Gå til innhold

Intelbasert selvbygger videoredigerings-PC 15-20K


Anbefalte innlegg

Ønsker innspill på på ovennevnte PC helst fra noen som driver med videoredigering og har oppskrift på sammensetning av komponenter, gjerne på komplett PC.

I7-2600 ?, I7-960 ?. Ditto hovedkort og skjermkort. Systemdisk SSD ? Et par raske HDD i tillegg.

Blue -ray brenner ? -?? OS Win-7 proff. ? - Ultimate ?

 

Hilsen hypomorbus

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Litt info om hvilken type video du skal redigere, samt hvilket format du ønsker å publisere videoen i kan være greit å vite.

Skal alt rå-materiale lagres for videre bruk, ferdige filmer lagres eller brennes, og om du har noe ønsket redigeringsprogram.

 

Romslig lagringsplass og godt med RAM er alltid kjekt når man jobber med video/bilder. Type prosessor som blir valgt avhenger litt av hvilket ferdig format du ønsker ut, samt programvare.

 

Er også greit å legge litt ekstra i skjermer, skal du ha det med i oppsatt budsjett?

Lenke til kommentar

Hei.

 

Litt info om hvilken type video du skal redigere, samt hvilket format du ønsker å publisere videoen i kan være greit å vite.

Skal alt rå-materiale lagres for videre bruk, ferdige filmer lagres eller brennes, og om du har noe ønsket redigeringsprogram.

 

Romslig lagringsplass og godt med RAM er alltid kjekt når man jobber med video/bilder. Type prosessor som blir valgt avhenger litt av hvilket ferdig format du ønsker ut, samt programvare.

 

Er også greit å legge litt ekstra i skjermer, skal du ha det med i oppsatt budsjett?

 

Takk for svar: Har materiale ( Mye ) av type Hi-8 og HVD samt AVCHD og HD materiale på minnekort.

Publiseringsformat ikke bestemt / tatt stilling til. Tror råmaterialet skal lagres primært og har ikke bestemt redigeringsprogram enda, men har "vært borti" både Pinnacle, Magix og Sony Vegas.

Skjerm(er) er ikke tenkt inkludert i angitte ca.-pris.

Lenke til kommentar

Når du sier at råmaterialet skal lagres, da tenker du selve opptaksmediet direkte?

Og ikke noe lagring av den digitaliserte videoen på hardisk?

 

Pinnacle sitt program gir jo veldig mye for pengene da, og holder lenge til det meste av "hjemmeredigering"

Hovedforskjellen på litt rimeligere program og de dyrere er ofte arbeidsfly og hastighet. Det er gjerne bedre støtte for flerkjerne CPU, bruk av GPU og rendering av overganger og effekter i bakgrunnen på de dyrere programmene. Noe som fører til at ting går raskere.

Samtidig er det gjerne en litt høyere brukerterskel, og mere å sette seg inn i.

Lenke til kommentar

Når du sier at råmaterialet skal lagres, da tenker du selve opptaksmediet direkte?

Og ikke noe lagring av den digitaliserte videoen på hardisk?

 

Pinnacle sitt program gir jo veldig mye for pengene da, og holder lenge til det meste av "hjemmeredigering"

Hovedforskjellen på litt rimeligere program og de dyrere er ofte arbeidsfly og hastighet. Det er gjerne bedre støtte for flerkjerne CPU, bruk av GPU og rendering av overganger og effekter i bakgrunnen på de dyrere programmene. Noe som fører til at ting går raskere.

Samtidig er det gjerne en litt høyere brukerterskel, og mere å sette seg inn i.

 

Noen tanker om hvordan PC'en jeg skal bygge bør bestykkes: se mitt første innlegg........

Forslag, tanker om komponentvalg etc. ( gjerne kpl. oppsett ) mottas med takk !

Lenke til kommentar

Hei.

 

Et par kommentarer:

 

Rask i7-2600K med støtte for hyperthreading som kan komme godt med.

Et Geforce gtx 460 (Da får du gamet litt også dersom du skulle ønske det)

Kliss ny gen 3. SSD disk fra Corsair

2x 2TB Seagate XT disker. Review: http://www.neoseeker.com/Articles/Hardware/Reviews/seagate_barracuda_xt/7.html

Stillegående og kraftig strømforsyning fra Corsair.

Fractal Design R3 er et godkabinett. Sjekk ut review: http://www.bit-tech.net/hardware/cases/2010/10/29/fractal-design-define-r3-review/3

CPU Viften fra Coolermaster yter bra og er stillegående til en billig penge.

 

SUM 15.133 kr fra komplett.no

 

Om du trenger skjerm i tillegg så anbefaler jeg denne: (veldig bra IPS panel)

http://www.dustinhome.no/pd_5010384363.aspx?csref=Pricecompare_prisguide_1517

 

Denne Dell 23" er også en særs god deal: http://www.dustinhome.no/pd_5010456532.aspx

post-24279-0-27101300-1301612757_thumb.jpg

Endret av fflex
Lenke til kommentar

Var ganske likt det jeg ville velge det forrige innlegget.

 

Har valgt å bruke Socket-1366 i stedet for. Gir en del mere varme enn den nyeste serien på 1155, men man får en del bedre ytelse på minnesiden.

Skjermkortet har jeg valgt ett med GTX470 GPU, da det er et av de rimeligste Nvidia GPU støttet blant annet i Adobe Premiere

 

Har satt opp et forslag med varer fra Dustin

 

Om du ønsker kan man slenge på en ekstern USB videoboks, og kan evt. velge en med programvare fra Pinnacle. Om man ønsker et mere avansert redigeringsprogram, kan man uansett bruke boksen for å overføre analog video.

 

Ser jeg glemte en minnekortleser, er jo kjekt å ha for å overføre video/bilder fra minnekort. Er bare å velge etter smak og behag, intern eller ekstern.

 

Er ellers bra valg av skjermer fflex kommer med, er viktig å legge litt vekt på god skjerm til slikt bruk. :thumbup:

Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg ville valgt følgende komponenter:

 

CPU: Intel i7 2600K

Fordi denne har innebygd gpu med HD3000 (kun K versjonene har dette).

I tillegg har den quick-sync funksjon som gjør coding/decoding av video mye kjappere og med

mindre effektforbruk (varmeutvikling). Dette er den beste prosessoren for videoredigering.

 

Hovedkort: H67 basert, ikke p67 basert.

Fordi disse hovedkortene gjør at du kan bruke gpuen som er innebygd i prosessoren og dermed får du brukt quick-sync funksjonen. Jeg ville ikke ha et dedikert skjermkort for det

deaktiverer den interne gpuen og du mister quick-sync funksjonen.

Det kommer etterhvert Z67 hovedkort som skal ha flere funksjoner men jeg vet ikke helt om disse er relevante for en videoredigerings pc. P67 kan overklokkes, det kan ikke H67, men det kan Z67.

 

Ikke alle videoredigeringsprogrammene kan utnytte quick-sync funksjonen enda, men det kommer etterhvert.

 

Hvis du ikke har masse tilleggskort å sette inn så trenger du ikke ATX format. mATX og til og med mini-ITX format på hovedkortet kan brukes uten at det gå ut over ytelsen (i motsetning til før sandy bridge kom ut).

Bare sørg for at hovedkortet har alle tilkoplingene du trenger. Jo mindre format jo færre ekstra ting kan du kople til på hovedkortet.

 

Når det gjelder OS disk ville jeg valgt en SSD av den 3dje generasjon som er på vei ut på markedet nå.

 

Minne ville jeg valgt minimum 8GB, helst mere.

 

Skjerm: IPS panel for best mulig kvalitet.

Endret av Ildhesten
Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg ville valgt følgende komponenter:

 

CPU: Intel i7 2600K

Fordi denne har innebygd gpu med HD3000 (kun K versjonene har dette).

I tillegg har den quick-sync funksjon som gjør coding/decoding av video mye kjappere og med

mindre effektforbruk (varmeutvikling). Dette er den beste prosessoren for videoredigering.

 

Hovedkort: H67 basert, ikke p67 basert.

Fordi disse hovedkortene gjør at du kan bruke gpuen som er innebygd i prosessoren og dermed får du brukt quick-sync funksjonen. Jeg ville ikke ha et dedikert skjermkort for det

deaktiverer den interne gpuen og du mister quick-sync funksjonen.

Det kommer etterhvert Z67 hovedkort som skal ha flere funksjoner men jeg vet ikke helt om disse er relevante for en videoredigerings pc. P67 kan overklokkes, det kan ikke H67, men det kan Z67.

 

Ikke alle videoredigeringsprogrammene kan utnytte quick-sync funksjonen enda, men det kommer etterhvert.

 

Hvis du ikke har masse tilleggskort å sette inn så trenger du ikke ATX format. mATX og til og med mini-ITX format på hovedkortet kan brukes uten at det gå ut over ytelsen (i motsetning til før sandy bridge kom ut).

Bare sørg for at hovedkortet har alle tilkoplingene du trenger. Jo mindre format jo færre ekstra ting kan du kople til på hovedkortet.

 

Når det gjelder OS disk ville jeg valgt en SSD av den 3dje generasjon som er på vei ut på markedet nå.

 

Minne ville jeg valgt minimum 8GB, helst mere.

 

Skjerm: IPS panel for best mulig kvalitet.

 

 

Tusen takk for innspill !

 

Ja da står det vel mellom H67 eller P67-basert hovedkort, hvilken type skjermkort, mer enn 8 gb ram og 3. generasjons ssd da ?

Lenke til kommentar

Lucidlogix Virtu tillater bruk av et dedikert skjermkort gjennom hovedkortets (H67) grafikkport med 1-3% overhead, så da får man i både pose og sekk.

 

Brikkesettet jeg og flere med meg venter på heter Z68, ikke Z67. Man får både SSD-caching, Quick-Sync og overklokkingsmuligheter. Det blir opp til deg om du vil vente.

 

Tror nok jeg ville gått for et sistegenerasjons skjermkort (GTX 560 TI, 570 eller 580) og heller ventet på full støtte i Premier.

Lenke til kommentar

Var ganske likt det jeg ville velge det forrige innlegget.

 

Har valgt å bruke Socket-1366 i stedet for. Gir en del mere varme enn den nyeste serien på 1155, men man får en del bedre ytelse på minnesiden.

Skjermkortet har jeg valgt ett med GTX470 GPU, da det er et av de rimeligste Nvidia GPU støttet blant annet i Adobe Premiere

 

Har satt opp et forslag med varer fra Dustin

 

Om du ønsker kan man slenge på en ekstern USB videoboks, og kan evt. velge en med programvare fra Pinnacle. Om man ønsker et mere avansert redigeringsprogram, kan man uansett bruke boksen for å overføre analog video.

 

Ser jeg glemte en minnekortleser, er jo kjekt å ha for å overføre video/bilder fra minnekort. Er bare å velge etter smak og behag, intern eller ekstern.

 

Er ellers bra valg av skjermer fflex kommer med, er viktig å legge litt vekt på god skjerm til slikt bruk. :thumbup:

 

Takk for innspill og forslag. Er ingen guru på dette, men har fått med meg at Intel Core i7-960

anses for å være en kanskje vel så bra prosessor som i7-2600 K til videoredigering ?

I ditt "Dustin"-forslag er angitt 2 Blue ray brennere ?

Hva med CPU-kjøler og kjølepasta ? bare for overclockere ?

Lenke til kommentar

Var ganske likt det jeg ville velge det forrige innlegget.

 

Har valgt å bruke Socket-1366 i stedet for. Gir en del mere varme enn den nyeste serien på 1155, men man får en del bedre ytelse på minnesiden.

Skjermkortet har jeg valgt ett med GTX470 GPU, da det er et av de rimeligste Nvidia GPU støttet blant annet i Adobe Premiere

 

Har satt opp et forslag med varer fra Dustin

 

Om du ønsker kan man slenge på en ekstern USB videoboks, og kan evt. velge en med programvare fra Pinnacle. Om man ønsker et mere avansert redigeringsprogram, kan man uansett bruke boksen for å overføre analog video.

 

Ser jeg glemte en minnekortleser, er jo kjekt å ha for å overføre video/bilder fra minnekort. Er bare å velge etter smak og behag, intern eller ekstern.

 

Er ellers bra valg av skjermer fflex kommer med, er viktig å legge litt vekt på god skjerm til slikt bruk. :thumbup:

 

Takk for innspill og forslag. Er ingen guru på dette, men har fått med meg at Intel Core i7-960

anses for å være en kanskje vel så bra prosessor som i7-2600 K til videoredigering ?

I ditt "Dustin"-forslag er angitt 2 Blue ray brennere ?

Hva med CPU-kjøler og kjølepasta ? bare for overclockere ?

 

Her er encoding-ytelse, her er Quick Sync transcoding og her er en sammenligning av i7-2600K i7-960 på intel.com.

 

Hvis det enda ikke er åpenbart: i7-2600K er nyere, kaldere, har mer funksjonalitet og bedre ytelse. Til slutt er den faktisk ikke engang dyrere.

 

Ekstra CPU-kjøler og kjølepasta er i utgangspunktet mest aktuelt for overklokkere, og for støy-allergikere.

Lenke til kommentar

Om det var med 2 stk brennere var nok det bare en liten leif.... :whistle:

 

Jeg pleier vanligvis å bruke medfølgende kjøler, om det viser seg at jeg ikke er fornøyd med den, kjøper jeg en ny.

De kjøler jo godt nok så lenge du ikke skal overklokke mye, ellers er det evt. støynivået som kan være plagsomt.

På de siste CPU jeg har kjøpt med medfølgende kjøler, har støynivået ved styring av hastighet fra hovedkort vært helt greit, så har ikke byttet de.

 

En i7 på et socket-1366 hovedkort med 3-kanals minne vil i en del tilfeller være raskere i praktisk bruk enn de nye SandyBridge baserte på socket 1155.

Men ja, de nye SandyBridge er veldig gode på videoencoding, og utvikler mindre varme.

 

På et socket-1366 basert system ville jeg nok kjørt med 12Gb RAM som jeg har satt opp. På et socket-1155 system hadde jeg gjerne startet med 8Gb, og evt. doblet til 16 senere om jeg så behov for det.

(Bruk 2x4Gb brikker på et hovedkort med 4 RAM-sokler så det er plass senere)

Lenke til kommentar

Om det var med 2 stk brennere var nok det bare en liten leif.... :whistle:

 

Jeg pleier vanligvis å bruke medfølgende kjøler, om det viser seg at jeg ikke er fornøyd med den, kjøper jeg en ny.

De kjøler jo godt nok så lenge du ikke skal overklokke mye, ellers er det evt. støynivået som kan være plagsomt.

På de siste CPU jeg har kjøpt med medfølgende kjøler, har støynivået ved styring av hastighet fra hovedkort vært helt greit, så har ikke byttet de.

 

En i7 på et socket-1366 hovedkort med 3-kanals minne vil i en del tilfeller være raskere i praktisk bruk enn de nye SandyBridge baserte på socket 1155.

Men ja, de nye SandyBridge er veldig gode på videoencoding, og utvikler mindre varme.

 

På et socket-1366 basert system ville jeg nok kjørt med 12Gb RAM som jeg har satt opp. På et socket-1155 system hadde jeg gjerne startet med 8Gb, og evt. doblet til 16 senere om jeg så behov for det.

(Bruk 2x4Gb brikker på et hovedkort med 4 RAM-sokler så det er plass senere)

 

Zotac Geforce GTX-470 støyer angivelig mye og krever mye strøm ?

Alternativer som kan være aktuelle ?

 

Hva ville du selv valgt av prosessor til "mitt" bruk ?

Lenke til kommentar

GTX 560ti er et skjermkort jeg anbefaler på det sterkest :)

 

Å kjøper du det med 3rd parts kjøler, feks MSI Twin forze (skriveleif) Så har du fått deg et stille og kjølig skjermkort, med kjempe god ytelse. Ligger vel på samme ytelse som GTX 470 :)

 

å anbefaler også ASUS sitt sterkt.

 

http://www.dustinhome.no/pd_5010550660.aspx

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar

 

Zotac Geforce GTX-470 støyer angivelig mye og krever mye strøm ?

Alternativer som kan være aktuelle ?

 

Hva ville du selv valgt av prosessor til "mitt" bruk ?

 

Plukket bare et tilfeldig kort med den GPU på, da det er en av de rimeligste som har full støtte i Adobe Premiere.

Finnes sikkert andre kort som er mere stillegående med samme grafikkbrikke.

Regner jo også med at flere kort i GTX 500 serien vil bli støttet i f.eks. Adobe Premiere etterhvert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...