Gå til innhold

Kamera med Full HD video og bra batteri


Anbefalte innlegg

Hei folkens! Ser etter et nytt kompaktkamera som filmer i full HD og har bra kapasitet på batteriet. Ganske irriterende å måtte dra med seg 6 ekstra batterier hvis man skal på en naturtur. Men uansett har sett på

 

IXUS 220 HS

Sony HX 7

Panasonic TZ20

Nikon P300

 

Tror IXUS 220 har best batterikapasitet da disse GPSene og WIFI stjeler nesten alt. Men er det noen som har noen nye gode erfaringer med kamera som gir Full HD video? Fint om noen kunne kommet med noen råd:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei folkens! Ser etter et nytt kompaktkamera som filmer i full HD og har bra kapasitet på batteriet.

 

Nesten alle fabrikanter oppgir batterkapasitet målt med CIPAs testmetode så du finner dem ved å søke litt, kanskje mer nyttig er å bruke sammenligningfunksjonen på en testside (både Akam og Dpreview og andre har det). Denne linken er fra dpreview.

 

Sony-kameraet har de visst glemt å legge inn batterikapasiteten for, men den er 290. GPS og WiFi kan normalt skrus av og bruker bare strøm hvis de er aktivert.

 

Det er forøvrig andre modeller i denne klassen og jeg mener å huske at Casio har en modell med bra batterikapasiet. Merk at oppgitt batterikapasitet er for stillbilder, men det er av og til mulig å finne info om batterlievetid i videomodus ved å laste ned brukerveiledninger.

 

 

Edit: Dpreview har også en "feature search" funksjon, der er det veldig enkelt å sette opp et søk for kompaktkameraer med Full HD video (fant 29 stykker, men det er ikke mulig å lage linker til spesifikke søk).

Endret av se#
Lenke til kommentar

Takk for den linken Se, den visste jeg ikke om:) Sammenligna IXUS 100/220 med SX 220/230 og etter det jeg kunne se har de nøyaktig samme videomodus, men så på noen videoer på youtube og der virka det hvertfall som IXUS 100 ga mye dårligere video enn IXUS 220. Burde ikke disse gi like bra video siden de har mye av de samme spesifikasjonene?

Lenke til kommentar

Burde ikke disse gi like bra video siden de har mye av de samme spesifikasjonene?

 

Å se videokvalitet ut fra spesifikasjoner er minst like vanskelig som å se bildekvalitet ut fra spesifikajsoner. Videokvaliteten avhenger av veldig mange faktorer og et kamera med (bra) 720p kan godt se bedre ut i praksis enn et med (dårlig) Full HD kvalitet. Jeg har ikke brukt noen av disse kameraene selv så jeg kan ikke si noe om hverken bildekvalitet eller videokvalitet.

 

Det man kan se ut fra spesifikasjoner er om kameraene oppfyller minstekrav til funksjonalitet. For å finne ut hvor bra de er i praksis er ofte eneste alternativ å kjøpe, men tester kan være til stor hjelp. Å se opptak på youtube kan også være veldig nyttig, men husk at det du ser der sjelden er output rett fra kameraet og etterbehandlingen vil også påvirke sluttresultatet.

Lenke til kommentar

Burde ikke disse gi like bra video siden de har mye av de samme spesifikasjonene?

 

Å se videokvalitet ut fra spesifikasjoner er minst like vanskelig som å se bildekvalitet ut fra spesifikajsoner. Videokvaliteten avhenger av veldig mange faktorer og et kamera med (bra) 720p kan godt se bedre ut i praksis enn et med (dårlig) Full HD kvalitet. Jeg har ikke brukt noen av disse kameraene selv så jeg kan ikke si noe om hverken bildekvalitet eller videokvalitet.

 

Det man kan se ut fra spesifikasjoner er om kameraene oppfyller minstekrav til funksjonalitet. For å finne ut hvor bra de er i praksis er ofte eneste alternativ å kjøpe, men tester kan være til stor hjelp. Å se opptak på youtube kan også være veldig nyttig, men husk at det du ser der sjelden er output rett fra kameraet og etterbehandlingen vil også påvirke sluttresultatet.

 

Så med andre ord er det nærmest umulig å avgjøre på papiret ut i fra spesifikasjoner hvilket

som avgir best bilder og video? Er såpass mange kameraer å velge mellom, men for bare vente til det er skikkelige tester ute da tror jeg. Tusen takk for hjelpen:)

Lenke til kommentar

Så med andre ord er det nærmest umulig å avgjøre på papiret ut i fra spesifikasjoner hvilket

som avgir best bilder og video?

 

Ja slik jeg ser det i hvertfall. Men et annet spørsmål er om du må vite det for å gjøre et valg. Samme generasjon kameraer, i hvert fall fra de kjente produsentene er mer like enn forksjellig på bildekvalitet. Video kan variere litt mer, men personlig synes jeg andre egenskaper er minst like viktige. Noen kan for eksempel zoome mens du filmer, noen låser fokus i starten av opptaket. Virker stabilisatoren mens du filmer? Rask og sikker fokus er også viktig og ergonomi er muligens viktig. Så å finne hvilke kriterier som er viktigst for deg og prøve noen av modellene i en fotobutikk er vel så viktig som å se spesifikasjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...