Gå til innhold

Beste vidvinkel zoom for Nikon D7k?


Anbefalte innlegg

Er nå på jakt etter en bra vidvinkel zoom for Nikon D7k. Den bør være bra både for bilder og video. Har sett litt på Tokina sin: Tokina 11-16mm F2.8 AF PRO DX Nikon.

 

http://www.fotovideo.no/Avdelinger/Produkter/Objektiver/Tokina/Vidvinkelzoom/Tokina-11-16mm-F28-AF-PRO-DX-Nikon--117345.aspx

 

Finnes det noe som er bedre enn dette? Har forstått det slik hen, at dette er noe av det bedre nå? Eller tar jeg feil? Eller er det noe som er like bra og billigere? Noen med erfaringer her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du skal opp på Nikons 14-24 før du finner stort bedre.

 

Har selv Tokina 116 og den anbefales på det varmeste. Mitt eksemplar er ihvertfall skarpt og fint allerede på 2.8. Har heller ikke hørt om noen store produksjonsavvik. :)

 

Fikk mitt brukt for 3k, og det ser helt nytt ut.. Selges dog ikke så mange av de brukt, så du må ha tolmodighet. Men for all del, den er verdt det den koster ny også.

 

 

Edit: jeg bruker også D7k. Om du lurte på om det funket bra sammen. :)

Endret av GENTorly
Lenke til kommentar

Jeg tenker jo også å kjøpe meg en Nikon 16-85mm. Så jeg tenkte da en vidvinkel zoom som gikk opp til 16mm. Og da så jo Tokinaen passende bra ut. Bra den passer for D7k og da. Men egner den seg for video bruk?. Eller vil bildene se "vridde" ut? Ved panoreringer og slikt?

Lenke til kommentar

Jeg tenker jo også å kjøpe meg en Nikon 16-85mm. Så jeg tenkte da en vidvinkel zoom som gikk opp til 16mm. Og da så jo Tokinaen passende bra ut. Bra den passer for D7k og da. Men egner den seg for video bruk?. Eller vil bildene se "vridde" ut? Ved panoreringer og slikt?

 

Ved video på dSLR får man jo så og si uansett en slik jelly-effekt.. Men den egner seg godt. God fokusring. Lite vandring på den, men ved f.eks. f5,6 er så og si alt i fokus uansett. :) Sett fokus til 1-2 meter ved f4-5,6 og du er klar til å filme. :)

Lenke til kommentar

Jeg tenker jo også å kjøpe meg en Nikon 16-85mm. Så jeg tenkte da en vidvinkel zoom som gikk opp til 16mm. Og da så jo Tokinaen passende bra ut. Bra den passer for D7k og da. Men egner den seg for video bruk?. Eller vil bildene se "vridde" ut? Ved panoreringer og slikt?

 

Ved video på dSLR får man jo så og si uansett en slik jelly-effekt.. Men den egner seg godt. God fokusring. Lite vandring på den, men ved f.eks. f5,6 er så og si alt i fokus uansett. :) Sett fokus til 1-2 meter ved f4-5,6 og du er klar til å filme. :)

 

Ja, det har vel kansje det med rolling shutter å gjøre det? Høres ut som det er noe å satse på dette da. Ser for meg masse fine bilder og opptak nå utover våren. Blomster og allt det der. Nå har jeg ikke sjekket nærgrensen på den, men har jo en tamron 90mm for macro, så dette skal bli morro :)

Lenke til kommentar

Jeg tenker jo også å kjøpe meg en Nikon 16-85mm. Så jeg tenkte da en vidvinkel zoom som gikk opp til 16mm. Og da så jo Tokinaen passende bra ut. Bra den passer for D7k og da. Men egner den seg for video bruk?. Eller vil bildene se "vridde" ut? Ved panoreringer og slikt?

 

Ved video på dSLR får man jo så og si uansett en slik jelly-effekt.. Men den egner seg godt. God fokusring. Lite vandring på den, men ved f.eks. f5,6 er så og si alt i fokus uansett. :) Sett fokus til 1-2 meter ved f4-5,6 og du er klar til å filme. :)

 

Nærgrensen er 30cm. :) Med andre ord ganske god. Har også Tamron 90mm macro. Tamronen er jo naturligvis bedre på nærfoto, men man kan få fine vinkler med Tokinaen. :)

 

Er roling-shutter problemet som spiller inn ja, ikke objektivet i dette tilfellet. :)

 

Ja, det har vel kansje det med rolling shutter å gjøre det? Høres ut som det er noe å satse på dette da. Ser for meg masse fine bilder og opptak nå utover våren. Blomster og allt det der. Nå har jeg ikke sjekket nærgrensen på den, men har jo en tamron 90mm for macro, så dette skal bli morro :)

Lenke til kommentar

Du kan lese om og sammenligne Tokinaen og Sigmaen hos The Digital Picture.

 

Tokinaen er mer lyssterk og er bittelitt skarpere blendet ned, men har mer kromafeil, mens Sigmaen er markant videre og er ikke bare den videste zoomen du får til crop, men stort sett det videste rettegnende objektivet du får i det hele tatt.

 

Ja, da ble man litt usikker igjen. Må jo si bildene Sigma 8-16mm var bra. Men den var jo ikke så lyssterk igjen. Men jeg likte godt 8mm. Prisen er jo omtrent lik. Kan jo kansje egne sog godt for video og? Så kansje jeg går for den nå da :confused::)

Endret av kjellernn
Lenke til kommentar

Selv har jeg Tokina 12-24 f4 versjon II og kan anbefale den på det varmeste.

Gode motlys-egenskaper og god skarphet.

 

Viktigst for meg er imidlertid at brennvidde-området opp til 24mm gjør zoomen mye mer anvendelig, særlig sammen med pixeltettheten i D7000 som gjør at jeg ikke har særlig betenkeligheter med cropping i bilder tatt på 24mm.

Lenke til kommentar

Masse hyggelige innspill her. Mange gode tips og forslag. Det er bra. Har nå også trålet litt rundt på forskjellige steder. Trondster kom med forslag om Sigma 8-16mm. Det var et bra spenn i tele delen på den. Noe som jeg likte. Da har jeg opp til Sigma 17-70mm.

Jeg så noen tester av Sigma 8-16mm på Youtube, og syntes det var bra kvalitet på det jeg så. Både på bilde og video. Den er jo ikke så lyssterk, men D7k kan vel sikkert kompensere for det.

Kommer vel også til å bruke den mest utendørs, i dagslys.

Så da er Sigma 8-16mm bestillt. Tror det blir et godt kjøp. Totalt 6 lapper.

Da er det bare å vente på hente lappen :yes:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Masse hyggelige innspill her. Mange gode tips og forslag. Det er bra. Har nå også trålet litt rundt på forskjellige steder. Trondster kom med forslag om Sigma 8-16mm. Det var et bra spenn i tele delen på den. Noe som jeg likte. Da har jeg opp til Sigma 17-70mm.

Jeg så noen tester av Sigma 8-16mm på Youtube, og syntes det var bra kvalitet på det jeg så. Både på bilde og video. Den er jo ikke så lyssterk, men D7k kan vel sikkert kompensere for det.

Kommer vel også til å bruke den mest utendørs, i dagslys.

Så da er Sigma 8-16mm bestillt. Tror det blir et godt kjøp. Totalt 6 lapper.

Da er det bare å vente på hente lappen :yes:

 

Da er objektivet ankommet og testet. Og jeg må jo si meg ganske så imponert. En vanvittig vidvinkel. Jeg har ingen bilder å vise til her, men de ble ganske så skarpe og fine. Merker jo godt at det ikke er så lyssterkt, så det trekker litt ned. Men ellers helt topp. og ganske så "rette" bilder. Man kan gå temmelig nære innpå, og samtidig få med allt. Så nå har vi enda noe morro å drive med. Ellers syntes jeg ringen for å feste objektiv dekslet på, var litt dum. Den kunne godt ha vært til å trekke bakover på objektivet, slik at man slapp å ta den av hver gang. Enda en ting å miste, eller skade liksom. Plass tar den og. Men ellers et helt topp objektiv. Løp og kjøp. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...