Gå til innhold

Anbefal meg en telefon med GPS


mdl

Anbefalte innlegg

Telefonen min holder på å ta kveld, så jeg er på utkikk etter en ny. Vi lurer også på å kjøpe en tur-GPS, og da tenkte jeg at jeg kanskje kan slå to fluer i en smekk.

GPS kommer ikke til å bli mye brukt, bare på noen fjellturer innimellom. Men jeg må kunne få opp ett skikkelig kart med brukbar oppløsning.

Mine krav til mobilen ellers er ikke så store. Jeg bruker mobil hovedsaklig til å ringe og sende SMS, så jeg trenger ingen avanserte funksjoner.

Så kan noen anbefale en brukbar mobil som ikke koster skjorta? Eller vil det være billigere å kjøpe en enkel mobil + en enkel tur-GPS?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt råd er å ikke kombinere tur-GPS med mobil. Det er helt ok å bruke mobilen som en GPS fra tid til annen, men som en tur-GPS har den en del ulemper:

- tåler ikke like mye støt

- tåler ikke fuktighet

- skjermen på mobilen presterer dårligere i kulde(oppleves som dårlig kontrast og treg oppdatering)

- skjermen på mobilen krever at du bruker fingrene for å trykke, mens på GPS'en så kan du bruke hansker eller annet(veldig stor fordel)

- tur-GPS har som regel et overlegent kompass i forhold til mobilen

- nøyaktigheten er som regel bedre på en GPS enn en mobil

- batterilevetiden på GPS'en overgår mobilen, spesielt når du må ha GPS'en på i mobilen

 

Hilsen en som bruker både mobilen og en dedikert GPS til turbruk/GeoCaching :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...