Gå til innhold

Spm ang feriepenger!


Anbefalte innlegg

Har jobbet siden desember og skal jobbe ut juli på samme sted.

Min første jobb, og har frikort hittil.

Har igjen 24000 på frikortet, håper det holder.

Fikk lønnsslipp idag hvor det står; Feriepengegrunnlag: kr 15 567.

Vil det si jeg får 15k i feriepenger? Er ikke det jævlig mye?

 

Og ettersom jeg jobber ut juli, før jeg flytter, så har jeg ikke tenkt å ta noen ferieuke fra jobben. Men vil jeg likevel på utbetalt feriepengene? Eller faller de vekk, siden jeg ikke tar noen ferie? Eller får jeg utbetalt de sammen med siste lønning?

Håper jeg ikke har mistet retten til feriepengene siden jeg har sagt jeg ikke trenger noen ferie :S wææ

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnlaget er hvor mye det skal beregnes feriepenger av. Med andre ord du skal ha 10,2% av dette i feriepenger, altså ca 1588 i feriepenger. Disse pengene får du vanligvis utbetalt året etter, altså i 2012, i juni eller januar. Som regel. Det spiller ingen rolle om du faktisk tar ut ferie.

 

Når du slutter kan du velge å få pengene utbetalt da eller vente til ordinær feriepengeutbetaling neste år. Fordelen med å vente er at du ikke må trekke forskuddskatt av dem da. Hvis du velger å få de utbetalt som en del av sluttbetalingen din så må du trekke forskuddsskatt av dem.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Se etter feriepengergrunnlag den. 31.12.2010, du vil få 10.2% av den summen i år som feriepenger.

 

Alt du har tjent i år, vil være grunnlag for feriepenger neste år.

Dog vil du få disse utbetalt i år hvis slutter i jobben din(ikke nødvendigvis men du har krav på det)

 

Feriepengene er lovfestet så disse vil du få utbetalt, uansatt om du jobber i ferietiden.

 

:)

 

Edit: noen var raskere..

Lenke til kommentar

Men ettersom han begynte i jobben i desember har han antagelig ikke no feriepengegrunnlag for 2010, men der kan jeg ta feil.

 

Tja?

 

Om inntjeningsperiode eller utbetalingsdato(jan.2011) teller, er jeg noe usikker på. Tipper første alternativ er riktig.

 

Skal sjekke opp den saken.

 

:)

Lenke til kommentar

Hmm, okey :) Takk for svar, litt tåkete for meg enda, men

Og jeg er ikke en gutt.

Men. La oss si jeg IKKE tar ut feriepengene da. Hvordan kan jeg få utbetalt de i 2012? Skjer det automatisk, eller må jeg gjøre noe for å få de? Skal kommende arbgiver betale feriepenger som jeg har tjent opp i nåværende jobb da? Og hvordan vet de hvor mye jeg har tjent? Dette er såå innviklet! Gahh

Lenke til kommentar

Den arbeidsgiveren du har nå utbetaler automatisk i 2012 hvis ikke du ber om å få de nå i 2011. Dine kommende arbeidsgivere har ikke noe med dette å gjøre.

 

De som skal betale deg feriepenger vet hvor mye de skal utbetale deg fordi at de har betalt deg lønna som er grunnlaget for feriepengene.

 

Tenkt simpelt. Jeg tror du tenker for avansert.

Lenke til kommentar

Den arbeidsgiveren du har nå utbetaler automatisk i 2012 hvis ikke du ber om å få de nå i 2011. Dine kommende arbeidsgivere har ikke noe med dette å gjøre.

 

De som skal betale deg feriepenger vet hvor mye de skal utbetale deg fordi at de har betalt deg lønna som er grunnlaget for feriepengene.

 

Tenkt simpelt. Jeg tror du tenker for avansert.

 

 

Hehe ja, i think so

Iiih, takk for enkelt oppklaring :)

Men så nåværende arbgiver betaler det automatisk? Om jeg ikke velger å ta de ut til sommern nå, eller må jeg be om det? Og når får man feriepengene egentlig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...