentar

Noen kommentarer. Raid 1 er IKKE noen form for backup. Sletter du filer, så er de borte.

 

Du må koble disken til de rette kontaktene. Slikt jeg kunne lese så har du 3 forskjellige kontrollere å forholde deg til. Om du innstalerer når disken er koblet til en Marvel kontakt, så kan du ikke bare flytte den til en annen sata kontakt på de andre kontrolleren sånn helt uten videre...

Feil. Backup i den forstand at om du sletter noe, så er det borte, er ikke backup vil jeg si.

 

Backup er om du har en disk, og den ryker, så er alt borte. Kjører du Raid 1, og en disk ryker, så har du en med nøyaktig det samme på.

 

A RAID 1 creates an exact copy (or mirror) of a set of data on two or more disks. This is useful when read performance or reliability is more important than data storage capacity. Such an array can only be as big as the smallest member disk. A classic RAID 1 mirrored pair contains two disks (see diagram), which increases reliability geometrically over a single disk. Since each member contains a complete copy of the data, and can be addressed independently, ordinary wear-and-tear reliability is raised by the power of the number of self-contained copies.

Wikipedia.org

 

Sorry for off-topic.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

RAID 1 er ikke backup. Om du sletter ei fil på et raid 1 disk sett, så er den borte. Den slettes fra alle diskene i det arrayet i det øyeblikk du klikker ok for å slette.

Det var du som begynte å si at RAID 1 er backup i svar nummer 15.

Backup er filer lager på en plass som gjør at om du sletter en fil, så kan du hente den tilbake fra en backup.

Lenke til kommentar

RAID 1 er ikke backup. Om du sletter ei fil på et raid 1 disk sett, så er den borte. Den slettes fra alle diskene i det arrayet i det øyeblikk du klikker ok for å slette.

Det var du som begynte å si at RAID 1 er backup i svar nummer 15.

Backup er filer lager på en plass som gjør at om du sletter en fil, så kan du hente den tilbake fra en backup.

Feil igjen.

In Information Technology, a backup or the process of backing up refers to making copies of data so that these additional copies may be used to restore the original after a data loss event

 

Data loss, er det at man sletter en fil med vilje, eller at man f.eks mister en harddisk eller annet hardware?

 

Blir det slettet med vilje av noen andre enn eier, som hackere, så er det uansett lite man kan gjøre.

 

EDIT: Når jeg snakker om backup som i raid 1, så mener jeg ikke privat, der en bestefar slettet bildene av barnabarna sine ved et uhell, da mener jeg systemer som står på 24/7, og har data som ikke skal forsvinne. F.eks en ftp-server. Har du mye du ikke skal miste, kjør raid 1.

 

Men, on topic: jeg har flere ganger byttet SATA-port på hovedkortet på OS-disken min uten problem. Windows vet ikke hvilken port den er koblet til, BIOSen leter etter en port med en harddisk med bootsector, som igjen starter Windows, evnt. boot loader for valg av flere OSer.

 

Det skal ikke være noe problem å bytte. Det kan dog ligge i hvilken hovedkort, hvilken Windows og hvilken BIOS man har. Men generelt sett har jeg aldri hatt problemer med det på flere hovedkort.

Endret av Jimbolaia Jones
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...