Gå til innhold

Konvertering for videoredigering


Anbefalte innlegg

Hei!

Sitter hjemme med en haug med forskjellige filmer av ski. Har tenkt og redigere disse. Bruker en windows maskin med Vegas. Noen som vet vilket format som er det beste å konverte til? Har fått vite at det beste også ser og konvertere MP3 filer til WAV filer for og slippe hakking. Skal lage filmen i 1080p HD så derfor er det viktig at alt material er så "rått" som mulig.

 

Lurer også på hvilket format jeg burde konverte det til etter at filmen er ferdig siden den som "rått" format blir endel Gb.

 

Og itillfelle noen som har peiling på kamera så lurer jeg på hva dere synes som Canon 550D eller Canon 5D. Er ikke verdensbeste filmer men er ute etter et kamera som kan filme ganske bra. Skal også være mulig å filme 720p med 50-60 fps.

 

Takk for alle svar!

-Chrezz

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Nå har jeg ikke all verdens kjennskap til Vegas da. Men hvorfor blander du wav filer opi dette. Et kamera som tar opp film lagrer likevel lyden i etellerannet komprimert format (ofte aac-format). Da kan du ikke få bedre kvalitet enn det du allerede har.

 

Hva angår Canon kameraer så er iallefall erfaringa at mitt aldrende powershot S2 IS har kjempegod videokvalitet.

Hvordan det er med senere kameraer fra canon vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Fårstår jo hvordan du tenker men det er ikke bedre kvalitet jeg er ute etter. Det er at det ikke skal bli noe tull når jeg redigerer. Var på en "fremføring" av Even fra Field Productions som sa at det beste var og konvertere lydfilene. Men tenker egentlig ikke på lyden fra kameraet men musikk som legges inn.

Lenke til kommentar

Har fått vite at det beste også ser og konvertere MP3 filer til WAV filer for og slippe hakking. Skal lage filmen i 1080p HD så derfor er det viktig at alt material er så "rått" som mulig.

Det er unødvendig å konvertere til WAV først fordi alle redigeringsprogrammer allerede må gjøre dette når du importerer filen inn. Det eneste du oppnår er flere unødvendige mellomfiler på harddisken din. MP3 til WAV gir ingen kvalitetstap.

 

Når det gjelder video så er det beste å ikke konvertere noe som helst. Et godt videoredigeringsprogram vil kunne håndtere alle dine ulike filtyper.

 

 

Lurer også på hvilket format jeg burde konverte det til etter at filmen er ferdig siden den som "rått" format blir endel Gb.

Jeg foretrekker H.264 som blir til .mp4-filer. Disse gir bedre kvalitet for samme filstørrelse i forhold til Windows Media (.wmv) som jeg har brukt tidligere.

 

 

Og itillfelle noen som har peiling på kamera så lurer jeg på hva dere synes som Canon 550D eller Canon 5D. Er ikke verdensbeste filmer men er ute etter et kamera som kan filme ganske bra. Skal også være mulig å filme 720p med 50-60 fps.

Du bør ikke kjøpe DSLR til video hvis du ikke er ekspert. Jeg vil foreslå Panasonic HDC-TM700 som har opptak i 1080p60.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...