Gå til innhold

OS fryser tilfeldig, mistenker SSD


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har et problem med at Windows 7 fryser helt tilfeldig.

 

Jeg har en SSD KINGSTON SNV425S2128GB ATA Device som jeg lurer på om kan være feil på, har hørt at V100 serien har hatt noen lignende problemer, men jeg finner ikke noe oppdateringer på min disk.

Og jeg vet ikke hvordan man sjekker en SSD for feil. Noen som har noen tips?

 

For å utelukke SSD som feil har jeg prøvd føldende:

- kjørt memtest,

- byttet PCI slot på skjermkortet,

- byttet til et annet skjermkort,

- tatt ut alt unødige hardware komponenter,

- formatert OS disk,

- oppdatert BIOS + nullstilling av CMOS,

- oppdatert alt av drivere,

- CPU kjører på normal temp(40°C),

- kjørt stress test på CPU/GPU/RAM/HDD osv. uten å finne noen feil.

 

Og problemet oppstår fortsatt.

Det som irriterer meg er at eg ikke klarere å gjenskape feilen når jeg vil det selv.

Den kommer bare når den vil:D

 

Det som gjenstår da er vel HK som er et ASUS P5K som sikkert har sett sine beste dager, men det hadde vært kjekt å kunne verifisert at det er det som er problemet før jeg invisterer i et nytt HK og CPU.

 

 

Jeg har lagt ved CPU-Z txt/html for de som ønsker å kikke litt nærmere.

 

Takker for alle tips og triks som måtte komme:D

DESKTOP.txt

DESKTOP.html

Endret av Meldro
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde en lignende feil på en bærbar som løste seg ved å gå inn på strømstyringsinnstillingene å velge 'Alltid på'. Det vil si å annullere windows sin tilgang på å slå av enheter som ikke er i bruk.

 

Da er det gjort.. så er det da bare å vente å se om det hjelper.

Lenke til kommentar

Nei, det forandret ikke på mye...

Feilen oppstår fremdeles.

 

Pokker. Du var inne på enhetshåndteringen herunder innstillinger og haket vekk "Tillat at windows slår av denne enheten for å spare strøm"?

 

Ellers er du nok på sporet at det er SSD'n som roter. Hvis du har ork å lyst kan du jo boote og prøvekjøre ubuntu fra en minnepenn å se hva som skjer. Hvis ikke noe skjer kan du også prøve å kjøre en vanlig HD med windows.

Lenke til kommentar

Nei, det forandret ikke på mye...

Feilen oppstår fremdeles.

 

Pokker. Du var inne på enhetshåndteringen herunder innstillinger og haket vekk "Tillat at windows slår av denne enheten for å spare strøm"?

 

Ellers er du nok på sporet at det er SSD'n som roter. Hvis du har ork å lyst kan du jo boote og prøvekjøre ubuntu fra en minnepenn å se hva som skjer. Hvis ikke noe skjer kan du også prøve å kjøre en vanlig HD med windows.

 

 

Tror at noe av årsaken kan være at den har en JMicron kontroller , som er regnet for å være noe av det dårligste på markedet.

Bl.annet kjent for stuttering ....

 

Hmm... ja, men det som er så merkelig er at jeg har hatt denne pc slik som jeg har nå i over 4 år... og at det skal begynne å skape seg nå er litt merkelig.

 

men jeg skal prøve usb ubuntu boot.

Endret av Meldro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...