Gå til innhold

Datateknikk v/NTNU høsten 2011, forberedelser?


Struktur

Anbefalte innlegg

Skal gå datateknikk på NTNU til høsten, og siden jeg nå har mye tid til overs tenkte jeg at jeg skulle bruke litt tid på å forberede meg på studiet. Noen som har noen tips?

 

Skal ha disse fagene første semester:

- Matematikk 1

- ExPhil

- Diskret matematikk

- Informasjonsteknologi, grunnkurs

 

Er det lurt å lære seg litt programmering o.l. på forhånd? I så fall, finnes det noen gode bøker/guider for dette?

 

Dere som ikke har gått datateknikk kan selvfølgelig også svare, hvis dere har noen gode forslag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har to år på informatikk. Du bør absolutt programmere, sjekk hvilket språk som er aktuelt for fagene du skal ta. Sikkert Java eller python. Diskret matematikk kan være en bitch om du ikke er så god i matte fra før av. Kjøp gjerne pensum før sommeren og les igjennom før semesteret starter. Et generelt tips i mattefag er å lese/skumme-igjennom pensum i løpet av de første tre ukene av semesteret, det vil gi deg muligheten til å knytte det du lærer igjennom semesteret opp mot emner du skal ha seinere. Du har valgt et nydelig studiet ved et fantastisk studiested, du har virkelig noe å se frem til. :)

Lenke til kommentar

Svaret er enkelt (og kjedelig), matematikk. Matte 1 er det som de aller fleste 1 årsstudenter sliter mest med. Bruk tid på de tyngre delene av vgs pensumet, og drill på integraler, derivasjon og komplekse ligninger.

 

Kjedelig, men definitivt det som vil hjelpe deg mest med å lykkes i første semester.

Lenke til kommentar

Et tips litt utenom: Se på hvilke emner du skal ha seinere, gjerne også valgfag, og les litt om det på wikipedia. Da forstår du kanskje lettere hvorfor du lærer det du lærer i mattefagene feks. og det blir lettere å huske:) Prøv å finn ut hvilke valgfag som du synes virker spennende lenge før du trenger å velge, noen undervises feks. bare annenhvert år.

 

Og som tidligere nevnt: Sitter ikke integrasjon og derivasjon, er matte 1 ordentlig hardt!

 

Programmering er gøy. Det er ikke så viktig hvilket språk, så lenge du får treningen. C, C++, java er gode språk om du ønsker å progge på PC. Har du kalkulator som kan progges(casio 9xxx eller texas ettellerannet), så kan du jo prøve å gjøre matteleksene som program på kalkulatoren. Bare husk at du "må" ha tomt minne på eksamen:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...