Gå til innhold

Trenger et am2+ hovedkort.


Anbefalte innlegg

Hovedkortet jeg kjøpte til et byggeprosjekt for neon år siden gikk nettopp i stykker. Sendte det tilbake til komplett og fikk refundert pengene. Men nå står jeg altså uten hovedkort til en grei maskin. Jeg har en AMD athlon x2 6400+ prosessor. Jeg lurte bare på om jeg trenger å kjøpe et nytt am2 hovedkort eller om jeg kan kjøpe et med am3, støtter det da am2 prosessorer? Hvis ikke, vet noen hvor jeg kan få tak i et billig am2 hovedkort?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som vet om am3 hovedkort støtter am2+ prosessor?

 

Ser ikke sånn ut, desverre.

 

Socket AM3 breaks compatibility with AM2/AM2+ processors due to a subtle change in key placement. The AM3 socket has 941 pin contacts[1] while current AM3 processors have only 938 pins. Tom's Hardware removed the two obstructing key pins from an AM2+ Phenom processor in order to fit it into an AM3 socket. The processor did not work in the AM3 socket, but still worked in an AM2+ socket, suggesting that compatibility issues run deeper than merely the key pins.[3] It is likely due to the fact that the built-in memory controller in AM2/AM2+ processors only supports DDR2 (unlike AM3 processors, which supports both DDR2 & DDR3 memory).[4]

 

Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Socket_AM3

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...