Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Matte - likninger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

95d83407cf6f17cb8cb48d2b4a74d8e0.png

Likningen må være av denne typen for å bruke abc-formelen.

 

Først må du sette alt på samme side av likhetstegnet:

x2-4x+4=0

 

 

Og så setter du a-,b- og c-leddet inn i abc-formelen, som er:

3ea647783b5121989cd87ca3bb558916.png

 

 

Jeg pleier personlig å regne ut det under rottegnet først.

Om alt under rottegnet blir positivt får du to svar, x1 og x2.

Om det blir null under rottegnet vil du få ett svar, og om det under rottegnet blir negativt, får du ingen løsning.

 

- Kristoffer

Endret av empetre
Lenke til kommentar

95d83407cf6f17cb8cb48d2b4a74d8e0.png

 

Hos deg blir det da:

x^2-4x+4=0

a b c

 

Og så setter du den inn i abc-formelen, som er:

3ea647783b5121989cd87ca3bb558916.png

 

Om alt under rottegnet blir positivt får du to svar, x1 og x2.

Om det blir null under rottegnet vil du få ett svar, og om det under rottegnet blir negativt, får du ingen løsning.

 

- Kristoffer

 

WTF??

 

Beklager, men jeg tror ikke jeg skjønte ABC-formelen... Om det er den eneste måten å løse likningen på, så tror jeg jeg må snakke med læreren min..

 

Men takk likevel :)

Lenke til kommentar

95d83407cf6f17cb8cb48d2b4a74d8e0.png

 

Hos deg blir det da:

x^2-4x+4=0

a b c

 

Og så setter du den inn i abc-formelen, som er:

3ea647783b5121989cd87ca3bb558916.png

 

Om alt under rottegnet blir positivt får du to svar, x1 og x2.

Om det blir null under rottegnet vil du få ett svar, og om det under rottegnet blir negativt, får du ingen løsning.

 

- Kristoffer

 

WTF??

 

Beklager, men jeg tror ikke jeg skjønte ABC-formelen... Om det er den eneste måten å løse likningen på, så tror jeg jeg må snakke med læreren min..

 

Men takk likevel :)

 

Konstanen foran andregradsleddet er a i formelen

Konstanten foran x-leddet er b i formelen.

Den siste konstanten som står uten noen x er c i formelen. SÅ er det bare å erstatte a, b og c i formelen med disse konstantene, i ditt tilfelle:

 

a=1

b=-4

c=4

 

-(-4) +/- rot((-4)2-4*1*4)/2*1

4 +/- rot(16-16)/2

4 +/- roten av 0/2

 

Roten av null finnes ikke

Du får nå én løsning, nemlig 4/2 som er 2

 

Svar: x=2

 

Beklager rotete oppsett av likningen, men prøv å se på det jeg skrev i forholdet til bildet i forrige post. :-)

 

edit: det er +/- som gir to løsninger om det under rottegnet blir positivt. Om det blir: roten av 16, som er 4, så hadde du fått:

 

4 +/- 4 /2

 

Som gir:

4+4/2

=8/2

=4

 

og

4-4/2

0/2

=0

Endret av empetre
Lenke til kommentar

Du får om denne type likningar på VGS, og eg trur ikkje du skal læra om formelen i tiande klasse. Og slapp av, formelen er eigentleg ikkje like skummel som han ser ut som! Dessutan får du nok tilgang på program på pc-en/kalkulatoren din som løyser slikt for deg.

Lenke til kommentar

95d83407cf6f17cb8cb48d2b4a74d8e0.png

 

Hos deg blir det da:

x^2-4x+4=0

a b c

 

Og så setter du den inn i abc-formelen, som er:

3ea647783b5121989cd87ca3bb558916.png

 

Om alt under rottegnet blir positivt får du to svar, x1 og x2.

Om det blir null under rottegnet vil du få ett svar, og om det under rottegnet blir negativt, får du ingen løsning.

 

- Kristoffer

 

WTF??

 

Beklager, men jeg tror ikke jeg skjønte ABC-formelen... Om det er den eneste måten å løse likningen på, så tror jeg jeg må snakke med læreren min..

 

Men takk likevel :)

 

Konstanen foran andregradsleddet er a i formelen

Konstanten foran x-leddet er b i formelen.

Den siste konstanten som står uten noen x er c i formelen. SÅ er det bare å erstatte a, b og c i formelen med disse konstantene, i ditt tilfelle:

 

a=1

b=-4

c=4

 

-(-4) +/- rot((-4)2-4*1*4)/2*1

4 +/- rot(16-16)/2

4 +/- roten av 0/2

 

Roten av null finnes ikke

Du får nå én løsning, nemlig 4/2 som er 2

 

Svar: x=2

 

Beklager rotete oppsett av likningen, men prøv å se på det jeg skrev i forholdet til bildet i forrige post. :-)

 

edit: det er +/- som gir to løsninger om det under rottegnet blir positivt. Om det blir: roten av 16, som er 4, så hadde du fått:

 

4 +/- 4 /2

 

Som gir:

4+4/2

=8/2

=4

 

og

4-4/2

0/2

=0

 

ok. Det ble mye lettere å skjønne det nå, hehe, Takk!! :new_woot::new_woot:

 

Ble egentlig ganske letta da jeg fikk vite av innleggene over her at dette er VGS-stoff. Da får vi vel mest sannsynlig ikke slike oppgaver på eksamen.. (?)

 

Takk igjen! :new_woot:

Lenke til kommentar

Du kan muligens få det, men det er vel ikke så sannsynlig. Du trenger ikke bruke "ABC"-formelen som er nevnt her. Du kan bruke teknikker som du har lært i løpet av ungdomsskolen, men det involverer å bruke dem på måter du kanskje aldri har sett før.

 

Poenget her er at du kan flytte litt om på leddene i ligningen. Hvis du flytter alt over på én side har du nemlig:

 

chart?cht=tx&chl=x^2 - 4x + 4 = 0

 

Dette kan se ganske håpløst ut, men du kan bruke andre kvadratsetning baklengs for å omforme uttrykket på venstre side. Prøv å tenke deg et uttrykk på formen chart?cht=tx&chl=(x - a)^2 som er slik at når du ganger ut parentesen med andre kvadratsetning får du akkurat det som står på venstre side i ligningen. Det krever litt trening å gjøre dette, men det du vil komme frem til er at chart?cht=tx&chl=(x - 2)^2 er et slikt uttrykk. Hvis du ganger ut parentesen får du nettopp chart?cht=tx&chl=x^2 - 4x + 4.

 

Vi har altså nå følgende ligning når vi benytter det nye uttrykket vi har funnet for venstresiden:

 

chart?cht=tx&chl=(x - 2)^2 = 0

 

Nå kan vi ta kvadratroten på begge sider. Hvis noe opphøyd i andre er 0, da må også det som er opphøyd i andre være 0. Man kan ikke opphøye noe som er forskjellig fra 0 i andre og få 0. Så vi har altså:

 

chart?cht=tx&chl=x - 2 = 0

 

eller sagt med andre ord: x = 2.

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...