Gå til innhold

Maskin starter ikke!


Cutler

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har kjøpt nytt MSIk7NG-L, twinmos pc2700 256MB,AMD XP2500 og kabinett med 300w psu. Men når jeg skal koble det opp, skjer det ingenting, cpuvifta starter så vidt det er å så stopper den igjen.

Noen ideer om hva jeg kan ha gjort galt? :shrug:

 

Det kan være flere ting, enten at det er turtallavlesning i biosen som kreves for oppstart. Og at det kanskje ikke er rpm føler på vifta du bruker. Ellers kan det være at du har satt kjøleren feil vei.. slik at ribba bare er nærat en av kantene, cpu'en blir varm og hovedkortet slår av maskina igjen fordi cpu blir for varm C.O.P (Cpu Overheat Protection)

Kan hende du har litt for liten psu, men det kommer an på resten av oppsettet på maskinen din. Prøv de to tingene jeg nevnte du..

Montér en annen vifte på "Fan Header 1" som kanskje har rpm måler på seg. Eventuelt sjekk om kjøleribba sitter godt på. Kan hende du må snu den

Lenke til kommentar

Jeg har vært borti det samme for noen uker siden. CPU-vifta snurrer bare noen runder og stopper. Ingenting annet skjer. Prøvde en annen strømforsyning, og da virket alt igjen. Kan være at du har samme problem.

 

Hvis du har MYE annet stæsj i maskinen, kan 300W være for lite. Det er med strømforsyninger som med høyttalere, det finst gode PSU'er med ekte Watt, og det finst PSU'er med ikke så ekte 300W.

 

Problemet ditt kan også skyldes defekt CPU. Typisk tegn på dette.

Løse ledninger er en selvfølge å sjekke opp i.

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Selv når jeg kobla fra alt annet som trenger strøm skjedde akkurat det samme.Vifta er en Cooler Master CPU-Vifte Socket A/7/FCPGA

CP5-6J31C, Copper Base AMD XP2800+. Det var kjølepasta på ribba så jeg hadde ikke på noe ekstra, kan det være det var for lite?

Tok av vifta igjen for å se, og det dekket hele kjernen! Kabinettet er Q-Tec Midi tower ATX 6021CMD, Silver

Value Line, m/300W AMD/P4 .

Lenke til kommentar
Selv når jeg kobla fra alt annet som trenger strøm skjedde akkurat det samme.Vifta er en Cooler Master CPU-Vifte Socket A/7/FCPGA

CP5-6J31C, Copper Base AMD XP2800+. Det var kjølepasta på ribba så jeg hadde ikke på noe ekstra, kan det være det var for lite?

Tok av vifta igjen for å se, og det dekket hele kjernen! Kabinettet er Q-Tec Midi tower ATX 6021CMD, Silver

Value Line, m/300W AMD/P4 .

 

Har du mulighet til å teste med annen ram/cpu så hadde jo det vært det beste.. for om mulig eliminere noen ting.

Lenke til kommentar

Er flere her på forumet som har problemer med TwinMOS ram på MSI sine nForce2 baserte hovedkort. Selv har jeg sendt inn ram-brikkene mine og venter på nye...

 

På mitt hovedkort stopper ikke cpu-vifta når jeg starter den da....bare at det aldri kommer bilde på skjermen....(funker ok ca 1 av 10 ganger). D-bracket'en med lysdioder for diagnostisering sier at det er ram-problemer...

Lenke til kommentar

Problemet ditt er ikke RAM. Det er en "alvorlig" feil som gjør at den kutter strømmen automatisk. Hadde det vært RAM eller skjermkort, hadde alt fått strøm, men hovedkort hadde pepet feil-lyder.

Er ikke sikker på om dette er tilfelle ved defekt CPU også.

 

Jeg tror mest at feilen ligger i PSU først og fremst, deretter CPU og hovedkort (hvis det ikke er så enkelt som løse kabler, eller feilmontering av disse). Prøv med en annen PSU hvis du har.

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...